توقف یک دهه‌ای اجرای پروژه‌های بهره‌وری انرژی/جلوگیری از هدر رفت به میزان پنج درصد، معادل ساخت سه نیروگاه هزار مگاواتی است
توقف یک دهه‌ای اجرای پروژه‌های بهره‌وری انرژی/جلوگیری از هدر رفت به میزان پنج درصد، معادل ساخت سه نیروگاه هزار مگاواتی است

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته از توقف یک دهه‌ای اجرای پروژه‌های بهره‌وری انرژی خبرداد و گفت: جلوگیری از هدر رفت انرژی به میزان پنج درصد معادل ساخت سه نیروگاه هزار مگاواتی است.

حمیدرضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین با اشاره به اینکه اصلاح فرسودگی شبکه برق نیاز به اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف دارد، بیان کرد: هدر رفت انرژی در شبکه انتقال، توزیع و تولید برق بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است. این هدر رفت به خاطر فرسوده بودن شبکه است.
وی افزود: هدر رفت ۱۵ درصدی عدد کمی نیست و در دنیا این رقم کمتر است. البته زمانی میزان هدر رفت در ایران حدود ۳۰ درصد بود و امروز به نصف کاهش پیدا کرده است.
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته درباره اینکه تا چه میزان امکان کاهش هدر رفت وجود دارد، گفت: جبران هدر رفت تا ۶ الی هشت درصد جا دارد و نیمی از هدر رفت را می‌توان کاهش داد.
وی اضافه کرد: جلوگیری از هدر رفت مثل ساخت نیروگاه مجازی است. حتی اگر پنج درصد کاهش تلفات داشته باشیم چیزی حدود ۳۵۰۰ مگاوات در انرژی صرفه‌جویی می‌شود. این میزان صرفه‌جویی مثل این است که سه نیروگاه هزار مگاواتی ساخته باشید. این نیروگاه مجازی است و ارزشش خیلی بالاتر از نیروگاه واقعی است.
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته درباره اعتبار مورد نیاز برای ساخت سه نیروگاه هزار مگاواتی اعلام کرد: برای ساخت این سه نیروگاه باید حدود دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد اما برای اصلاح شبکه و جلوگیری از هدر رفت نیمی از این عدد و حتی کمتر را می‌توان صرف کرد و مانع هدر رفت انرژی شد.
وی اضافه کرد: اکنون متاسفانه ساز و کار اجرای پروژه‌های صرفه‌جویی در مصرف برق درست تعریف نشده است. چون خود انرژی ارزان است، بنابراین پروژه بهینه‌سازی تعریف نمی‌شود.
از بین بردن کسب و کارها در حوزه بهره‌وری
صالحی ادامه داد: دولت پول ندارد و بخش خصوصی اگر بخواهد سرمایه‌گذاری کند، باید پروژه اقتصادی باشد. زمانی پروژه اقتصادی خواهد بود که کالایی که برای آن پروژه تعریف می‌شود، ارزش اقتصادی داشته باشد.
وی یادآور شد: آب، بنزین و برق اگر ارزش نداشته باشد، سرمایه‌گذاری برای اصلاح بهره‌وری آن نمی‌کنید. اشکالی که در ایران وجود دارد آن است که کل کسب و کارها را در حوزه بهره‌وری از بین برده‌ایم. در واقع بالابردن راندمان را از بین برده‌ایم.
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته بیان کرد: حدود یک دهه است که در حوزه بهره‌وری سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم. در تولید هم شرایط سرمایه‌گذاری مناسب نبوده است زیرا دولت پول نداشته است.
وی اضافه کرد: از موقعی که دولت درآمدهای نفتی‌اش کم شد و طرح‌های عمرانی کاهش یافت، باید به دنبال این می‌رفت که بخش خصوصی را شریک خود می‌کرد اما در انرژی این کار را نکرد. هنوز هم نمی‌کند.
صالحی افزود: دولت می‌خواهد خودش مالک باشد، خودش صحبت کند و تصمیم بگیرد. همین باعث شده است که مشکلات ناترازی برق و گاز حل نشود.
وی تاکید کرد: آنچه گفته شد، مشکل اساسی است که دولت جدید باید برای آن فکر کند. ممکن است در سال‌های بعد شاهد اتفاقات بدتری در حوزه برق باشیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]