علت تفاوت قیمت بلیط هواپیما ها در یک مسیر پروازی
علت تفاوت قیمت بلیط هواپیما ها در یک مسیر پروازی
 احتمالاً برای شما هم پیش‌آمده برای یک سفر به دنبال خرید بلیط هواپیما باشید؛ اما در سایت‌های مختلف یا آژانس‌های هواپیمایی مختلف قیمت بلیطهای هواپیما بسیار متفاوت باشد! برای برخی این تفاوت قیمت در پروازهای یک مسیر عجیب به نظر می‌آید.

 احتمالاً برای شما هم پیش‌آمده برای یک سفر به دنبال خرید بلیط هواپیما باشید؛ اما در سایت‌های مختلف یا آژانس‌های هواپیمایی مختلف قیمت بلیطهای هواپیما بسیار متفاوت باشد! برای برخی این تفاوت قیمت در پروازهای یک مسیر عجیب به نظر می‌آید. در این مقاله قصد داریم به طور کامل دلایل تفاوت قیمت بلیط هواپیما در یک مسیر را بررسی کنیم و متوجه شویم چه عواملی روی قیمت بلیط هواپیما تأثیرگذار هستند.

شرکت هواپیمایی (ایرلاین) روی قیمت بلیط هواپیما تاثیر دارد!

 شرکت‌های هواپیمایی با خدمات متفاوتی که ارائه می‌کنند، در بین شرکت‌های دیگر امتیاز و رتبه می‌گیرند و این امتیاز بالا باعث گران‌تر شدن بلیط‌هایشان می‌شود. درواقع هرچه از ایرلاین معتبرتری بلیط تهیه کنید، هزینه بیشتر و خدمات بهتری دریافت می‌کنید.

تاثیر میزان کارکنان یک هواپیما روی قیمت بلیط

هرچه ایرلاین معروف‌تر باشد و هواپیماهای مدرن‌تری ارائه دهد، خدمات بیشتری را ارائه می‌دهد و خدمات بیشتر برابر با کارکنان بیشتر است. پس مسلماً بلیط یک هواپیما با مهمانداران آموزش دیده و باتجربه از یک هواپیمای کوچک معمولی، تفاوت قیمت چشمگیری دارد.

کلاس های مختلف پروازی، روی قیمت بلیط تاثیر دارد!

شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان، کلاس‌های پروازی متفاوتی را برای مسافران خود ارائه می‌دهند. این کلاس‌های پروازی در مواردی نظیر میزان خدمات، کیفیت صندلی و حریم شخصی مسافران تفاوت دارند. کلاس‌های پروازی شامل فرست کلاس، بیزینس کلاس و اکونومی می‌شود. نکته‌ی جالب‌توجه تفاوت قیمت فرست کلاس و اکونومی است. قیمت بلیط فرست کلاس حدوداً ۱۰ برابر بیشتر از قیمت بلیط اکونومی است.

توجه کنید که پروازهای فرست کلاس معمولا در مسیرهای داخلی ارائه نمی‌شود و بیشتر در پروازهای خارجی بلیط فرست کلاس وجود دارد. اما بلیط‌های بیزینس کلاس باکیفیت توسط ایرلاین‌های مختلف با قیمت‌های متفاوت قابل خریداری است.

تفاوت قیمت صندلی های هواپیما با یکدیگر

 کلاس‌های پروازی مختلف، صندلی‌های متفاوت باقیمت متفاوت از بقیه، در هواپیما دارند. مثلاً پروازهای فرست کلاس، اتاقی خصوصی به مسافر می‌دهد که در آن صندلی تختخواب‌شو دارد و مجهز به اینترنت، تلویزیون و دستگاه پخش است. در بلیط بیزینس کلاس، صندلی‌ها فاصله و فضای بیشتری از صندلی کناری و جلویی خود دارند؛ امکان تختخواب‌شو بودن صندلی و مانیتور برای پخش فیلم و اینترنت هم در این کلاس پروازی وجود دارد. تفاوت پرواز بیزینس کلاس و فرست کلاس در فضای خصوصی و حریم شخصی مسافر است.

