واکنش چمران به خروج ۷ عضو شورا از صحن ؛وقت قانونی تمام شده بود
واکنش چمران به خروج ۷ عضو شورا از صحن ؛وقت قانونی تمام شده بود

رئیس شورای شهر در خصوص حواشی جلسه دویست و سی و یکم شورا در این باره توضیح داد: معمولا اختلاف نظرهایی وجود دارد که طبیعی است. اینکه برخی از اعضا جلسه را در آخر ترک کردند به دلیل گذشت ساعت رسمی جلسه بوده و تعدادی که باقی مانده بودند به درخواست من بود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران باحضور دریک برنامه تلویزیونی  با بیان اینکه کار روی زمین مانده بسیاری در شورا داریم، گفت: مدتی انجام کارها با توقف روبه‌رو بوده بنابراین انجام حرکت بعد از توقف زمان بر است؛ اتومبیلی که متوقف شده است برای راه اندازی انرژی و نیروی زیادی می‌طلبد و قطعا با اتومبیلی که در حال حرکت بوده عملکرد متفاوتی دارد. در دوره‌های قبل توفیقات بسیاری داشتیم که یکی نتیجه مدیریت پیوسته و تثبیت مدیریت ما بود که ‌توانست این اقدامات را دنبال کند. 

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در این دوره وجود داشت، آغاز دوباره برخی کارها بود از جمله مسائل مربوط به حمل و نقل عمومی که به دلایلی همکاری‌های لازم با مسئولان این حوزه از سوی دولت انجام نشد؛ مثلا برای افزایش واگن‌های قطار در مترو قراردادهایی منعقد شد که که بر اساس آن مقرر شد ۶۳۰ دستگاه واگن خریداری شده و وارد ایران شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد؛ البته این‌ها پیش قرارداد بوده اما قرارداد اولیه در این باره منعقد شده بود اما مادامی که هزینه مورد نیاز پرداخت نشود، شرکت‌های طرف قرارداد شروع به کار نمی‌کنند و این قانون همه دنیاست. دولت گذشته درصد مورد نیاز را پرداخت نکرده بود بنابراین در آغاز به کار دوره جدید ما یکی از مهم‌ترین مطالبات خود را افزایش واگن‌های مترو و نیز تعداد دستگاه‌های اتوبوس قرار داریم، چرا که از مشاهده صف‌های طولانی شهروندان در ایستگاه‌های اتوبوس شرمنده می‌شویم. 

چمران با بیان اینکه با تعداد ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس به دنبال جابجایی ۱۰ میلیون نفر در کلان شهری مانند تهران هستیم، گفت: اقداماتی که در حوزه حمل و نقل امسال و سال گذشته انجام شد، افزایش اعتبار این حوزه به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد در بودجه شهرداری بود. این مبلغ برای سال گذشته بود، امسال نیز مقرر شد در صورت اتمام بودجه مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش اعتبار صرفاً برای حوزه حمل و نقل عمومی انجام شود، به این ترتیب نزدیک به نیمی از کل بودجه شهرداری به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص یافت. تلاش شد قدم‌ها با سرعت بیشتری برداشته شود، امیدواریم سایر دستگاه‌های دولتی مانند بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور و غیره پا به پای هم پیش بروند تا این هدف محقق شود. 

چمران در خصوص برنامه های شورای ششم در راستای حل معضل آلودگی هوا بیان کرد: طرح ترافیک برای امسال تغییری نخواهد داشت، در ارتباط با رفع آلودگی هوا کاری که می‌توان انجام داد، در واقع بزرگترین و بهترین اقدام حل مسائل مربوط به حمل و نقل عمومی است یعنی بتوانیم حمل و نقل را پاک کنیم و مردم نیز از وسایل شخصی که ۶۰ درصد آلودگی هوا را به خود اختصاص می‌دهند کمتر استفاده کنند. برای حل این موضوع مردم باید از وسایط نقلیه عمومی استفاده کنند اما هنوز این وسایل به تعداد کافی تامین نشده است به ویژه اینکه ما به دنبال وسایط نقلیه پاک بودیم؛ مثلا مترو یک وسیله نقلیه عمومی پاک محسوب می‌شود اگر تعداد هزار و اندی واگن مترو تامین شده و به ناوگان حمل و نقل افزوده شود میزان واگن‌ها دو برابر شده و می‌تواند حرکت بسیار خوبی در راستای کاهش آلودگی هوا باشد. در ارتباط با اتوبوس در ابتدا تلاش بر این بود که هزار دستگاه اتوبوس برقی خریداری شود و به تعداد دستگاه‌های قبل افزوده شود این اقدامات می‌تواند تاثیر بسزایی در رفع آلودگی هوا داشته باشد.

