در برنامه “صف اول” شبکه خبر، موضوع هوشمندسازی و عادلانه سازی نظام مالیاتی با حضور آقای هادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از نکاتی که رهبر معظم انقلاب از سالیان قبل همواره به عنوان یک نکته راهبردی مطالبه و پیگیری می‌کردند، بحث کاهش وابستگی درآمد‌های کشور و بودجه کشور به نفت بود. اما در پاسخ به این سوال که دولت تا به الان چه میزان از کاهش وابستگی به نفت را توانسته است اجرایی کند؟ در برنامه “صف اول” به گفت و گو با رئیس سازمان امور مالیاتی پرداخته شد.

هزینه‌های جاری کشور باید از محل مالیات تامین شود

سبحانیان؛رئیس سازمان امور مالیاتی کشور: چند دهه است که ما در اسناد بالادستی، در برنامه‌های توسعه‌ای مان، در سیاست‌های کلی مان، مکرراً مقام معظم رهبری تاکید کردند که باید اتکای بودجه دولت به منابع نفتی کاهش پیدا کند. این موضوعی است که بین طیف‌های مختلف فکری در حوزه اقتصاد و در حوزه سیاست، این قول، قول واحدی است یعنی اختلاف نظر در مورد این که ما باید هزینه‌های جاری کشورمان را از محل درآمد‌های کشور تامین کنیم، اگر ما امورات جاری خانواده خودمان را هم بخواهیم رتق و فتق کنیم قاعدتاً نباید هزینه‌های جاری زندگی خودمان را از محل فروش سرمایه تامین کنیم، مثلا سفر برویم یا خرج خوراک و پوشاک داشته باشیم قاعدتاً افراد تلاش می‌کنند از درآمد جاری خودشان هزینه‌هایشان را جبران کنند و طبیعتاً بخشی از سرمایه خودشان را برای سرمایه‌گذاری های بیشتر و تولید ثروت بیشتر هزینه می‌کنند.

نفت هم برای همه کشور‌ها از جمله کشور ما یک سرمایه و دارایی بین نسلی است باید برای ایجاد درآمد آتی مانند همه کشورها برای نسل‌های آتی سرمایه‌گذاری شود، متاسفانه ما سالیان سال به علت این که شیر نفت باز بوده و به کشور می آمده، سهل الوصول هم بود و ما می‌توانستیم بدون زحمت آن را تبدیل به ریال و هزینه کنیم متاسفانه سهم نفت در تامین هزینه‌های جاری کشور خیلی بالا بود و اساساً مردم عزیز باید توجه داشته باشند که یکی از دلایل اصلی تورم امروز ما وابستگی ما به نفت است چرا این اتفاق افتاده؟ چون بالاخره قیمت نفت بالا و پایین می‌رود دست ما هم نیست. شیر نفت به جهت تحریم‌ها گاهی متوقف می‌شود، گاهی باز می‌کنند در حالی که هزینه‌های دولت همواره با یک نرخی در حال رشد است زمانی که قیمت نفت پایین می‌آید هزینه‌ها که کاهش پیدا نمی‌کند یعنی ما نمی‌توانیم بگوییم این هزینه قبلاً انجام می‌شده الان دیگر این خدمت را به مردم ارائه نمی‌کنیم هزینه‌ها با یک شیبی در حال رشد است.

اتفاقی که در سنوات گذشته می‌افتاد این بود که دولت‌ها کاهش درآمد‌های نفتی را با اتکا به منابع بانکی جبران می‌کردند، خلق نقدینگی، خلق پایه پولی از محل کاهش درآمد‌های نفتی اتفاق می‌افتاد و این تورمی است که متاسفانه ما شاهد آن هستیم یک تورم پایدار مزمن و بالا که سفره مردم را کوچک می‌کند؛ بنابراین اگر کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که ما باید درآمد‌های مالیاتی را جایگزین درآمد‌های نفتی کنیم برای این است که تورم کاهش پیدا کند برای این است که سفره مردم کمتر آسیب ببیند. تورم بدترین و غیرمنصفانه‌ترین شکل مالیاتی است که از عموم مردم به ویژه از طبقات محروم گرفته می‌شود در حالی که مالیات ستانی قاعده‌مند که ما امروز با شتاب خوبی به آن سمت پیش می‌رویم، مالیات ستانی عادلانه و هوشمند که مورد تاکید جدی رئیس جمهور محترم ما هم بود این نقطه زنی می‌کند و مالیات را از ثروتمندان می‌گیرد و در میان آحاد ملت به ویژه طبقات محروم باز توزیع می‌کند.

پرداخت ۱۳۵ هزار میلیارد تومان به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از منابع مالیاتی

در سال گذشته فقط ۱۳۵ هزار میلیارد تومان تحت عنوان عوارض به شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور پرداخت کرده‌ایم یعنی مردم بخشی از مالیات بر ارزش افزوده‌ای که پرداخت می‌کنند از ۹ واحد درصدی که در سال گذشته بود، ۴ واحد درصد آن تحت عنوان عوارض به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود و شهرداری‌ها پروژه‌هایی که در سطح شهر انجام می‌دهند و عمران و آبادانی که در شهر‌ها و روستا‌ها اتفاق می‌افتد بخش قابل توجهی از آن از محل مالیات و عوارضی است که پرداخت می‌شود. بسیاری از خدمات سلامت که رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد در بیمارستان‌های دولتی، در دانشگاه دولتی، در مدارس دولتی اینها مواردی است که البته باید مدیریت کنیم کیفیت اینها ارتقا پیدا کند ولی قاعدتاً مردم باید عنایت داشته باشند که این مالیات که پرداخت می‌کنند برای اداره جامعه است و اساساً حاکمان و دولتمردان در همه جای دنیا برای اداره بهتر امور تلاش می‌کنند که از این محل جامعه را اداره کنند و باید پاسخگو هم باشیم نسبت به این موضوع به مردم که مالیات آنها را در محل خودش هزینه کنیم.

منبع:

خبرگزاری صدا و سیما

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]