قیمت طلا در بازار صعودی شد | احتمال بازگشت سرمایه‌ گذاران به سمت طلا
قیمت طلا در بازار صعودی شد | احتمال بازگشت سرمایه‌ گذاران به سمت طلا

طلا و سکه همچنان در حال تجربه نوسانات قیمتی هستند. اما تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند که با توجه به نرخ بهره آمریکا، احتمال بازگشت سرمایه‌گذاری جهانی به سمت طلا وجود دارد.

نوسانات بازار طلا و سکه هماهنگ با نوسانات طلای جهانی است و امروز هر دو بازار نوسانات کمی را ثبت کرده‌اند. بر اساس اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلای ۱۸ عیار امروز، هفتم مرداد ۱۴۰۳، به مرز سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده و با افزایش حدود ۲۱ هزار تومان نسبت به روز گذشته، سه میلیون و ۳۹۹ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شد. همچنین، قیمت طلای ۲۴ عیار نیز به چهار میلیون و ۵۳۱ هزار تومان رسید و افزایش ۲۸ هزار تومانی داشت.

سکه هم با روند صعودی امروز را آغاز کرد. سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه طرح جدید که هفته گذشته به کانال بالاتر صعود کرده بود را همچنان صعودی گزارش کرده و با ۱۰۰ هزار تومان افزایش، نرخ ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را گزارش کرد. سکه طرح قدیم هم همان ۱۰۰ هزار تومان افزایش را ثبت کرد و در نرخ ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عرضه شد.

 این در حالی است که تعطیلی سراسری امروز به دلیل گرمای هوا، معاملات در بازار را متوقف کرده است. مرکز مبادله هم چهلمین حراج شمش را که قرار بود امروز برگزار شود، لغو کرد.

با این حال طلای جهانی که در هفته گذشته سقف ۲۴۰۰ دلاری را شکسته بود، این هفته را در سطح ۲۳۸۶ دلاری به پایان رساند.

پیش‌بینی روند بازار طلا و سکه هفتم مرداد ۱۴۰۳

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی گفت: «باتوجه به شرایط طلای جهانی که این هفته پشت سر گذاشت و ریتم سرمایه‌گذاری در نرخ بهره آمریکا خودنمایی می‌کرد، پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری مجددا به سمت طلا بازگردد.»

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به روند طلای جهانی توضیح داد:«می‌توان گفت اکنون در شرایط اصلاحی قبل از حرکت طلا قرار داریم؛ درنتیجه انتظار می‌رود در هفته‌های آینده شاهد صعود طلای جهانی و پس از آن ریزش دوباره آن باشیم.»

دیبا در رابطه با روند بازار طلا در هفته‌های آینده افزود:« با این زاویه دید، کماکان منطقه سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای طلای داخلی منطقه مهمی شمرده می‌شود. درحال حاضر اگر دلار در حالت ثبات قرار بگیرد، پیش‌بینی می‌شود طلا بتواند خود را در این منطقه مهم تثبیت کند.»

او در پایان تاکید کرد:«طلا و سکه با ترکیب کاهش انس جهانی و اصلاح قیمت دلار در کشور در مناطقی ثابت شود. باید توجه کرد ورود به بازارهای مالی باید به صورت پله‌ای، چندمرحله خرید و با دید سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.»

آیا طلا در مسیر صعودی ثابت‌قدم است؟

به نظر می‌رسد فعالان بازار مطمئن هستند که فدرال رزرو در پی انتشار گزارش تورم ملایم، نرخ‌های بهره را در نشست سپتامبر کاهش می‌دهد.

بنا بر اعلام دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA)، شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، یعنی شاخص قیمت هزینه‌ی مصرف شخصی (PCE)، در مقیاس ماهانه یک دهم بالاتر از داده‌های ماه می است. این شاخص، گرچه در آستانه رسیدن به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو قرار دارد، اما مطابق با آنچه در دوازده ماه منتهی به ژوئن پیش بینی شده بود، کاهش یافت. 

PCE هسته ژوئن هر ماه یک دهم افزایش داشت، در حالی که در مقیاس سالانه بالاتر از پیش‌بینی‌ها و بدون تغییر بود.

به دنبال انتشار این داده‌ها، اوراق قرضه ایالات متحده افزایش یافت و در نتیجه، بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده با کاهش همراه شد و اوراق ۱۰ ساله با کاهش چهار و نیم واحد پایه، به ۴٫۲۰۲ درصد رسید.

منابع به نقل از رویترز خاطرنشان کردند که داده‌های ترکیبی و ضعیف‌تر امروز ایالات متحده، حکایت از روند کاهشی فشارهای تورمی و فعالیت‌های اقتصادی دارد و راه را برای دو مرتبه کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری هموار می‌کند.

هفته‌ی آینده، فدرال رزرو آخرین تصمیم‌گیری سیاست پولی خود را اتخاذ خواهد کرد. گرچه این جلسه می‌تواند راه را برای اولین کاهش در نشست سپتامبر هموار کند، اما انتظار می‌رود بانک مرکزی نرخ‌ها را بدون تغییر نگه دارد.

منبع:

اکوایران

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]