دلار و سکه از منطقه امن خود خارج شدند! | بازار ارز ملتهب می شود؟
دلار و سکه از منطقه امن خود خارج شدند! | بازار ارز ملتهب می شود؟

قیمت دلار و سکه از محدوده قید خود خارج شده اما احتمال صعود قوی وجود ندارد. تبدیل دلار به تتر در بازار دوباره قدرت گرفته است و قیمت رسمی دلار و یورو با افزایش وارد یک کانال جدید شده‌اند. حباب طلا به صورت مثبت تغییر کرده و حباب سکه نیز با افزایش به ۲۰ درصد رسیده است. استراتژی عبدالناصر همتی در تزریق به بازار چیست؟

قیمت دلار و سکه از محدوده مشخص خود خارج شده و در یک کانال جدید تثبیت شده‌اند. قیمت دلار هرات که از ۱۷ روز پیش در محدوده ۵۷ هزار تومان قرار داشت، روز شنبه با افزایش به ۵۸ هزار تومان افتتاح شد و قیمت سکه هم که در ۲۰ روز گذشته در محدوده ۴۰ میلیون نوسان داشت، به محدوده جدید رفت.

معامله‌گران به دلیل همزمانی پایان دولت سیزدهم و افزایش قیمت بازار ارز و سکه، رویکردی که از قبل داشتند، قوت گرفت. از قبل نگاهی در بازار وجود داشت که دولت سیزدهم برای تحویل دادن قیمت دلار و سکه در کف‌ترین حالت به دولت چهاردهم، تمام تلاش خود را می‌کند تا نرخ‌ها کاهشی شوند.

این یکی و دو روز اخیر که نوسان در بازار بیشتر شد، معامله‌گران باورشان تقویت شد. آن‌ها تصور می‌کنند نوسان بازار ارز و سکه و شروع دولت جدید بی‌ارتباط به هم نیست. البته برخی تحلیل‌گران بعید می‌دانند بانک مرکزی با اتمام عمر یک دولت، مدیریت بازار را شل کند. از نظر آن‌ها، نوسان اخیر حتماً یک منشا دارد. تعطیلات، تکانه در ورودی پول نفت و احتمالا روندهای غیر اقتصادی مثل افزایش شانس پیروزی ترامپ از جمله دلایل نوسان عنوان می‌شود.

در روز شنبه با وجود اینکه بازار ارز و سکه بعد از بیش از دو هفته از بازه رنج خود خارج شد، اما همچنان قیمت جان صعود قدرتمند ندارد. تحلیل‌گران معتقدند آن‌چه که در روز شنبه مانع افزایش بازار شد، ایجاد وضعیت بلوکه است. در وضعیت بلوکه خریدار باید به فروشنده سود بدهد و به واسطه همین، کمتر کسی حاضر به خرید می‌شود. البته این وضعیت بلوکه از نیمه دوم سنگین‌تر شد و به واسطه آن قیمت‌ها از مرزهای مقاومتی عقب نشستند. تحلیل‌گران تصور می‌کنند تا زمانی که سایه وضعیت بلوکه در بازار وجود داشته باشد، کمتر کسی حاضر به خرید و دادن ضرر می‌شود. به واسطه همین، از نگاه اکثر بازار، فعلاً قیمت‌ها جان صعود قدرتمند ندارد.

قیمت دلار هرات شنبه را در پله اول کانال ۵۸ هزار تومان بازگشایی کرد و از ابتدا میل به صعود از خود نشان داد. قیمت دلار هرات در نیمه اول با افزایش تا مرز مقاومت ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت، اما در نیمه دوم با شکل گرفتن وضعیت بلوکه، از این سطح کاهشی شد و در ۵۸ هزار و ۱۵۰ تومان بسته شد.

