یک راه عجیب برای پزشکی خواندن در ایران
یک راه عجیب برای پزشکی خواندن در ایران

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت بیان می‌کند: «ما با ورود دانشجویان علوم پزشکی از خارج کشور به داخل مخالف هستیم چراکه مانند دور زدن کنکور است. اگرچه یک آزمون برای پذیرش این افراد گرفته می‌شود اما باید پرسید چرا در همان آزمون سراسری داخل کشور شرکت نکنند؟ حتما آن گروه، آزمون خارج به داخل را آسان‌تر می‌بینند که ترجیح می‌دهند به جای کنکور از طریق دیگر وارد تحصیل در رشته پزشکی شوند، این گروه هم اکثراً در کشورهایی مانند روسیه، چین، اوکراین، ترکیه درس می‌خوانند که بعد از مدتی درخواست می‌دهند در ایران ادامه تحصیل دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب شد، با این وجود برخی از کارشناسان معتقدند یکی از چالش‌های دولت آینده درخصوص آموزش و پرورش است. به تعبیر علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت: «مطمئن باشید اقتصاد ما ریشه در آموزش دارد و اگر آموزش و پرورش خوبی داشته باشیم حتما جایگاه کشور حفظ می‌شود.»
تکلیف آزمون دستیاری را مشخص کنید
امرایی در گفت‌وگو می‌گوید: «مسئله مهم در حوزه آموزش موضوع المپیادها و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان(سمپاد) است، سوالات این سازمان در دوره‌های گذشته ایرادات علمی داشته و سبب شده تعدادی از سوالات حذف شود و یک برگه چندین بار تصحیح شود، سمپاد متولی المپیادها است و دولت آینده باید به این موضوع بپردازد.»
عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان عدالت و شفافیت می‌گوید: «موضوع دیگر آزمون دستیاران پزشکی است، الان آزمون دوره ۵۱ برگزار شده و به گزارش داوطلبان این آزمون، مشکلاتی وجود داشته و برخی سوالات ایرادات علمی دارد، ما در مکاتبه با دیوان عدالت اداری درخواست‌ ابطال آزمون دوره ۵۱ دستیاری پزشکی را مطرح کردیم و از وزارت بهداشت درخواست داریم تا تعیین تکلیف نهایی و اقناع عمومی پزشکان، نتایج آزمون را اعلام نکند. ضمن اینکه این آزمون در سال‌های قبل هم درخصوص تاریخ برگزاری و منابع آزمون ایراداتی هم داشت لذا دولت آینده باید این آزمون‌ها را سروسامان دهد.»
امرایی بیان می‌کند: «دور زدن کنکور صدمات جبران ناپذیری به نظام آموزشی ما وارد می‌کند، آزمون سراسری در کشور ما به طور مستقیم (داوطلبان) و غیرمستقیم (خانواده‌) حداقل یک جامعه پنج میلیونی دارد، تعداد زیادی از این جامعه می‌خواهند پزشک و داروساز شوند، یا مثلا در رشته برق یا نفت ادامه تحصیل دهند. بنابراین این جامعه باید کنکور بدهند چراکه ظرفیت این رشته‌ها محدود است و راه تفکیک این داوطلبان، آزمون سراسری است که به عنوان معیار علمی برای سنجش شناخته می‌شود. اما الان ما با ورود دانشجویان علوم پزشکی از خارج کشور به داخل مخالف هستیم چراکه مانند دور زدن کنکور است. اگرچه یک آزمون برای پذیرش این افراد گرفته می‌شود اما باید پرسید چرا در همان آزمون سراسری داخل کشور شرکت نکنند؟ حتما آن گروه، آزمون خارج به داخل را آسان‌تر می‌بینند که ترجیح می‌دهند به جای کنکور از طریق دیگر وارد تحصیل در رشته پزشکی شوند، این گروه هم اکثراً در کشورهایی مانند روسیه، چین، اوکراین، ترکیه درس می‌خوانند که بعد از مدتی درخواست می‌دهند در ایران ادامه تحصیل دهند. لذا دولت جدید باید جلوی دور زدن کنکور را بگیرد. ضمن این‌که ما سهمیه‌های زیادی برای ورود به دانشگاه داریم که حتما باید دراین‌باره تصمیات درستی گرفته شود.»
جلوگیری از گسترش فرهنگ تقلب
او ادامه می‌دهد: «جلوگیری از گسترش فرهنگ تقلب میان دانش‌آموزان باید از جمله اهداف مهم دولت آینده باشد، یکسری کانال‌های تلگرامی وجود دارند که با فریب جوانان از آن‌ها سواستفاده مالی می‌کنند، دانش‌آموز هم چون تنبلی می‌کند به جای درس خواندن شب را تا صبح بیدار می‌ماند تا شاید به یک سوال دسترسی پیدا کند، این فرهنگ بد و غلطی است. اگر در یک سال کامل که آزمون‌های مقاطع مختلف برگزار می‌شود حتی یک سوال هم به دست این کانال‌ها نرسد جامعه و دانش‌آموزان نسبت به فریب این کانال‌های تلگرامی آگاه می‌شوند، بنابراین امنیت آزمون‌ها باید کاملا رعایت شود تا حتی سوالی حین برگزاری آزمون هم به بیرون درز نکند.»
امرایی بیان می‌کند: «مسئله مهم ضعیف بودن کتاب‌های درسی است، این متون نیاز به اصلاح با موضوع امروز جوانان دارد، از طرفی امروز آموزش و پرورش با کمبود معلم مواجه است، لذا دانش‌آموزان در مدرسه هم با کتاب‌های ضعیف مواجه هستند هم با کمبود معلم تا درست آموزش ببینند. متاسفانه امروز جوانان از برخی موضوعات گذشته‌اند باید آن‌ها را برگردانیم اما برای این دعوت به کتاب‌های اصلاح شده با موضوعات مورد نیاز جوانان و معلم‌های مجرب نیاز است.»

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]