رهبران هوش مصنوعی جهان به انتخاب تایم
رهبران هوش مصنوعی جهان به انتخاب تایم

مجله تایم فهرست ۱۰۰ چهره تاثیر گذار هوش مصنوعی را منتشر کرد. در این فهرست دسته‌بندی شده رهبران هوش مصنوعی هم حضور دارند.

به گزارش خبرآنلاین، مجله تایم در فهرست چهره‌های تاثیرگذار هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ از ۱۵ چهره به عنوان رهبران هوش مصنوعی نام برده است که در صدر آن نام سوندار پیچای مدیرعامل گوگل و آلفابت به چشم می‌خورد.

تصور زندگی مدرن بدون گوگل سخت است. موتور جستجویی که با کاربران میلیارد و درآمد صدها میلیارد دلاری که از مدت‌ها پیش بخش زیادی از توان و انرژی خود را روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است. گرچه رونق امروز بازار هوش مصنوعی با «ChatGPT» و حمایت رقیب اصلی گوگل یعنی مایکروسافت شروع شد اما سوندار پیچای مدیر گوگل نگرانی زیادی درباره این ماجرا ندارد و باور دارد مهم نیست اولین باشید مهم این است که بهترین باشید. 

مایکروسافت، OpenAI و یک تصمیم طلایی

مدیری که در سال ۲۰۱۹ تصمیم طلایی مایکروسافت برای سرمایه‌گذاری کلان در آزمایشگاه هوش مصنوعی OpenAI را گرفت، ساتیا نادلا بود. این تصمیم به زودی به سود نشست و مایکروسافت را همگام با OpenAI به مدیریت سم آلتمن به یکی از بازیگران کلیدی دنیای هوش مصنوعی بدل کرد.

البته این همکاری عمیق‌تر از یک سرمایه‌گذاری مالی با ریسک بالا بود. مایکروسافت زیرساختی غول‌آسا در زمینه رایانش ابری در اختیار داشت که می‌توانست مسیر OpenAI در ساخت هوش جامع مصنوعی «AGI» را هموار کند.

مدیران فناوری رهبران اصلی هوش مصنوعی در جهان

همانطور که انتظار می‌رفت از میان ۱۵ چهره‌ای که به عنوان رهبران هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ معرفی شده‌اند، عمده نام‌ها از دنیای فناوری می‌آید.

مارک زاکربرگ مدیر متا، ساتیا نادلا مدیر مایکروسافت، سم آلتمن مدیر «OpenAi»‌، جن‌سون هوانگ مدیرعامل انویدیا، دمیس‌ هاسابیس مدیر دیپ‌مایند، لیانگ روبو مدیر بایت‌دنس، ماسایوشی سان مدیر سافت‌بانک و ساشا لوچیونی مدیر هاگینگ‌فیس از مشهورترین مدیران دنیای فناوری هستند که در این فهرست حضور دارند.

یک اماراتی در فهرست رهبران هوش مصنوعی

در این میان نام یکی از اهالی خاورمیانه‌ هم در این فهرست دیده می‌شود. فیصل البنای رییس شورای پژوهش‌های فناوری پیشرفته امارات «» یکی از رهبران دنیای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ به انتخاب مجله تایم است.

رهبران هوش مصنوعی جهان به انتخاب تایم

امارات از زمان داغ شدن بازار هوش مصنوعی میلیون‌ها دلار روی ساخت یک مجموعه از مدل‌های زبانی بزرگ هزینه کرد و سپس این مدل‌ها را به رایگان در فضای آنلاین در دسترس قرار داد. این تصمیم با هدف نمایش قدرت واقعی این مدل‌ها، اعتبار دادن به امارات متحده عربی و در نهایت جذب استعدادهای هوش مصنوعی گرفته شد که بر اساس گزارش تایم در رسیدن به این اهداف موفق بود.

رییس اداره فضای سایبری چین

چین یکی از کشورهای مهم در عرصه هوش مصنوعی است و قطعا کسی که سکان فضای سایبری این کشور را در دست دارد می‌تواند به عنوان یکی از رهبران هوش مصنوعی معرفی شود. ژوانگ رونگ‌ون رییس اداره فضای سایبری چین، قانون‌گذار اصلی هوش مصنوعی در این کشور پهناور است. چین یکی از اولین کشورهایی بود که برای هوش مصنوعی قانون گذاشت و توسعه‌دهندگان را ملزم کرد که از انتشار مدل‌ها به صورت عمومی تاییدیه دولتی دریافت کنند. چین از نظر تعداد مدل‌های هوش مصنوعی، پس از ایالات متحده در رتبه دوم قرار دارد و ۲۵ درصد از این مدل‌ها را به خود اختصاص داده است.

۵۸۵۸

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]