پای «انسو » به ایران باز می‌شود؟
پای «انسو » به ایران باز می‌شود؟

مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: «انسو» یا نوسان جنوبی اقیانوس آرام یک دور پیوند جوی-اقبانوسی است که تغییرات دمای سطح آب در محدوده استوایی این اقیانوس عامل پیدایش آن است و اثر جهانی بر آب و هوای زمین می‌گذارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: پیش بینی پذیری دورپیوندها به ویژه دورپیوند «انسو» در تابستان پایین است و خیلی نمی توان به آن اتکا کرد.
وی با بیان اینکه با نزدیک شدن به پاییز می‌توان با اعتماد بیشتری رفتار دور پیوندها را پیش‌بینی کرد، افزود: اکنون نمی‌توان گفت که لانینا خواهیم داشت ولی آنچه مشخص است دوره گذار از ال نینو به لانینا در پیش است و احتمالا در پاییز «انسو- ENSO» در فاز خنثی قرار می‌گیرد.
مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: «انسو» یا نوسان جنوبی اقیانوس آرام یک دور پیوند جوی-اقبانوسی است که تغییرات دمای سطح آب در محدوده استوایی این اقیانوس عامل پیدایش آن است و اثر جهانی بر آب و هوای زمین می‌گذارد.
رضازاده با بیان اینکه وضع هوای تغییرات انسو بر وضع هوای ایران نیز اثرگذار است، خاطرنشان کرد: «انسو-ENSO» در فازهای مختلف می‌تواند سبب افزایش یا کاهش دما همچنین منجر به افزایش بارش در برخی مناطق و سبب خشکسالی یا کاهش بارش در مناطق دیگر شود.
وی اضافه کرد: بررسی نقشه‌های بی‌هنجاری فشار هوا در تراز ۵۰۰ هکتوپاسکالی جو در محدوده‌های موثر بر آب و هوای ایران نشان از عادی شدن شرایط جو و وجود امواج «راسبی» منظم‌تری نسبت به سال گذشته است که به معنی شرایط به نسبت خوب برای ایران است.
مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: این شرایط ما را نسبت به وضعیت بارشی در فصل‌های پیش رو خوش‌بین می کند اما در تابستان نمی‌توان شرایط ماه‌ها و فصل‌های آتی را به‌خوبی ارزیابی کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، رضازاده در بخش دیگری به تغییرات مانسون هند اشاره کرد و گفت: شرایط مانسون امسال به‌گونه ای است که شاید حتی به دیرپا بودن مانسون هم شک کنیم و امسال از بارش‌های آن برای جنوب کشور بهره کافی را نبریم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]