بهترین روش های سرمایه گذاری در طلا را بشناسید!
بهترین روش های سرمایه گذاری در طلا را بشناسید!
سرمایه‌گذاری در طلا از قدیمی‌ترین و معتبرترین و البته پربازده‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری بوده و هست. طلا به عنوان فلزی کمیاب و پرکاربرد در صنایع مختلف و همچنین در ساخت زیورآلات، همیشه تقاضای قابل توجهی در میان تمام افراد تمام جوامع همراه بوده است. این تقاضا هنگامی که شرایط تورمی باشد، تشدید می‌شود.
فهرست خبر اقتصادی بهترین روش های سرمایه گذاری در طلا را بشناسید!

با توجه به اهمیت طلا به عنوان یکی از گزینه‌های مهم و پربازده در دوره‌های مختلف، این سوال پیش می‌آید که بهترین روش‌های سرمایه گذاری در طلا، کدام روش‌ها هستند؟ سرمایه گذاری در طلای فیزیکی، سرمایه‌گذاری آنلاین در طلای فیزیکی و سرمایه گذاری در صندوق های طلا، سرمایه گذاری در ارز دیجیتال با پشتوانه طلا یا خرید طلا در بازارهای مالی جهانی، همگی از روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا به حساب می‌آیند. با برشماری مزایا و معایب و ویژگی‌های این روش‌های، به این نتیجه خواهیم رسید که کدام یک از آن‌ها به عنوان بهترین روش سرمایه گذاری در طلا برای ما مناسب هستند.

روش های سرمایه گذاری در طلای فیزیکی

خرید فیزیکی طلا در انواع و وزن‌ها و ابعاد مختلف انجام می‌شود. روش‌های سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی شامل موارد زیر می‌شود:

  • خرید انواع سکه طلا شامل سکه امامی، نیم سکه و ربع سکه و سکه گرمی
  • خرید قطعات تزئینی طلا در ابعاد و اندازه‌های مختلف
  • خرید طلای آب شده
  • خرید شمش طلا

ریسک های سرمایه گذاری در طلای فیزیکی

با این‌که خرید فیزیکی طلا از قدیمی‌ترین و معمول‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا به حساب می‌آید، اما این نکته را باید در نظر داشت که سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی با ریسک‌هایی همراه است. ریسک‌های سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی شامل موارد زیر می‎‌شود:

  • خطر سرقت و گم شدن:

سرمایه‌گذار از لحظه‌ای که اقدام به خرید فیزیکی طلا می‌کند، امکان سرقت و گم شدن قطعه فیزیکی طلا را باید در نظر داشته باشد. قطعه فیزیکی طلا – چه انواع سکه طلا باشد و چه قطعات فیزیکی دیگری از جنس طلا – هم امکان سرقت را به دنبال دارد و هم گم شدن.

  • خطر تقلبی بودن:

بسیاری از سرمایه‌گذاران برای این‌که مالیات و اجرت ساخت خرید فیزیکی طلا را متحمل نشوند، اقدام به خرید قطعات طلای آب شده می‌کنند. اما باید در نظر داشت که اگر طلای آب شده از فرد مطمئنی تهیه نشده باشد، امکان تقلبی بودن آن وجود دارد. تشخیص عیار و ناخالصی در طلای آب شده، تنها به دست متخصصین امکان‌پذیر است و سرمایه‌گذار در زمان خرید نمی‌تواند به سنجش اصل یا تقلبی بودن طلای آب شده بپردازد.

  • هزینه قابل توجه:

خرید هر گرم طلا در حال حاضر به بیش از ۳ میلیون تومان وجه نقد نیاز دارد. همچنین خرید فیزیکی طلا، علاوه بر قیمت هر گرم طلا، هزینه‌های دیگری مانند مالیات، اجرت ساخت و کارمزد همراه دارد. این هزینه برای بسیاری از افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در طلا دارند، قابل پرداخت نیست.

روش های آنلاین سرمایه گذاری در طلا

امکان سرمایه‌گذاری در طلا به صورت آنلاین هم وجود دارد. روش‌های سرمایه گذاری در طلا شامل موارد زیر می‌شود:

روش های آنلاین سرمایه گذاری در طلا

  • خرید صندوق طلا:

صندوق‌ سرمایه گذاری طلا ابزار مالی نوینی است که امکان سرمایه‌گذاری در آن‌ها به صورت آنلاین وجود دارد. این صندوق بازدهی مشابه سکه و طلا دارد و می تواند بهترین جایگزین به جای خرید فیزیکی طلا باشد. زیرا صندوق های طلا امکان سرقت و تقلب هنگام فروش را ندارند زیرا زیر نظر سازمان اوراق بهادار و بورس هستند. این صندوق ها قابل معامله در بورس هستند و می توانید در کارگزاری مورد نظر خود اقدام به خرید واحد های آن کنید.

  • خرید گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا:

با استفاده از فضای آنلاین و داشتن حساب کاربری مربوطه، می‌توان اقدام به خرید گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا کرد.

  • خرید ارز دیجیتال با پشتوانه طلا:

از مدتی پیش گزینه‌هایی به عنوان ارز دیجیتال مبتنی بر طلا به وجود آمده‌اند کخ امکان مالکیت دیجیتال در طلا را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

  • خرید طلا در بازار جهانی:

در بازار جهانی نیز امکان خرید طلا به صورت آنلاین وجود دارد.