 بلیط های اکونومی، صندلی معمولی و امکانات پایه را در اختیار مسافر قرار می‌دهند. همچنین مسافر می‌تواند با پرداخت هزینه سرو غذا در طول سفر داشته باشد. در نتیجه تفاوت قیمت صندلی‌های هواپیما با یکدیگر باعث می‌شود سفری ارزان و باکیفیت متوسط یا سفری گران باکیفیت بسیار بالا داشته باشید.

تاثیر مسافران تجاری روی قیمت بلیط هواپیما

 مسافران تجاری کسانی هستند که برای دریافت خدمات بیشتر و باکیفیت‌تر، هزینه‌های بسیاری را پرداخت می‌کنند. این مسافران برای داشتن جای راحت‌تر، غذای باکیفیت‌تر و اتصال اینترنت برای انجام کارهای اداری و شخصی، بلیط‌های فرست کلاس تهیه می‌کنند و وجود بلیط فرست کلاس در پرواز به معنای افزایش قیمت سایر بلیط‌های آن پرواز است.

شناسه نرخی پرواز هم روی قیمت بلیط تاثیر دارد!

چطور می‌شود در هواپیما بنشینید و خدمات یکسانی با هم‌سفرتان دریافت کنید؛ اما بلیط گران‌تری خریداری کرده باشید. یکی از دیگر شاخصه‌هایی که تاثیر زیادی روی قیمت بلیط هواپیما دارد، شناسه نرخی پرواز است که هر ایرلاین برای بلیط هایش تعریف می‌کند. شاید بپرسید شناسه نرخی پرواز چیست و چه تفاوتی با کلاس پروازی دارد.

شناسه‌ی نرخی پرواز درواقع یک سری ویژگی‌ها نظیر شرایط استرداد بلیط، میزان جریمه‌ی کنسلی بلیط، میزان بار مسافر و خدماتی نظیر این است که برای هر بلیط متفاوت است. ایرلاین‌ها برای این که تمام مسافران با هر بودجه بتوانند از سفرهای هوایی استفاده کنند، این ویژگی‌ها را کم و یا زیاد می‌کنند تا قیمت کاهش و یا افزایش پیدا کند. شناسه‌ها با حروف انگلیسی روی بلیط مشخص می‌شوند. هرچه جریمه کنسلی و استرداد بلیط کمتر باشد، هزینه‌ی بلیط گران‌تر خواهد بود. اما اگر می‌خواهید بلیط ارزانی داشته باشید، توجه کنید که هزینه‌ی کنسلی آن ممکن است به ۹۰ درصد هم برسد.

 شناسه نرخی ایرلاین‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد، اما برای پروازهای فرست کلاس شناسه نرخی بلیط تنها با حروف A، F و P نشان داده می‌شوند. برای دیگر کلاس ها، هر ایرلاین شناسه‌های مختلفی را تعریف می‌کند. در ادامه شناسه‌ نرخی سه ایرلاین‌ با شرایط مختلفی که ارائه می‌دهند را بررسی خواهیم کرد.

شناسه های نرخی پرواز در ایرلاین ماهان

 شناسه‌های نرخی در ایرلاین ماهان شامل S X T V Q P R Y B، L، C، U، I، W، WW و WA و N می‌شوند که هر کدام شرایط کنسلی و استرداد خود را دارند.

