جنوب کرمان با هشت شهرستان فقط ۲ اداره هواشناسی دارد
جنوب کرمان با هشت شهرستان فقط ۲ اداره هواشناسی دارد

اداره هواشناسی در جنوب کرمان فقط در شهرستان‌های جیرفت و کهنوج مستقر است اما در دیگر شهرستان ها شامل رودبارجنوب، قلعه گنج، منوجان، عنبرآباد، جازموریان و فاریاب فقط ایستگاه هواشناسی خودکار مستقر است.

به گزارش بازار، فضل الله مقبلی رییس اداره هواشناسی جیرفت اظهار کرد: در اکثر شهرستان های شمال استان اداره، چارت و نیرو در هواشناسی وجود دارد اما در هشت شهرستان جنوب استان فقط در جیرفت و کهنوج چارت و نیرو داریم و در مابقی شهرستان ها ایستگاه هواشناسی آنلاین وجود دارد.
وی ادامه داد: برخی مواقع به دلایلی ایستگاه از مدار خارج می شود که نیاز به پیگیری دارد و اگر مشکل فنی وجود داشته باشد رفع شود.
مقبلی یادآور شد: برخی پارامترها همچون دید افقی، ریزگردها، وضعیت ابرناکی، تبخیر و پدیده ها را ایستگاه های خودکار اندازه نمی گیرند.
وی افزود: ایستگاه هواشناسی خودکار پارامترهایی همچون رطوبت، دما، وزش باد، فشار هوا، سمت و سرعت باد و بارندگی را می تواند به صورت آنلاین گزارش دهد.
رییس اداره هواشناسی جیرفت بیان کرد: دراین شهرستان سه ایستگاه داریم که یکی در مرکز شهر، ایستگاه کشاورزی و یک ایستگاه هم در فرودگاه جیرفت مستقر است.
وی اضافه کرد: در کل جنوب کرمان فقط همین یک ایستگاه مختص کشاورزی است و نیاز به ارتقا و تجهیز دارد که زمان زیادی است که این ایستگاه ارتقای لازم را پیدا نکرده و شرایط خوبی ندارد.
مقبلی ادامه داد: نیروهای ما در زمان پروازها در ایستگاه فرودگاه مستقر می شوند و وضعیت هوایی را به برج مراقبت فرودگاه اعلام می کنند که این ایستگاه نیاز به تعمیر، تجهیز و ساختمان مستقل دارد.
وی یادآور شد: ایستگاه های موجود هواشناسی منطقه جوابگوی پراکندگی و وسعت استان نیست و باید توسعه پیدا کند.
مقبلی اضافه کرد: در جیرفت هفت نفر نیرو داریم اما نیاز اصلی ما اینک تجهیزاتی است؛ ما نیاز به افزایش ایستگاه‌های خودکار هواشناسی، باران سنجی، اقلیم شناسی و سینوپتیک(ایستگاه های به‌لحظه) داریم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]