باید تشکیل مدل‌های جدیدتر تعاونی‌ها در دستور کار قرار گیرد
باید تشکیل مدل‌های جدیدتر تعاونی‌ها در دستور کار قرار گیرد

دبیرکل خانه تعاونگران گفت: تعداد تعاونی‌های ثبت‌شده فعال در ایران به بیش از ۱۰۰ هزار مورد می‌رسد که در بخش‌های مختلفی از جمله کشاورزی، صنعت، خدمات و مسکن، مصرف فعالیت دارند.

– اخبار اقتصادی –

علی‌حسین شهریور، دبیرکل خانه تعاونگران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: تعاونی‌ها به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور و نهادهای اقتصادی و اجتماعی با وجود چالش‌هایی که پیش روی آن‌ها قرار دارد، نقش مهمی در توسعه کشور ایفا کرده اند.

وی افزود: براساس آمارهای موجود، تعداد تعاونی‌های ثبت‌شده فعال در ایران به بیش از ۱۰۰ هزار مورد می‌رسد که در بخش‌های مختلفی از جمله کشاورزی، صنعت، خدمات و مسکن، مصرف فعالیت دارند که این تعاونی‌ها با هدف کاهش فقر، ایجاد شغل و توسعه پایدار تأسیس شده‌اند.

دبیرکل خانه تعاونگران با بیان اینکه “عملکرد تعاونی‌ها در ایران به طور کلی موفقیت‌آمیز بوده است”، گفت: تعاونی‌ها به ویژه در مناطق روستایی و کم‌برخوردار، نقش مهمی در ایجاد فرصت‌های شغلی ایفا کرده‌اند؛ با تأمین نیازهای محلی و تقویت اقتصاد استانها، تعاونی‌ها به توسعه اجتماعی و اقتصادی کمک کرده‌اند.

وی افزود: همچنین تعاونی‌ها به توزیع عادلانه‌تر منابع و درآمدها کمک کرده‌اند.

شهریور در خصوص علل موفقیت تعاونی‌ها، گفت: موفقیت تعاونی‌ها در ایران به دو عامل مهمی بستگی دارد؛ یکی اینکه تعاونی‌ها بر پایه همکاری و همبستگی اعضا بنا شده‌اند که این امر موجب تقویت ارتباطات اجتماعی می‌شود و دیگر اینکه، دولت با ارائه تسهیلات مالی و قانونی به تقویت تعاونی‌ها کمک کرده است.

وی ادامه داد: برای افزایش اثربخشی تعاونی‌ها در کشور پیشنهاد می‌شود، آموزش مدیران تعاونی‌ها در زمینه‌های مدیریتی و اقتصادی انجام شود؛ دسترسی تعاونی‌ها به وام‌ها و تسهیلات بانکی تسهیل شود؛ تعاونی‌ها به استفاده از فناوری‌های نوین و نوآوری در فرآیندهای تولید و خدمات تشویق و حمایت شوند و مهمتر از همه اینکه، شبکه‌های همکاری بین تعاونی‌ها برای تبادل تجربیات و منابع ایجاد و تقویت شود‌.

دبیرکل خانه تعاونگران در پاسخ به اینکه “آیا دولت در موفقیت تعاونی‌ها نقشی دارد؟”، گفت: دولت نقش بسیار مهمی در موفقیت تعاونی‌ها دارد؛ دولت با تدوین قوانین حمایتی برای تقویت فعالیت‌های تعاونی، ارائه تسهیلات مالی و اعتباری به تعاونی‌ها و فراهم کردن دوره‌های آموزشی، مهارت آموزی و مشاوره‌ای برای مدیران و اعضای تعاونی‌ها می تواند به توسعه بخش تعاون کمک کند.