  • شناسه‌های S X T V Q P R Y B شرایط مشابهی دارند. اگر بعد از خرید بلیط تصمیم به کنسل‌کردن آن بگیرید، تا ساعت ۱۲ ظهر یک روز قبل از پرواز ۱۰ درصد به‌عنوان جریمه کسر و باقی مبلغ عودت می‌شود، تا ۳ ساعت مانده به پرواز ۳۰ درصد جریمه و ۳۰ دقیقه قبل از پرواز ۵۰ درصد جریمه شامل حالتان می‌شود. میزان بار مجاز در شناسه‌ی v حدود ۲۵ کیلوگرم است.
  • شناسه L به شما می‌گوید با کنسل‌کردن بلیط تا ساعت ۱۲ ظهر یک روز مانده به پرواز شامل ۱۵ درصد جریمه، تا ۳ ساعت مانده به پرواز شامل ۴۰ درصد جریمه و از ۳۰ دقیقه قبل از پرواز تا بعد آن ۵۰ درصد جریمه باید بپردازید که از هزینه‌ی عودت بلیط کسر می‌شود.
  • شناسه‌ی I نشان می‌دهد کنسلی بلیط تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز مشمول ۲۰ درصد جریمه، تا ۳ ساعت مانده به پرواز ۴۰ درصد جریمه و تا ۳۰ دقیقه قبل از پرواز مشمول ۵۰ درصد جریمه است.
  • شناسه N به معنی میزان جریمه ۲۰ درصد از مبلغ بلیط تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز، ۵۰ درصد جریمه برای کنسلی در ۳ ساعت مانده به پرواز و ۷۰ درصد جریمه با کنسلی در ۳۰ دقیقه مانده به پرواز.
  • شناسه C میزان جریمه ۳۰ درصدی تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز، ۴۰ درصدی تا ۳ ساعت مانده به پرواز و ۷۰ درصدی تا ۳۰ دقیقه قبل از پرواز را در بر دارد.
  • شناسه‌های W، WW و WA هم میزان جریمه کنسلی ۲۰ درصدی در ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز، ۵۰ درصد در ۳ ساعت قبل از پرواز و ۷۰ درصد در ۳۰ دقیقه مانده پرواز را شامل می‌شود.
  • شناسه U کاملاً متفاوت با سایر شناسه‌هاست. این شناسه ارزان‌ترین بلیط را دارد که سنگین‌ترین جریمه را هم شامل می‌شود. به این صورت که در صورت کنسلی در ۳ ساعت مانده به پرواز ۹۰ درصد مبلغ بلیط به‌عنوان جریمه برداشته می‌شود و اگر کمتر از ۳ ساعت به پرواز مانده باشد، ۹۵ درصد هزینه بلیط به‌عنوان جریمه از مبلغ آن برداشته می‌شود و ۵ درصد به مسافر عودت می‌شود.

شناسه های نرخی پرواز در ایرلاین آسمان

  • شناسه‌های نرخی D، I و Z برای پروازهای بیزینس کلاس ایرلاین آسمان هستند و شرایط کنسلی بلیط آن‌ها به دو صورت تعریف شده. ۳۰ درصد جریمه برای کنسلی تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز، ۵۰ درصد جریمه کنسلی از ساعت ۱۲ ظهر یک روز مانده به پرواز تا لحظه ی پرواز.
  • اگر روی بلیط هواپیما آسمان خود شناسه های نرخی Y، V، U، S، R، X، W، Q، M، T، N را دیدید باید درمورد شرایط کنسلی آن اطلاعات کافی را داشته باشید. تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز ۴۰ درصد جریمه کنسلی و پس از آن ۶۰ درصد جریمه کنسلی را خواهید داشت. این موضوع برای شناسه O که برای خانواده جانبازان هست هم صدق میکند.
  • اگر بلیط شما دارای شناسه های L، K، H، B و E است، جریمه کنسلی تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز ۵۰ درصد است و از همان ساعت به بعد مبلغ جریمه به ۷۰ درصد افزایش پیدا میکند.
  • بار مجاز ۲۵ کیلوگرم برای شناسه ی V این ایرلاین است.

شناسه های نرخی پرواز در ایرلاین ایران ایر

تمام شناسه‌های پروازی ایران‌ایر در تمام کلاس‌ها میزان جریمه کنسلی یکسانی دارند که به شرح زیر است.

  • تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز مشمول ۳۰ درصد جریمه می‌شوید.
  • تا ۳ ساعت مانده به پرواز مشمول ۶۰ درصد جریمه می‌شوید. (۳۰ دقیقه قبل و ۳۰ دقیقه مانده به پرواز هم شامل ۶۰ درصد جریمه است)

 تفاوت شناسه‌های مختلف این ایرلاین در میزان بار مجاز آن‌هاست.

  • در پروازهای هما کلاس که شناسه نرخی C و J را دارند، برای مسافر بزرگسال ۳۰ کیلوگرم و برای نوزاد ۱۰ کیلوگرم بار مجاز است. همچنین هر مسافر می‌تواند ۷ کیلوگرم ساک دستی همراه داشته باشد.
  • در کلاس اکونومی با شناسه‌های C و J، میزان بار مجاز به ۵ کیلوگرم کاهش پیدا می‌کند. شناسه نرخی Y در ایرلاین ایران‌ایر، ۲۵ کیلوگرم بار مجاز دارد.
  • شناسه‌ی نرخی O در ایرلاین ایران ایر برای خانواده‌های جانباز و شهدا در نظر گرفته شده است. خانواده‌های شهدا ۲۵ درصد تخفیف و خانواده‌های جانباز از ۲۵ درصد تخفیف به بالا خواهند داشت.

