بازارهای جهانی یک روز بعد از عملیات تلافی‌جویانه ایران؛ قیمت نفت و طلا افت کرد
بازارهای جهانی یک روز بعد از عملیات تلافی‌جویانه ایران؛ قیمت نفت و طلا افت کرد

اکوایران: گمانه زنی‌ها مبنی براینکه تنش‌ها در خاورمیانه احتمالا تمام شده است سبب شد قیمت‌ دارایی‌هایی چون نفت و طلا افت کند و قیمت سهام جهانی بازگردد.

به گزارش اکوایران، بازارهای جهانی روز دوشنبه آرام شدند چراکه گمانه‌زنی معامله گران مبنی براین بود که تلاش‌های دیپلماتیک به جلوگیری از تشدید درگیری میان ایران و اسرائیل کمک می‌کند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، پس از تنزل ۱٫۵ درصدی S&P 500 در روز جمعه، روز دوشنبه سهام‌های اروپایی و سهام ایالات متحده نشان دهنده بازگشت دوباره وال استریت بود. اوراق خزانه و دلار نیز با افت ارزش مواجه شدند. قیمت نفت برنت نیز به کمتر از ۹۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت. 

باوجودی که شمش طلا پس از بالاگرفتن تنش‌ها در خاورمیانه ۱٫۲ درصد رشد کرد، اما پس از آن مجددا نیمی از این رشد را از دست داد. 

این فلز گرانبها روز جمعه از ۲۴۰۰ دلار در هر اونس عبور کرد ولی تا بسته شدن بازار مقداری افت کرد، چراکه شاخص‌های تکنیکال نشان دادند که افزایش آن بیش از اندازه بوده است و سرمایه گذاران از موقعیت خود عقب نشینی کرده‌اند. آخرین تحولات در خاورمیانه هجوم سرمایه گذاران به سمت دارایی‌‎های امن را دوباره برانگیخت این درحالی است که نگرانی‌ها از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران می‌تواند مجددا قیمت طلا را در آینده نزدیک افزایش دهد.

قیمت طلا از اواسط ماه فوریه حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است به‌طوری که بسیاری از سرمایه‌گذاران را غافلگیر کرده است. بازارهای سواپ نشان می‌دهند که سرمایه گذاران انتظارات خود را نسبت به مقیاس و سرعت کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری تعدیل کرده‌اند. این مساله قاعدتا یک عامل بازدارنده برای شمش است چراکه بهره‌ای پرداخت نمی‌کند.

با اینحال، این فلز گرانبها از عوامل دیگری از جمله “افزایش خرید از سوی بانک‌های مرکزی” و “افزایش تقاضا از سوی مصرف کنندگان چینی” تقویت شده است. افزایش ریسک‌های ژئوپلتیک در خاورمیانه و اوکراین درخواست‌ها برای این دارایی امن را افزایش داده است.

برخی از بانک‌های وال استریت نیز اخیرا پیش بینی خود از قیمت طلا را افزایش داده‌اند به‌طوری که گلدمن ساکس روز دوشنبه پیش بینی پایان سال خود برای اونس طلا را به ۲۷۰۰ دلار افزایش داد. به گفته این بانک، کاهش‌های نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در سال جاری به شتاب شمش طلا خواهد افزود.

قیمت لحظه‌ای طلا با ۰٫۶ درصد افزایش در ساعت ۱۱:۱۴ دقیقه صبح در سنگاپور به ۲۳۵۷ دلار در هر اونس رسید.

با اینحال گمانه زنی‌ها ازینکه درگیری‌ها در خاورمیانه محدود باقی می‌ماند سبب شد قیمت نفت افت کند، پس از اینکه ایران اعلام کرد که “این مساله احتمالا تمام شده است” و جوبایدن رئیس جمهور آمریکا بنابر گفته‌ها به بنیامین نتانیاهو اعلام کرده است که آمریکا از حمله اسرائیل حمایت نخواهد کرد. قیمت اوراق نیز با کاهش اندکی مواجه شد.

به گفته یک تحلیلگر ارشد، واکنش خاموش بازار احتمالا ناشی از احساسات پیچیده در این مقطع است؛ شرکت کنندگان بازار احتمالا امید خود را نسبت به این مساله که اتفاقات تعطیلات گذشته تنها یک اتفاق یکباره بوده است از دست نداده‌اند، درحالی که با نگرانی در انتظار اتفاقات بعدی هستند.

باتوجه به اینکه سرمایه ‌گذاران از قبل تحت تاثیر “تورم چسبنده” و “چشم انداز نرخ های بهره بالاتر به‌مدت طولانی‌تر” بودند، تشدید بحران خاورمیانه ممکن است نوسانات جدیدی را به بازارها تزریق کند. با گسترش مناقشه، بسیاری معتقدند نفت می‌تواند از ۱۰۰ دلار در هر بشکه فراتر رود و انتظار حرکت به سمت اوراق خزانه، طلا و دلار، همراه با زیان بیشتر در بازار سهام را دارند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]