سرمایه گذاری در صندوق های طلا

صندوق سرمایه گذاری طلا از ابزار مالی نوینی است که با تشکیل سبد دارایی خود از گواهی سپرده کالایی مبتنی بر سکه و اوراق مشتقه شمش طلا، امکان سرمایه گذاری در طلا را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. صندوق سرمایه گذاری طلا با داشتن ساختاری متفاوت و بهره‌مندی از مدیریت سرمایه، مزایا و ابعاد متمایزکننده‌ای نسبت به دیگر روش‌های سرمایه گذاری در طلا دارد.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق های طلا

سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا شامل مزایایی می‌شود. این مزایای شامل موارد زیر است.

  • امنیت و شفافیت در سرمایه گذاری:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا با ارائه گزارش‌های مالی دوره‌ای، امکان سرمایه‌گذاری شفاف را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند. هیچ کدام از صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان فعالیت بدون مجوز و نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار را ندارند.

  • نقدشوندگی بالا:

برای فروش قطعات فیزیکی طلا باید دشواری‌هایی را مانند حمل طلا و پیدا کردن خریدار مورد اعتماد در نظر داشته باشیم. این در حالی است که واحدهای سرمایه‌گذاری طلا با نقدشوندگی بسیار بالایی همراه است و نیازی به تحمل خطرات و دشواری‌های خرید و فروش طلای فیزیکی نداریم.

  • عدم خطرات احتمالی:

بر خلاف خرید فیزیکی طلا که امکان سرقت و گم شدن در آن برای سرمایه‌گذار وجود دارد، سرمایه گذاری در واحدهای سرمایه‌گذاری در طلا بدون این خطرات امکان‌پذیر است.

  • سرمایه گذاری در طلا با پول کم:

خرید فیزیکی طلا، علاوه بر قیمت بالای هر گرم طلا، با هزینه‌هایی همراه است که برای بسیاری از سرمایه‎‌گذاران امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که سرمایه گذاری با پول کم در صندوق طلا امکان‌پذیر است. حداقل مبلغ برای سرمایه گذاری در صندوق های طلا ۵۰۰ هزار تومان است.

چطور بهترین صندوق طلای بورسی را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین و پربازده ترین صندوق طلا باید معیارهایی مثل ترکیب دارایی صندوق که مبتنی بر شمش است یا سکه، سابقه صندوق، ارزش خالص دارایی‌ها، معیار nav‌، حباب قیمتی صندوق را بررسی کنید. در سایت فیپیران و یا ره آورد می توانید بهترین صندوق های طلا را با هم مقایسه کنید و با مقایسه این معیارها بهترین صندوق طلا را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. برای خرید صندوق طلا نیاز به احراز هویت در سامانه سجام و دریافت کد بورسی دارید. سپس می توانید با داشتن کد بورسی در کارگزاری مورد نظر خود اقدام به خرید این صندوق ها کنید.

خرید گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا

خرید سپرده‌های مبتنی بر سکه طلا در بورس کالا امکان‌پذیر است. البته بهتر است با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا از تنوع بیشتری بهره‌مند شویم چرا که صندوق‌های طلا در سبد دارایی خود شمش هم دارند.

مزایای خرید گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا

خرید گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا با مزایایی همراه است. این مزایا شامل موارد زیر می‌شود:

  • عدم ریسک سرقت، تقلبی بودن سکه فیزیکی و احساس امنیت خاطر
  • امکان خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری
  • کارمزد کم‌تر معاملات بورس کالا نسبت به خرید فیزیکی سکه
  • معافیت مالیاتی

ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

افراد سرمایه‌گذار که در زمینه ارز دیجیتال فعال هستند، می‌توانند به خرید ارز دیجیتال با پشتوانه طلا روی بیاورند. با این حال، هنوز ممکن است نسبت به خرید چنین گزینه‌هایی تردید وجود داشته باشد.

مزایای خرید ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

  • یکی از مهمترین مزایای این سرمایه گذاری آنلاین بودن آن و توانایی سریع انتقال آن در دنیا است.

معایب سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

عیب اصلی سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، ریسک طرف مقابل معامله است. این ارزها هنوز به سطحی نرسیده‌اند که مسائل مربوط به ذخیره‌سازی طلای فیزیکی آنها دقیقا مشخص باشد.

خرید طلا در بازارهای جهانی

بازار جهانی با فضای گسترده‌ای که دارد، امکان سرمایه گذاری در طلا را هم برای سرمایه‌گذاران به وجود آورده است. برای سرمایه گذاری در طلا در بازار جهانی باید به دنبال نمادهای طلا در این بازار گشت.

مزایا و ریسک های سرمایه گذاری در بازار جهانی

بازار جهانی به همان میزان که می‌تواند سودده باشد، به همان میزان هم نوسانات و ریسک‌های زیاد دارد. به همین دلیل، سرمایه گذاری در این بازار به افرادی پیشنهاد می‌شود که از دانش و تجربه کافی برای انجام معامله در آن برخوردار باشند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]