قیمت درهم با گپ مثبت ۱۱۰ تومانی در ۱۵ هزار و ۹۵۰ تومان آغاز به کار کرد و در نهایت در ۱۵ هزار و ۹۶۰ تومان و زودتر از روزهای قبل به کار خود پایان داد. به نظر می‌رسد این زود تمام شدن بازار دبی به دلیل شرایط تعطیلی در ایران و ساعت کاری بانک‌ها برمی‌گردد.

قیمت سکه در ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بازگشایی کرد و تا ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان هم بالا رفت، اما دوباره با کاهش در نرخ بازگشایی بسته شد.

قیمت طلای آبشده هم در پله ششم کانال ۱۴ میلیون شروع به کار کرد و با افزایش تا مرز مقاومت پله هفتم رفت. در ادامه، به واسطه شرایط بلوکه، این بازار هم از این مرز با کاهش عقب نشست.

با این حال که بازار طلا و سکه همراه با بازار ارز صعودی شدند، اما متغیر دوم، یعنی انس طلا در انتهای هفته بازارهای جهانی، کاهشی بود. به همین دلیل حباب سکه و طلا افزایشی شدند. حباب سکه به ۲۰ درصد رسید و حباب طلای آبشده هم که طی یک هفته معاملاتی گذشته منفی شده بود، مثبت شد.

در سمت رسمی بازار، قیمت دلار و یورو مثل بازار آزاد بر مدار صعود بودند. قیمت اسکناس دلار در مرکز مبادله با افزایش ۵۰۰ تومانی وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد و قیمت یورو هم با رشد ۶۰۰ تومانی به ۵۲ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

دو موضوع داغ بازار، تعطیلی این روزها و صحبت‌های عبدالناصر همتی در کلاب‌هاوس در مورد تزریق بازارساز بود. یک عضو اتاق بازرگانی ایران و امارات گفته هر روز ساعت ۱۱ نرخ ارز صرافی اعلام می‌شود، اما ساعت ۱۲ بانک‌ها می‌بندند و در یک ساعت حواله به بانک نمی‌رسد. بعد می‌خواهی حواله بزنی، برق قطع می‌شود. فردا سیستم‌ها قطع می‌شوند. می‌خواهی کار کنی، اینترنت قطع می‌شود. باید به فیلترشکن وصل شوی تا توی واتس‌اپ نرخ بگیری، بعد فیلترشکن را قطع کنی تا بتوانی حواله اینترنتی بزنی. کار ساده‌ای که یک هفته است درگیرش هستیم.

عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی که این روزها اسمش برای کاندیداتوری وزارت اقتصاد در دولت پزشکیان هم هست، در کلاب‌هاوس انتقاداتی در مورد تزریق مرتب بانک مرکزی داشته. همتی گفته الان من می‌بینم بانک مرکزی مرتب تزریق می‌کند، قیمت هم پایین نمی‌آید بلکه بالاتر می‌رود. شما باید دخالت آبشاری بکنید یعنی از بالا باید تزریق کنید نه در کف قیمت. تزریق در کف فقط رانت ایجاد می‌کند. من در سال ۹۷ تا ۹۹ در بازار اسکناس تزریق که نکردم هیچی، ۱ میلیارد دلار از بازار جمع کردم. البته در بازار هم این نگاه به آقای همتی و سابقه‌اش وجود دارد و لقب نوسانگیر بزرگ هم از همان سال ۹۷ به او داده شد.

به عقیده تحلیل‌گران تکنیکال، محدوده مقاومتی مهم بازار در ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان قرار دارد و تا زمانی که نتواند بالای آن تثبیت بدهد، روند صعود در بازار شکل نخواهد گرفت.

نکته بازار ارز و سکه قیمت تتر بود. با رشد قیمت بیت‌کوین، قیمت تتر با کاهش از کانال ۵۹ هزار تومان عقب نشست و دوباره به زیر نرخ تهران رفت. در این شرایط تبدیل دلار به تتر در بازار قوت گرفته است.

منبع:

اکوایران

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]