رشد ۶ درصدی مصرف برق در سال آینده / نیازمند رعایت الگوی مصرف هستیم
رشد ۶ درصدی مصرف برق در سال آینده / نیازمند رعایت الگوی مصرف هستیم

شنیده ها حکایت از آن دارد که در تابستان سال آینده، احتمال رشد ۶ درصدی مصرف برق وجود دارد.

مصرف برق به ویژه در فصل گرم سال، افزایش چشمگیری را تجربه می کند. طبق گفته های مدیرعامل توانیر، این امکان وجود دارد که در تابستان سال آینده، شاهد رشد ۶ درصدی مصرف برق باشیم.

نشست تعالی مدیران عامل شرکت های تابعه پیرامون مباحث اقتصاد برق، اصلاح جریان نقدینگی و مدیریت اوج بار ١٤٠٣ با حضور مدیرعامل شرکت توانیر برگزار شد.

مصطفی رجبی مشهدی در بخش نخست کارگاه آموزشی مدیران عامل شرکت‌های تابعه که به مباحث تخصصی اقتصاد برق، اصلاح جریان نقدینگی و مدیریت اوج بار تابستان ١٤٠٣ اختصاص داشت از پیش بینی ١.٥ درجه‌ای و بیش از معمول دما در تابستان آینده خبر داد که ٥ تا ٦ درصد رشد مصرف برق در کشور را به همراه دارد و صنعت برق کشور برای متعادل سازی کفه سمت تقاضا اقدامات ویژه ای را در دستور کار قرار داده است.

وی در بخش تجاری نیز از برنامه ریزی برای اخذ مصوبه جهت همکاری واحدهای بزرگ تجاری در ایام اوج بار شبکه و افزایش مشوق‌ها برای مشترکان کشاورزی برای همکاری با برنامه‌های مدیریت مصرف برق خبر داد.

رجبی مشهدی همچنین نصب حدود ٢ میلیون کنتور هوشمند مختص مشترکان پرمصرف و مصارف بالاتر از الگو را از دیگر اقدامات برشمرد.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی و ادارات موظفند نسبت به کاهش مصرف برق در ساعات اداری به میزان حداقل ٣٠ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل و در ساعات غیر اداری به میزان ٦٠ درصد مصرف جاری اقدام کنند و در صورت عدم رعایت، برق مشترکان پرمصرف از طریق تنظیمات کنتور قطع می‌شود.

مدیرعامل توانیر برگزاری جلسات منطقه‌ای با شرکت‌های توزیع نیرو با حداکثر مساعدت و هماهنگی را مورد تاکید قرارداد و افزود: وقتی کفه ترازوی تولید و مصرف به سمتی می‌رود که باید مدیریت مصرف داشته باشیم، باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

رجبی مشهدی به مدار آمدن طرح‌های حیاتی شبکه در زمان تعیین شده و رعایت نظام سلسله مراتبی دیسپاچینگ ها و هماهنگی با شرکت‌های توزیع را مورد تاکید قرار داد و از عزم توانیر برای توقف موتور تولید بدهی در صنعت برق خبر داد که ماده ٣ مهمترین ابزار آن محسوب می‌شود که صرف نظر از بخش توسعه، راهگشای امور جاری صنعت برق و پرداخت مطالبات نیروگاه‌ها است.

باتوجه ‌‌‌به ماه پایانی سال ۱۴۰۲ امکان تحلیل عملکردی صنعت برق در سال ۱۴۰۲ فراهم است و همچنین می‌توان با تقریب مناسب؛ ترسیمی از نیازها و شاخص‌‌‌های سال ۱۴۰۳ صنعت برق را نیز ارائه کرد. ظرفیت منصوبه نیروگاهی در سال ۱۴۰۲ به ۹۳۰۰۰ مگاوات رسیده است. در این سال قدرت عملی تولید برق به ۶۱۴۰۰مگاوات با تولید ۸۰۰۰ مگاواتی برق آبی رسید. باتوجه‌‌‌به نیاز مصرف ۷۳۵۰۰ مگاواتی؛ عملا در پیک بار صنعت برق با ۱۲۱۰۰ مگاوات کمبود تامین روبه‌‌‌رو بوده است. این کمبود ۱۶درصدی با مدیریت بار بر اساس نظرات مدیران ارشد صنعت برق جبران شد.

انصافا صنعت برق به یک نوع رویکرد هوشمندانه و همه‌‌‌جانبه و با پختگی لازم برای چگونگی مدیریت بار رسیده است که کمترین خسارت اقتصادی و اجتماعی را ایجاد کند. به‌‌‌‌‌‌رغم این تلاش قابل تقدیر؛ نمی‌توان اثرات اقتصادی کمبود تامین برق ۱۲۱۰۰ مگاواتی را در ساختار مالی بخش تولید صنعتی کشور نادیده گرفت. پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ درصورت آمادگی کامل تولید برق آبی، یعنی تولید ۸۰۰۰ مگاواتی؛ قدرت عملی تولیدی به ۶۳۰۰۰ مگاوات برسد که باتوجه‌‌‌به پیش‌بینی نیاز مصرف ۷۷۰۰۰ مگاواتی؛ صنعت برق در پیک بار سال ۱۴۰۳ با ۱۴۰۰۰ مگاوات کمبود تامین برق روبه‌‌‌رو خواهد شد که نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد ۱۹ درصدی خواهد داشت. روند فوق برای سال‌های بعد نیز قابل تصور است و بدیهی است اثرات منفی مدیریت بار اجباری در توسعه اقتصادی کشور اجتناب‌‌‌ناپذیر و تقریبا غیرقابل سنجش ولی بسیار اثرگذار خواهد بود.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]