بازگشت دلار به منطقه امن / بازار ارز به ساحل آرامش رسید
بازگشت دلار به منطقه امن / بازار ارز به ساحل آرامش رسید

قیمت دلار در روز دوشنبه، پس از وقوع حادثه ناگوار مربوط به سانحه هوایی رئیس‌جمهوری، در کریدور پنجم ثابت ماند و تغییر چشم‌گیری نسبت به روز یکشنبه نداشت. روند عرضه و تقاضا در سومین روز هفته در حالت تعادل به سر آمد و معاملات ارز فعالیت چندانی نداشت.

قیمت دلار در سومین روز هفته تلاطمی نداشت و روند عرضه و تقاضا در تعادل بود.

گفتنی است روز یکشنبه پس از انتشار اخبار سانحه هوایی برای رئیس‌جمهوری، نرخ ارز در بازار غیررسمی و همچنین کانال‌های تلگرامی شروع به صعود کرده و در پایان شب تا مرز کانال دوم کریدور ششم نیز پیش رفت. قیمت دلار اما صبح دوشنبه با یک شیب تند، روند کاهشی خود را آغاز کرد و دوباره به نرخ میانگین روز یکشنبه برگشت. در آخرین معامله روز دوشنبه، قیمت دلار در نیمه کانال هفتم از کریدور پنجم به کار خود پایان داد.

قیمت دلار به منطقه امن برگشت

با وجود احتمال تعطیلی بانک‌ها در روزهای آینده، معامله‌گران برای مبادله دست به عصا شده‌اند و بازار ارز رمق چندانی برای صعود ندارد. به نظر می‌رسد کانال ۶ تا هشت کریدور پنجم محدوده معاملاتی فعلی قیمت دلار در روزهای آینده و در صورت باز بودن بازارهای مالی باشد.

کارشناسان اقتصادی اثر مسائل روانی و موضوعات غیراقتصادی را بر روند نرخ ارز موقتی می‌دانند. آنها معتقدند آنچه روند کاهشی واقعی نرخ ارز را رقم می‌زند کنترل حجم نقدینگی،‌ رشد اقتصادی، ‌درصد رشد نقدینگی و توانایی دولت‌ در بهبود وضعیت کسب‌وکار و تورم است.

تحلیلگران اقتصادی می‌گویند مولفه‌های اقتصادی تاثیر جدی و بیشتری بر بازارها دارند تا مسائل غیراقتصادی و روانی؛ بنابراین تاثیر اخبار مقطعی و کوتاه‌مدت است.

قیمت یورو کاهشی شد

قیمت درهم روز دوشنبه با رقم ۱۵ هزار و ۸۶۰ تومانی معامله شد و نسبت به روز ماقبل تغییر قیمت نداشت. قیمت تتر روی رقم ۵۷ هزار و ۹۰۰ تومانی ایستاد و رشد ۸۰۰  تومانی داشت.

قیمت پوند انگلیس با رشد محدود ۱۶۰ تومانی با رقم ۷۳ هزار و ۱۶۰ تومان معامله شد و قیمت یورو کاهش ۳۰۰ تومانی داشت و روی رقم ۶۲ هزار و ۵۹۰ تومانی ایستاد.

گفتنی است اسکناس و حواله دلار روز دوشنبه کاهشی شد. اسکناس دلار با رقم ۴۴ هزار و ۸۱۱ تومان و حواله دلار با رقم ۴۱ هزار و ۸۴۰ تومان عرضه شد.

همان قدر که حادثه بالگرد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری غیرمنتظره و شوکه کننده بود، حرکت افزایشی و هیجانات قیمت دلار پس از این حادثه در نوع خود عجیب بود. بازار ارز تهران روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در ابتدای گشایش شاهد افت قیمت دلار به کانال ششم از کریدور پنجم بود؛ اما به مرور قیمت دلار شروع به افزایش کرد تا اینکه در ادامه معاملات نقدی روز، قیمت دلار دوباره به کانال نهم کریدور پنجم بازگشت.

قیمت دلار که در معاملات نقدی روز یکشنبه در حوالی ۵۷ هزار تومان بسته شد به محض انتشار خبر سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور، دوباره در معاملات شبانه رشد کرد و در معاملات پشت خطی وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد؛ اما آیا این افزایش قیمت ادامه دار است؟

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به علت افزایش قیمت دلار پس از انتشار خبر حادثه بالگرد رئیس جمهور گفت: دلیل این افزایش قیمت در شایعاتی است که در پشت پرده این حادثه مطرح می‌شود.وی افزود: اگر این حادثه به صورت طبیعی رخ داده باشد دلار پس از دو، سه روز افزایش قیمت، دوباره در مسیر ثبات و چه بسا کاهش قرار خواهد گرفت؛ اما اگر غیر این باشد بعید به نظر می‌رسد که دلار مسیر کاهش قیمت را در پیش بگیرد.

این استاد دانشگاه معتقد است: اگر این حادثه تنها یک حادثه طبیعی باشد التهاب قیمت دلار خیلی زود فروکش خواهد کرد و هیجانات از بین می‌رود.این در حالی است که برخی از کارشناسان بازار ارز و اقتصاددانان هشدار می‌دهند که مردم در این شرایط اقدام به خرید نکرده و تصمیم جدی نسبت به خرید و فروش ارز اتخاذ نگیرند، زیرا بازار در این شرایط بی ثبات و هیجانی است.گفتنی است برخی دیگر از کارشناسان نیز ابزار کردند که افزایش قیمت دلار به دلیل تغییرات احتمالی در دولت، فعلا ادامه دار خواهد بود. باید منتظر ماند و دید چه اخباری از این حادثه مخابره خواهد شد.

منبع:

تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]