واریز وام برای ۷۴ دستگاه اجرایی کشور | کدام سازمان بیشترین دریافتی را دارد؟
واریز وام برای ۷۴ دستگاه اجرایی کشور | کدام سازمان بیشترین دریافتی را دارد؟

بر اساس آمار و ارقام بانک مرکزی ایران، سازمان تامین اجتماعی در مقایسه با دیگر دستگاه‌های اجرایی، بیشترین وام بانکی را در سه ماهه نخست امسال دریافت کرده است.

بانک مرکزی در ادامه روند شفاف‌سازی آمار و ارقام تسهیلات شبکه بانکی، روز گذشته داده‌های مربوط به پرداخت وام به دستگاه های اجرایی در بهار ۱۴۰۳ را منتشر کرد. بررسی آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که ۷۴ دستگاه اجرایی کشور در سه ماهه نخست سال جاری، طی ۲۹۷ فقره وام بانکی، بیش از ۲۹ هزار و ۵۸۴ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند. البته ۳۸.۵ درصد از کل این مبلغ، تنها به یک دستگاه اجرایی اختصاص یافته است.

 

سطله سازمان تامین اجتماعی بر آمار وام به دستگاه های اجرایی

بر اساس آمار و ارقام بانک مرکزی ایران، سازمان تامین اجتماعی در مقایسه با دیگر دستگاه‌های اجرایی، بیشترین وام بانکی را در سه ماهه نخست امسال دریافت کرده است. طوری که مبلغ وام دریافتی توسط این سازمان به ۱۱ هزار و ۳۹۷ میلیارد تومان رسیده که این مبلغ، معادل ۳۸.۵ درصد از کل تسهلات اعطایی به دستگاه‌های اجرایی در این مدت است.

در رتبه دوم رده‌بندی دستگاه‌های اجرایی با بیشترین تسهیلات دریافتی در بهار ۱۴۰۳ شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران قرار دارد. این شرکت که بازوی دولت در انجام وظایف تهیه و تامین، خرید، ذخیره‌سازی و توزیع کالاهای اساسی کشور به شمار می‌رود، در این مدت چهار هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان وام بانکی دریافت کرده است. در رده سوم نیز نام صندوق بازنشستگی کشوری با تسهیلات دریافتی دو هزار و ۶۲۵ میلیارد تومانی به چشم می‌خورد.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان‌های همدان و ایلام، شهرداری تهران، وزارت اطلاعات و آستان قدس رضوی نیز دیگر دستگاه‌های اجرایی با بیشترین وام دریافتی در بهار ۱۴۰۳ محسوب می‌شوند.

شهرداری‌ها دو هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان وام بانکی گرفتند

بررسی جزئیات گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که شرکت‌های آب و فاضلاب در هفت استان کشور، در مجموع ۹۱۴ میلیارد تومان وام گرفته‌اند. این رقم برای بنیادهای مسکن انقلاب اسلامی در کل کشور نیز به چهار هزار و ۴۸۳ میلیارد تومان می‌رسد.

به علاوه شرکت توزیع نیروی برق در ۲۱ استان و منطقه کشور نیز در مجموع ۴۴۸ میلیارد تومان وام بانکی دریافت کرده‌اند. مجموع وام‌های پرداخت شده به ۱۴ شهرداری کشور نیز معادل دو هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان ثبت شده است.

منبع:

تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]