شناسه های نرخی در ایرلاین معراج

  • این ایرلاین بین‌المللی برای پروازهای بیزینس کلاسش میزان جریمه کنسلی تا ۴۸ ساعت قبل از پرواز را ۳۰ درصد اعلام کرده و ۴ ساعت قبل از پرواز این میزان به ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. از ۴ ساعت مانده به پرواز تا زمان پرواز میزان جریمه کنسلی ۵۰ درصد خواهد بود و بار مجاز را در پرواز داخلی ۳۰ کیلوگرم و برای پرواز خارجی ۳۵ کیلوگرم در نظر گرفته است.
  • شناسه‌های نرخی O،R،A و W این ایرلاین متعلق به کلاس اکونومی و از گران‌ترین آنهاست. جریمه کنسلی این بلیط‌ها تا ۴۸ ساعت پیش از پرواز برابر با ۴۰ درصد و از ۴۸ ساعت تا ۴ ساعت مانده به پرواز ۵۰ درصد است. از ۴ ساعت مانده به پرواز تا لحظه پرواز جریمه کنسلی ۶۰ درصد خواهد بود.
  • شناسه نرخی B,Y,S,E مشمول جریمه ۵۰ درصدی برای کنسل‌کردن بلیط تا ۴۸ ساعت قبل از پرواز هستند. تا ۴ ساعت قبل از پرواز میزان جریمه به ۶۰ درصد و بعد از آن زمان میزان کنسلی به ۷۰ درصد خواهد رسید.
  • شناسه‌های نرخی X,V,Q,N,M,L,K,H در این ایرلاین تا ۴۸ ساعت قبل از پرواز مشمول ۶۰ درصد جریمه خواهند شد. تا ۴ ساعت مانده به پرواز ۷۰ درصد جریمه و بعدازاین زمان مشمول ۸۰ درصد جریمه کنسلی خواهند شد.
  • در شناسه‌ی V میزان بار مجاز ۲۵ کیلوگرم است.
  • ارزان‌ترین شناسه‌های نرخی این ایرلاین، شناسه‌های U,UB,UD,UE هستند که جریمه کنسلی آنها تا ۴۸ ساعت قبل از پرواز ۷۰ درصد و تا ساعت قبل از پرواز ۸۰ درصد و بعد از آن زمان تا لحظه پرواز ۹۰ درصد جریمه کنسلی خواهند داشت.

شناسه های نرخی ایرلاین قشم ایر

 ایرلاین قشم ایر تنها کابین‌های اکونومی را دارد و پروازهای خارجی اش با شناسه‌های X و V غیرقابل‌استرداد هستند.

  • شناسه‌های A، R و Y از گران‌ترین پروازهای داخلی این ایرلاین هستند. جریمه کنسلی این شناسه‌ها تا ساعت ۱۲ ظهر ۳ روز قبل از پرواز معادل ۳۰ درصد است. این میزان جریمه تا ساعت ۱۲ روز قبل از پرواز به ۴۰ درصد می‌رسد و تا ۲ ساعت قبل از پرواز به ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. پس از ۲ ساعت مانده به پرواز تا لحظه پرواز جریمه کنسلی برابر با ۷۰ درصد خواهد بود.
  • همچنین شناسه‌های نرخی V,M,Q,K,N,S تا ساعت ۱۲ ظهر سه روز قبل از پرواز، جریمه کنسلی ۴۰ درصد و تا ساعت ۱۲ ظهر یک روز قبل از پرواز جریمه ۵۰ درصد و تا ۲ ساعت مانده به پرواز جریمه ۵۰ درصد و از آن به بعد تا لحظه پرواز جریمه کنسلی ۷۰ درصد خواهند داشت.
  • شناسه‌های D، U و L که ارزان‌ترین‌ها محسوب می‌شوند هم غیرقابل‌استرداد هستند.

