درخواست فعالان بازار از دولت چهاردهم | چالش های بورسی باید حل شود
درخواست فعالان بازار از دولت چهاردهم | چالش های بورسی باید حل شود

یک تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: مجید عشقی تاکنون هیچ تأثیری در بازار سرمایه نداشته و در برخی موارد، محدودیت‌هایی در اراده‌اش باعث شده که تنها منافع گروهی از افراد و شرکت‌ها تامین شود. اگر جانشین عشقی حتی توانایی حل ۱۰ درصد از مشکلات را داشته باشد، ارزش تقدیر و تشکر را دارد!

هلن عصمت پناه، مدرس و کارشناس بازار سرمایه، اظهار کرد: به دلیل تبلیغات فراوان افراد فعال در بورس برای حمایت از آقای پزشکیان، سهامداران اکنون باید از این افراد که فعالیت تبلیغاتی گسترده‌ای داشته‌اند، درخواست کمک کنند تا از ریاست جمهوری درخواست شفافیت و دقت در مطالبات خود داشته باشند. این افراد نیز باید به این مطالبات پاسخ دهند و مسئولیت خود را در قبال سهامداران به خوبی انجام دهند.

عصمت‌پناه ادامه داد: علت اصلی اینکه هجوم فشارها و قوانین را علیه بازار شاهد بودیم، ناکارآمدی بدنه مدیریتی بورس است؛ به نحوی که برخی مدیران ارشد بورسی با مأموریت بهبود شاخص بورس و جبران زیان سهامداران خرد، وارد تالار شیشه‌ای شدند، اما طی مدت تصدی شان، بورس ایران بدترین شرایط ممکن را سپری کرد و مدیریت بورس نه تنها در روند بهبود، کاری از پیش نبرد؛ بلکه حتی پاسخگوی سهامداران خرد و یکسری ابهامات مهم در بازار سرمایه هم نبود.

عصمت‌پناه در خصوص تکرار این اتفاق هشدار داد و گفت: تقریبا واضح است تصمیمات رییس کل هیچ اثری طی این مدت در بازار سرمایه نداشته و در بعضی مواضع هم محدودیت اراده داشته‌اند و در برخی موارد نیز حتی با تصمیماتشان اوضاع را برای سهامداران بدتر کردند؛ لذا برای مقابله و جلوگیری از تکرار روند فعلی، مدیریت بعدی سازمان باید فردی متخصص، کاردان و با قدرت نفوذ و راهبری باشد؛ در غیر این صورت حتی با همین تیم اقتصادی پزشکیان، نمی‌توان آینده‌ مطلوبی برای بازار متصور بود؛ تا جایی که حتی معتقدیم رییس جدید سازمان بورس حتی اگر بتواند ۱۰ درصد مشکلات را حل کند جای تشکر دارد.

بازخوانی مشکلات بازار سرمایه

عصمت‌پناه مشکلات ریز و درشت بازار را فهرست کرد و توضیح داد: مشکلات عدیده‌ای حول بازار سرمایه است که نمی‌توان از کنارشان به راحتی گذر کرد. مشکلاتی که منشا آن‌ها سیاست‌گذاری‌های جزیره‌ای است و هر فردی در جایگاه ریاست سازمان بورس اگر ذره‌ای احساس خطر یا نگرانی می‌کرد باید برای حمایت از بازار حرکتی انجام می‌داد. مشکلاتی از قبیل قیمت‌گذاری دستوری، افزایش بی رویه بهای تمام شده، رشد هزینه‌های انرژی و حمل‌ونقل، چند نرخی بودن ارز، رانت و فساد بین نرخ ارز آزاد و نیما، قوانین و مقررات خلق‌الساعه دولتی و لطمه مستقیم به سود شرکت‌ها، افزایش هزینه‌های مالی و فشار به شرکت‌ها برای تامین مالی،کاهش سرمایه درگردش و نقدینگی، فشار به سود تقسیمی سهامداران در مجامع، بدهی دولت به بسیاری از صنایع دولتی و شبه دولتی، مشکلات نرخ خوراک پتروشیمی و فرمول محاسبه آن، عوارض صادراتی، عدم شفافیت صنعت خودرو، زیان‌ده بودن و مشکلات صنعت بانک، شاخص کل بی‌ارزش و کاملا دستکاری شده از جمله مشکلاتی هستند که کلیت بازار را به چالش کشیده و هیچ متولی در راستای برطرف کردن حتی یکی از آن‌ها پیش قدم نشد.

بازار در هفته پیش رو و صنایع پر اقبال

عصمت‌پناه در آخر به تشریح بازار در هفته‌ پیش رو پرداخت و گفت: ابهامات انتخاب ریاست جمهوری جدید در گذشته و مراسم تحلیف دکتر پزشکیان و کابینه مشخص شده وی در حال حاضر و عملیاتی شدن وعده‌های انتخاباتی وی در خصوص بورس ایران در آینده، تعیین کننده وضع بازار است و هر واکنشی در حال حاضر در بازار مشاهده می‌شود مقطعی و گاها دستکاری است. بازار در این شرایط برای رشد آماده است لذا محتمل است با کمک صنایع شاخص‌ساز به این روند رشد دامن بزنند.

منبع:

اقتصادآنلاین

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]