پیش بینی بورس ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ |  سیاست کاهش دامنه نوسان شکست خورد؟
پیش بینی بورس ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ |  سیاست کاهش دامنه نوسان شکست خورد؟

میانگین ارزش معاملات به حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است، در حالی که ۳۰۰ میلیارد تومان خروج سرمایه ثبت شده است. با توجه به این شرایط، می‌توان انتظار داشت که روند منفی بازار در روز نخست هفته معاملاتی ادامه یابد.

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس با کاهش ۰.۰۹ درصدی، معادل هزار و ۸۹۸ واحد، به سطح دو میلیون و دو هزار واحد رسید. این کاهش در حالی رخ داد که شاخص هم‌وزن، که نمایانگر روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط است، عملکردی مشابه را ثبت کرد. شاخص هم‌وزن با افت ۰.۱۳ درصدی (معادل ۸۳۲ واحد) به ۶۳۵ هزار و ۲۵۹ واحد کاهش یافت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی را در روز سه‌‌شنبه، هزار و ۶۹۷ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات سه‌شنبه را نیز چهار میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

 

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه‌‌شنبه بورس، خبر از خروج ۴۹۲ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

بر اساس داده‌های معاملات سه‌شنبه، خروج پول نسبت به روز گذشته کاهش یافت و صندوق‌های سهامی و مختلط در کنار صندوق‌های درآمد ثابت نیز با خروج پول مواجه شدند.

پیش بینی بورس فردا

پس از تعطیلی چهارشنبه، بورس تهران با تمدید محدودیت دامنه نوسان در هفته پیش رو، بازگشایی خواهد شد. 

همانگونه که انتظار می‌رفت، کاهش دامنه نوسان باعث افت چشم‌گیر ارزش معاملات شده است. در یک ماه اخیر، سه روز معاملاتی گذشته، کمترین میزان ارزش معاملات را داشته است. میانگین ارزش معاملات در حالی روی سطح هزار و ۷۰۰ میلیاردی قرار گرفته است که ۳۰۰ میلیارد تومان خروج پول اتفاق افتاده است. 

این نشان می‌دهد که سیاست کاهش دامنه نوسان نتوانسته مانع خروج پول شود. کارشناسان معتقدند، بایستی اقدامی اصولی صورت بگیرد که عبارت است از تزریق پول پرقدرت یا اتفاقاتی بنیادی نظیر کاهش نرخ بهره در شبکه بانکی است. 

در راستای پیش بینی بورس روز ابتدایی هفته معاملاتی، با کم‌رنگ شدن احتمال دربرگیری جنگ در ابعاد کلان، به نظر می‌رسد به تدریج سایه ریسک سیستماتیک بر بازار سرمایه محو شود. با این وجود کارشناسان معتقدند بازار سهام با تداوم روند منفی خود، جریان معاملات هفته آتی را آغاز می‌کند.

تجمع در نمایشگاه بانک، بورس، بیمه

گروهی از سهامداران بورس روز جمعه ۱۹ مردادماه برای اعتراض به نحوه مدیریت بازار بورس و ضرر و زیان‌ها، در سالن نمایشگاه بین‌المللی تهران تجمع کردند.

حسین عبده تبریزی مشاور اقتصادی رئیس دولت چهاردهم، در جریان نمایشگاه صنعت مالی در مواجهه با اعتراض برخی سهامداران نسبت به سقوط بورس پس از انتخاب پزشکیان، با الفاظ نامناسبی با آنها برخورد کرد.

 

 

 

 

 

منبع:

تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]