شناسه های نرخی در بلیط های چارتری

 ازآنجایی‌که این بلیط‌ها وقتی که از بلیط‌های سیستمی ارزان‌تر هستند خریداری می‌شوند، معمولاً با کنسل‌کردن بلیط هزینه‌ای عودت داده نمی‌شود؛ اما برخی ایرلاین‌ها هزینه‌ی کمی بابت کنسلی را عودت می‌دهند.

چارتری یا سیستمی بودن بلیط هم روی قیمت آن تاثیر دارد!

 آن دسته از مسافران که پای ثابت سفرهای هوایی هستند بهتر با بلیط چارتر آشنایی دارند. تفاوت بلیط چارتر با بلیط های سیستمی نوسان قیمت زیاد آن‌هاست که باعث می‌شود در بازه‌هایی که پیک سفر تمام می‌شود، بلیط ها را حتی زیر قیمت اعلام شده توسط ایرلاین به فروش برسانند.

 البته به این موضوع توجه داشته باشید که تعیین قیمت بلیط های چارتری دست شرکت‌های چارتر کننده است و ممکن است در ایامی که سفرها زیاد می‌شوند بلیط ها را به قیمت‌های بسیار بالا به فروش برسانند که مسافر قطعاً ضرر می‌کند.

 تفاوت دیگر بلیط های چارتر با بلیط سیستمی در سن مسافران است. اگر همراه خود کودک دارید که بین ۲ تا ۱۲ سال سن دارد، بلیط های سیستمی انتخاب بهتری برای شما هستند. زیرا بلیط هایی که توسط ایرلاین قیمت‌گذاری می‌شوند برای کودکان ۲ تا ۱۲ ساله، بین ۵۰ تا ۸۵ درصد بلیط بزرگسالان است؛ اما در بلیط های چارتری باید هزینه را به طور کامل بپردازید و بلیط گرانتری خواهید داشت.

 بلیط های چارتری برای کودکان زیر ۲ سال رایگان است؛ ولی در بلیط های سیستمی باید بین ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه بلیط بزرگسالان را برایشان پرداخت کنید.

تفاوت قیمت در پروازهای یک مسیر در ایرلاین های مختلف

تاثیر بلیط چارتر لحظه آخری روی قیمت بلیط هواپیما

بلیط هواپیما لحظه آخری از دیگر بلیط هایی است که معمولاً با قیمت ارزان به فروش می‌رسد. البته ازآنجایی‌که بلیط های لحظه آخری درواقع همان بلیط‌های چارتری هستند که در ساعات پایانی مانده به پرواز به فروش نرسیده‌اند، در بازه‌های پیک سفر اگر موفق به خریدشان شوید ممکن است گران‌تر از بلیط های سیستمی خریده باشید و ضرر کنید.

زمان خرید بلیط هواپیما روی قیمت تاثیر زیادی دارد!

بعضی زمان ها در سال مثل تابستان، تعطیلات و اعیاد فروش بلیط های هواپیما زیاد میشود و مسلما اگر موفق شوید در مسیری که میخواهید بلیط پیدا کنید با قیمت خیلی زیادتر از شرایط عادی آن را خواهید خرید. این اتفاق زمانی رخ میدهد که تقاضا برای آن مسیر زیاد میشود و در این اوقات حتی بلیط های سیستمی هم گرانتر از روزهای دیگر به فروش میرسند. در این شرایط بهتر است بلیط خود را به صورت آنلاین رزرو کنید تا بتوانید در سایت های مختلف بلیط ارزانتر را پیدا کنید.

تاثیر روزهای خاص مثل عیدهای مذهبی

در روزهای عید مثل عید قربان، ولادت پیامبر اکرم و امام رضا (ع) یا شهادت ایشان، بلیط هواپیمای تهران مشهد خیلی گران میشود و حتی ممکن است پیدا نشود یا مجبور شوید چند روز زودتر بلیط را خریداری کنید.

تاثیر تعطیلات روی قیمت بلیط هواپیما

در تعطیلات عید که بیشتر افراد سرکار نمیروند ایام پیک سفر است و بسیاری از مردم سفرهای هوایی را ترجیح میدهند تا بدون از دست دادن زمان به سفر خود برسند. در نتیجه در این ایام بهتر است بلیط هایی که در دی ماه یا قبل تر پیش فروش میشوند را تهیه کنید تا بتوانید بلیط ارزانتری داشته باشید.