رئیس شورای شهر در خصوص نظارت شورا بر عملکرد شهرداری و حواشی جلسه دویست و سی و یکم شورا در این باره توضیح داد: معمولا اختلاف نظرهایی وجود دارد که طبیعی است. اینکه برخی از اعضا جلسه را در آخر ترک کردند به دلیل گذشت ساعت رسمی جلسه بوده و تعدادی که باقی مانده بودند به درخواست من بود. مثلاً در بحث ترافیک و حمل و نقل اختلاف نظرهایی وجود داشته و یکی از نمایندگان انتقاداتی را در خصوص عدم آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای استفاده از وسایط نقلیه برقی داشت که نقد به جایی است و قرار است که قراردادهایی با شرکت مبنا در این باره منعقد شود، اما نحوه گفتار و ارائه انتقادات باید تخصصی و کارشناسانه باشد و بحث‌ها باید به نتیجه برسد.

وی افزود: نظارت بر عملکرد شهرداری وظیفه شوراست که باید انجام شود که راه‌های گوناگونی برای این منظور وجود دارد؛ یکی از راه‌ها دریافت اطلاعات مردمی است؛ مثلا مردم گزارش می‌دهند که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. روش دیگر حسابرسی‌های قانونی است که در این روش حسابرسان رسمی شورا تمام جزئیات مالی شهرداری را حسابرسی کرده و گزارش آن در صحن شورا برای همه ارائه می‌شود، در گام بعدی گزارش حسابرس مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز، راه حل‌های لازم برای حل مشکلات ارائه می‌شود. روش دیگر بازدیدهای میدانی است که توسط کمیسیون‌ها انجام می‌شود که در جریان این بازدیدها تمام پروژه‌ها مورد بازدید قرار گرفته و در صورت عدم پیشرفت گزارش آن هر ۶ ماه یک بار در صحن شورا با حضور معاونان مربوطه ارائه می‌شود. 

چمران ادامه داد: یک روش دیگر حضور سرزده یا غیر سرزاده اعضای شورا در مناطق است که در این روش نیز از نزدیک چندین ساعت پروژه‌ها رصد و بررسی می‌شود، به طور کلی از هر روش و وسیله‌ای برای نظارت استفاده می‌شود تا از مشکلات مطلع شده و آن‌ها را حل کنیم. نظارت‌ها در این دوره از شورا دقیق و جدی و تا حد بسیار زیادی مطالبه‌گرانه بوده است. رئیس شورا درباره پروژه‌های بزرگ عمرانی در شهر و زمان بهره برداری آن‌ها نیز اظهار داشت: امتداد بزرگراه یادگار امام یکی از ابر پروژه‌های شهر تهران است که از دوره قبل آغاز اما متوقف شده بود. در حال حاضر ادامه تکمیل این پروژه در دستور کار بوده و در حال انجام است که پیش بینی می‌شود درصد قابل توجهی از این پروژه در سال جاری انجام شود.

وی افزود: بخشی از بزرگراه شهید بروجردی نیز افتتاح شده و بخش دیگر نیز تا پایان سال تکمیل و افتتاح خواهد شد. یکی دیگر از پروژه‌های بزرگ، تکمیل بزرگراه شهید شوشتری است که جنوب به شمال تهران را به یکدیگر مرتبط می‌کند. فاز اول این پروژه امسال تکمیل خواهد شد .

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]