وی افزود: مدیران تعاونی‌ها نیز باید با تدوین برنامه‌های عملیاتی و تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت با توجه به نیازهای اعضا، تحلیل و بررسی بازار هدف و شناسایی فرصت‌های جدید برای توسعه فعالیت‌ها، ایجاد و تقویت ارتباط مؤثر با سایر تعاونی‌ها و بخشهای دولتی و خصوصی زمینه گسترش و رونق تعاونی‌ها را فراهم کنند.

شهریور با بیان اینکه “باید تشکیل مدل‌های جدیدتر تعاونی‌ها که در حال ظهور هستند و می‌توانند به نیازهای مدرن پاسخ دهند در دستور کار قرار گیرد”، گفت: از جمله می‌توان به تعاونی‌های بلاک‌چین اشاره کرد، این تعاونی‌ها از فناوری بلاک‌چین برای ایجاد شفافیت و امنیت در معاملات و همکاری‌ها استفاده می‌کنند و اعضا می‌توانند به راحتی در پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری کنند و از مزایای توزیع درآمد بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: نوع دیگر تعاونی‌های خدمات اشتراکی است که این نوع تعاونی‌ها به اعضا امکان می‌دهند تا از خدمات مختلف مانند خودرو، ابزارآلات، یا حتی فضاهای کاری به صورت اشتراکی استفاده کنند؛ این مدل به کاهش هزینه‌ها و استفاده بهینه از منابع کمک می‌کند.

دبیرکل خانه تعاونگران، تعاونی‌های کارآفرینی اجتماعی را از دیگر انواع تعاونی‌های درحال ظهور دانست و گفت: این تعاونی‌ها بر روی ایجاد کسب‌وکارهایی تمرکز دارند که هدف اصلی آن‌ها حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی است و اعضا می‌توانند با همکاری یکدیگر پروژه‌های نوآورانه راه‌اندازی کنند.

وی افزود: از دیگر انواع، تعاونی‌های سلامت دیجیتال است که این تعاونی‌ها به اعضا خدمات بهداشتی و درمانی آنلاین ارائه می‌دهند، از جمله مشاوره پزشکی، برنامه‌های سلامتی و ردیابی وضعیت سلامت.

شهریور خاطرنشان کرد: همچنین تعاونی‌های محیط زیستی که این تعاونی‌ها بر روی پروژه‌های حفاظت از محیط زیست تمرکز دارند، مانند جمع‌آوری زباله، بازیافت و تولید محصولات پایدار، می‌توانند به تأمین مالی پروژه‌های سبز کمک کنند.

وی ادامه داد: تعاونی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که این تعاونی‌ها از فناوری‌های هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندها و خدمات خود استفاده می‌کنند و اعضا می‌توانند از تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی‌ها برای تصمیم‌گیری بهتر بهره‌مند شوند.

دبیرکل خانه تعاونگران اظهار داشت: تعاونی‌های نوآوری باز از دیگر تعاون‌های درحال ظهور هستند که این نوع تعاونی‌ها به اعضا امکان می‌دهند تا ایده‌ها و منابع خود را به اشتراک بگذارند و با همکاری یکدیگر محصولات و خدمات جدیدی را توسعه دهند.

وی افزود: این مدل‌ها به دلیل تطابق با نیازهای روز جامعه و فناوری‌های نوین، پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه دارند.

شهریور تصریح کرد: حضور و مشارکت تشکل‌هایی مانند خانه تعاونگران ، اتاق تعاون و انجمن علمی تعاون در شوراهای سیاستگذاری بخش تعاون، نشان‌دهنده توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این نهادهای مهم در بخش تعاون است؛ بنابراین، برای اینکه شاهد افزایش مشارکت و توسعه بخش تعاون باشیم نباید هیچ صدایی از جامعه تعاون حذف شود.

وی ادامه داد: با حضور همه نهادها، امکان هم‌افزایی و همکاری فراهم می‌شود و همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با این نهادها می‌تواند به بهبود کیفیت برنامه‌ها و سیاست‌ها و ایجاد راهکارهای مؤثرتر و جامع‌تر برای چالش‌های موجود در بخش تعاون کمک کند.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]