محدود شدن دامنه نوسان برای کنترل بورس
محدود شدن دامنه نوسان برای کنترل بورس

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان، کاهش دامنه نوسان را به عنوان راهی برای نجات بازار سهام در وضعیت کنونی معرفی کرد و اظهار داشت: این اقدام بهترین راهکار برای جلوگیری از افت بیشتر بورس و همچنین کاهش هیجانات بازار به شمار می‌رود.

حمیدرضا مهرآور در پاسخ به سوالی درباره اقداماتی که بورس‌های جهانی در زمان افزایش ریسک سیستماتیک برای کاهش نوسانات و هیجانات بازار انجام می‌دهند، اظهار داشت: معمولاً در چنین شرایطی بورس‌های جهانی به طور خاص در مورد بازار تصمیم‌گیری می‌کنند و به سمت کاهش دامنه نوسان حرکت می‌کنند. همچنین، در صورت وخامت اوضاع بازار، مسئولان ممکن است برای مدت محدودی بورس را تعطیل کنند.

او توضیح داد: همیشه در اینگونه موارد مدیران بازار سرمایه و نیز اعضای شورای عالی بورس با بررسی روند معاملات بورس وارد عمل می‌شوند و سلسله اقداماتی را متناسب با وضعیت بازار در دستور کار قرار می‌دهند، این بار هم با توجه به شرایط منطقه ای و اثر آن بر بورس، مسوولان بازار سرمایه با اتخاذ تصمیمی مناسب به فروکش کردن هیجانات کمک کردند.

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان با بیان اینکه در روزهای اخیر معاملات بازار به صورت هیجانی در حال انجام بود که هیچگونه انطباقی با تحلیل علمی نداشت، گفت: بهترین اقدام در مقطع کنونی ایجاد محدودیت در دامنه نوسان بود. لازم بود تا زمان عبور از این شرایط، شاهد اعمال تغییراتی حداقلی در قواعد حاکم بر بازار باشیم.

مهرآور تاکید کرد: در شرایط فعلی ورود نقدینگی می‌تواند به سلامت بازار سرمایه و رشد و توسعه آن کمک کند، اما در عین حال ضروری بود مسوولان بازار با جلوگیری از فروش‌های هیجانی مانع از نوسانات کاذب در بازار شوند.

محدود کردن دامنه نوسان در کنترل هیجان بازار سهام موثر است

حسین احمدی، مدیرعامل کارگزاری ایمن بورس با اشاره به لزوم کنترل اثر هیجان ناشی از تحولات سیاسی بر بورس، گفت: با توجه به تجربیات موفق گذشته اقداماتی چون محدود کردن دامنه نوسان یا تغییر حجم مبنا می تواند بر کاهش هیجان معامله گران موثر باشد.

احمدی توضیح داد: برای کنترل هیجانات بازار چند راه حل وجود دارد، یکی از راه حل ها این است که، دامنه نوسان به طور موقت محدود شود.

او تاکید کرد: البته این راهکار می بایست موقتی باشد، براین اساس، در میان مدت بهتر است با همکاری و مشورت مدیران ارشد اقتصادی و فعالان بازار، منابعی برای حمایت از بورس تامین شود.

او افزود: در چند روز معاملاتی اخیر اغلب سهم‌ها منفی بوده است، ادامه این هیجان، صنایع بزرگ را دچار ضرر و زیان شدید می‌کند، لذا از سازمان بورس انتظار می رفت برای حفظ حقوق سهامداران خرد، با اتخاذ تدابیری هیجانات بازار را کنترل کند.

احمدی با تاکید به این که می بایست با هر روش و شیوه ای، مانع از ریزش بازار شد، تاکید کرد: اقدام سازمان بورس برای کنترل ریزش قیمت‌ها تا به ثبات رسیدن وضع سیاسی ضروری بود.

مهرداد فرح آبادی، مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا نیز تاکید کرد: ریسک‌های سیستماتیک اجتناب‌ناپذیر هستند و در همه جای دنیا کاملا گذارا و موقتی است. در خیلی از بورس‌های دنیا، به محض قرار گرفتن در چنین شرایطی، دامنه نوسان را محدود می‌کنند تا بخشی از هیجانات کاذب به این طریق فروکش کند.

فرح آبادی گفت: در شرایطی که ریسک سیستماتیک بالا است، فعال کردن میزهای تخصصی یک ضرورت است، باید مدیران، ارکان و اشخاص صاحب نظر، مثل مدیران عامل صنایع پتروشیمی، معدنی و… برای حضور در این میزها و کنفرانس‌های تخصصی دعوت شوند.

او افزود: بهتر است مدیران عامل صنایع بزرگ در کنفرانس‌های خبری توضیح دهند که ریسک‌های سیاسی به هیچ عنوان بر درآمدها، سودآوری و در روند تولید، اجرای پروژه‌ها و سودآوری شرکت‌ها آثار و تبعاتی ندارد و هیجان اخیر کاذب و موقتی است.

مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا تاکید کرد: به نظر می‌رسد بهترین راهکار، این است که ضمن فعال‌تر کردن میزهای تخصصی، کنفرانس‌های خبری با حضور اصحاب رسانه و صنایع اثرگذار، بزرگ و شاخص تشکیل شود و مدیران صنایع و مدیران مالی با عدد و رقم توضیح دهند که این اتفاقات گذرا است.

فرح آبادی اعلام کرد: بورس مسیر رو به رشد، آینده روشن و چشم‌اندازهای بسیار خوبی را پیش رو دارد و اتفاقات سیاسی در کوتاه مدت به هیچ عنوان نمی‌توانند توسعه بازار سرمایه را متوقف کند.

 

منبع:

سنانیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]