ساعت پرواز روی قیمت بلیط تاثیر دارد!

معمولا پروازهایی که اول صبح یا آخر شب حرکت میکنند بلیط های ارزانتری دارند. مزیت این سفرها این است که اگر تاخیر داشته باشد یا کنسل شود میتوانید بلیط پرواز بعدی را تهیه کنید و زمان زیادی از روز را از دست نمیدهید. هرچه به ساعات وسط روز میرسیم قیمت بلیط بیشتر میشود.

سفر در ساعات نیمه شب یا اول صبح باعث کاهش قیمت بلیط هواپیما میشود.

مستقیم یا غیرمستقیم بودن پرواز هم روی قیمت بلیط تاثیر دارد!

اگر بلیط پرواز خارجی تهیه کردید حتماً به برنامه‌های ایرلاین توجه کنید. سیاست برخی از ایرلاین به این صورت است که پرواز به‌صورت غیرمستقیم باشد. اگر پروازتان غیرمستقیم باشد، مجبور می‌شوید هزینه بلیط دو مسیر را پرداخت کنید و علاوه‌برآن معطلی در فرودگاه مسیر اول خواهید داشت. پس بهتر است ایرلاین‌های مختلف را بررسی کنید تا بهترین بلیط را برای مسیرتان انتخاب کنید تا معطلی کمتر و به همان نسبت هزینه کمتری را پرداخت کنید.

 البته در نظر داشته باشید، گاهی اوقات به علت امکانات و خدماتی که توسط هواپیما به مسافران ارائه می‌شود، پرواز مستقیم هزینه بیشتری را در بردارد، پیش از سفر بهتر است برآورد هزینه داشته باشید تا از هزینه‌های مازاد و جانبی پرهیز کنید و سفر کم‌هزینه‌تری داشته باشید.

تاثیر میزان سوخت مصرفی هواپیما در مسیر روی قیمت بلیط هواپیما

 در پروازهای غیرمستقیم چون هواپیما سوخت‌گیری می‌شود، گاهی اوقات بلیط‌های گران‌تری نسبت به پروازهای مستقیم دارد. در نتیجه انتخاب هوشمندانه بلیط و خرید از یک ایرلاین مناسب باعث می‌شود هزینه‌های سفرتان را کاهش دهید.

میزان سفر در یک مسیر روی قیمت بلیط آن تاثیر دارد!

اندکی قبل گفتیم که در ایام پیک سفر، برای برخی مسیرهای پرتردد مثل تهران مشهد، بلیط پیدا نمیشود چون مسافران زیادی در این مسیر بلیط تهیه کرده اند و بلیط های چارتری و سیستمی گران تر از حد عادی میشوند. در واقع شرکت های فروش بلیط، در زمان تعطیلات رسمی برخی شهرها را تفریحی در نظر میگیرند و بلیط آن ها را گران تر میکنند (با توجه به میزان تقاضای مسافران) و برخی شهر را تجاری و کاری تشخیص میدهند و تغییر آنچنانی در بلیطشان اتفاق نمی افتد.

بلیط مسیرهای کم مسافر (مثلا برخی شهرهای کوچک) را هر زمان بخواهید میتوانید با قیمت مناسب پیدا کنید اما شهرهای پر مسافر را بهتر است از چند روز قبل از سفر اقدام به تهیه بلیط کنید تا بتوانید قیمت مناسبی پیدا کنید.

فاصله ی مبدا و مقصد در یک مسیر روی قیمت بلیط تاثیر دارد!

هر چه مسیر طولانی تری در پیش داشته باشید، قیمت بلیط هواپیما افزایش پیدا میکند. این موضوع در سفرهای داخلی و خارجی صادق است. اگر یک بلیط با یک کلاس پروازی و شناسه نرخی در یک مسیر کوتاه رزرو کنید ، نسبت به مسیر طولانی بهای خیلی کمتری باید بپردازید.

سن مسافر روی قیمت بلیط هواپیما تاثیر دارد!

در بلیط های سیستمی بلیط بزرگسان تمام بها است اما بلیط کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال، ۵۰ تا ۸۵ درصد بلیط بزرگسالان است و این یعنی بلیط ارزانتری دارند، همچنین برای نوزادان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بلیط بزرگسالان باید بها بپردازید.

