جهش درآمدهای روسیه در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۴ در بحبوحه رشد قیمت نفت
جهش درآمدهای روسیه در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۴ در بحبوحه رشد قیمت نفت

اکوایران: بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده رشد قیمت نفت باعث شده درآمد روسیه در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۴ با رشد قابل توجه همراه شود. این رشد درآمد در حالی رخ داده که روسیه تحت تحریم‌های غرب قرار دارد.

به گزارش اکوایران، روسیه در گزارشی اعلام کرد درآمد این کشور در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ با رشد قابل توجهی همراه شده است که بخشی از آن به سیستم پرداخت مالیات به شکل یکجا و همچنین قیمت‌های رو به افزایش نفت مربوط می‌شود.

به نوشته بلومبرگ، افزایش درآمد روسیه در حالی رقم خورده که این کشور توانسته به سلامت از تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد خود عبور کند. طبق اعلام وزارت دارایی روسیه، این کشور شاهد روندهای مثبت مداوم در جریان‌های پولی به سوی بودجه فدرال بوده است. درآمد روسیه برای سه‌ماهه منتهی به مارس به ۸/۷ تریلیون روبل (۹۴ میلیارد دلار) رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی با رشد ۵۳/۵ درصدی همراه شده است.

ورود سرمایه از طریق صنایعی به غیر از صنایع مرتبط با انرژی روسیه، نسبت به سال گذشته میلادی تا ۴۳ درصد رشد داشته که یک مبنای باثبات برای رشد درآمدها را شکل داده است. همچنین انجام پرداخت‌هایی با ماهیت «یکباره»، تأثیر زیادی در افزایش درآمد روسیه داشته که شامل پرداخت عوارض خروج می‌شود که شرکت‌های خارجی به دنبال ترک روسیه باید پرداخت می‌کردند.

درآمدهای نفتی و گازی روسیه نیز به‌سرعت رشد کردند و نسبت به سال گذشته میلادی تا حدود ۸۰ درصد رشد داشته‌اند. علت رشد درآمد روسیه در این بخش به قیمت‌های فزاینده و پرداخت‌ یکباره مالیات از سوی شرکت‌های نفتی مربوط می‌شود.

نفت برنت در روز دوشنبه (۲۰ فروردین) بیش از ۹۰ دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شود و قیمت آن به دلیل تنش‌های ژئوپولیتیکی و شوک‌های مربوط به عرضه، از ابتدای سال جاری میلادی با رشد ۲۰ درصدی همراه شده است.

در سال ۲۰۲۳ علی‌رغم این واقعیت که درآمد بودجه به‌طور کلی با افزایش جزئی نسبت به سال ۲۰۲۲ همراه بود، درآمدهای روسیه از حامل‌های انرژی تا ۲۳/۹ درصد کاهش یافت و به ۸/۸ تریلیون روبل رسید. بخشی از این اتفاق به دلیل ممنوعیت اتحادیه اروپا نسبت به واردات نفت خام و محصولات پتروشیمی روسیه بود که از طریق دریا به اتحادیه اروپا صادر می‌شد. همچنین در آن زمان گروه هفت یک سقف قیمت بر فروش نفت روسیه اعمال کرد که علت آن جلوگیری از افزایش درآمد کرملین و تأمین مالی جنگ در اوکراین بود.

روسیه از پایان سال ۲۰۲۲، با کسری بودجه مواجه بوده زیرا هزینه‌های جنگ باعث افزایش فشارها بر سرمایه‌های این کشور شده است.

همچنین هزینه‌های دولت روسیه در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ و در مقایسه با سال گذشته میلادی تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. تا پایان سه‌ماهه نخست ۲۰۲۳، کسری بودجه روسیه به ۶۰۷ میلیارد روبل رسید که ۱/۵ تریلیون روبل کمتر از سطحی است که در پایان سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ گزارش شده بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]