در بلیط های چارتری تفاوتی وجود دارد که باید آن را بدانید. برای کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال بهای بلیط برابر با بلیط بزرگسالان و تمام بهاست اما برای نوزادان و کودکان زیر ۲سال، بلیط رایگان است.

پس اگر کودک شما نوزاد است و در ایام پیک سفر، به مسافرت نمیروید، احتمالا بلیط چارتر از سیستمی مناسب تر است برای شما، اما اگر کودک شما بین ۲ تا ۱۲ سال است، بهتر است بلیط های سیستمی مسیرتان را چک کنید و بهترین قیمت را انتخاب کنید.

کودکان بلیط هواپیما ارزان تری دارند، یک خانواده در فرودگاه منتظر پرواز هستند

شرایط خاص مسافر روی قیمت بلیط هواپیما تاثیر دارد!

اگر مسافر دارای بیماری خاص باشد که نیاز به تخت یا اقلام پزشکی همراه داشته باشد، قیمت بلیط آن گران تر از سایر مسافران خواهد بود.

برای مسافرانی که کم توان هستند یا معلولیت جسمی دارند، اگر از ایرلاین ایران ایر بلیط خود را تهیه کنند میتوانند از ۵۰ درصد تخفیف بهره مند شوند. برای سایر ایرلاین ها خدمات ویلچر به صورت رایگان ارائه میشود و برای بالا رفتن از پله های هواپیما از بالابر استفاده میکنند. در طول سفر از صندلی های معمولی بهره مند میشوند و ویلچرشان در قسمت بار هواپیما قرار داده میشود.

سن هواپیما هم روی قیمت بلیط آن تاثیر دارد!

هر چه هواپیمایی که بلیط آن را رزرو میکنید مدرن تر باشد، امکانات بیشتری دارد و به همان نسبت گران تر خواهد بود، البته توجه داشته باشید این هواپیماها خدمات بهتری را ارائه میدهند. البته امنیت اولین فاکتوری است که یک هواپیما باید آن را داشته باشد؛ در غیر این صورت اجازه پرواز ندارد. تفاوت هواپیماهای مدرن و غیرمدرن در خدماتی که ارائه میدهند است.

تغییرات قیمت ارز و دلار روی قیمت بلیط هواپیما تاثیر دارد!

قطعات هواپیما از خارج از کشور تهیه میشوند و به هر نسبت هواپیما مدرن تر باشد هزینه عملیاتی و تعمیرات و سرویس آن بیشتر است، پس شرکت ایرلاین برای جبران هزینه ها، بلیط هواپیما را گران تر میکند. در پروازهای خارجی هم نرخ بلیط کاملا متناسب با قیمت دلار افزایش یا کاهش پیدا میکند.

خرید بلیط هواپیما به صورت حضوری یا اینترنتی هم روی قیمت آن تاثیر دارد!

آژانس های هواپیمایی در خرید های حضوری مبلغی را بیشتر برای رزرو بلیط میگیرند اما رزرو بلیط به صورت آنلاین این هزینه های اضافی را در بر ندارد و همچنین میتوانید در بین سایت های مختلف بگردید و ارزان ترین بلیط را انتخاب کنید.

با رزرو آنلاین بلیط هواپیمایی میتوانید بلیط های تمام ایرلاین ها را چک کنید، به تفاوت قیمت ها دسترسی دارید، از آخرین قیمت ها اطلاع پیدا کنید و بلیط های لحظه آخری را از دست ندهید.

چطور سفر هوایی کم هزینه تری داشته باشیم؟

 باتوجه‌به تمام نکات ذکر شده در بالا، به‌صرفه‌ترین سفر، سفری است که بلیط هواپیما ارزان داشته باشد! درواقع شما در ابتدای سفر هزینه‌های زیادی را متحمل نمی‌شوید و این موضوع وقتی پررنگ‌تر می‌شود که افراد خانواده زیاد هستند و تفاوت سنی نیز وجود دارد. مسلماً تهیه بلیط چارتر در چنین خانواده‌ای منطقی به نظر نمی‌آید و بهتر است بلیط سیستمی تهیه کنید تا هزینه کمتری برای کودکان خود بپردازید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]