طلا ناباورانه ریزشی شد! | پیش بینی جدید از وضعیت بازار طلا
طلا ناباورانه ریزشی شد! | پیش بینی جدید از وضعیت بازار طلا

قیمت طلا در روز سه‌شنبه کاهش یافت، در حالی که فعالان بازار در انتظار دریافت اطلاعات مربوط به تورم در ایالات متحده هستند تا بتوانند سرنخ‌های بیشتری درباره سیاست‌های پولی آینده فدرال رزرو به دست آورند.

امروز قیمت هر اونس طلا با کاهش ۰.۴۲ درصدی به ۲۴۶۲ دلار و ۴۲ سنت رسید. همچنین، قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک با افزایش ۰.۰۵ درصدی به ۲۵۰۲ دلار و ۷۰ سنت رسید.

تحلیلگران عقیده دارند اگر گزارش تورم آمریکا پایین‌تر از حد انتظار باشد، امیدها نسبت به کاهش زود هنگام نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر را افزایش می‌دهد.

گزارش تورم قیمت تولیدکننده امروز و شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. انتظار می‌رود قیمت‌ها در آمریکا ۰.۲ درصد افزایش ماهانه داشته باشند. بازارها ۵۰ درصد احتمال می‌دهند بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را ۵۰ واحد در ماه سپتامبر پایین بیاورد.

کاهش نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را پایین آورده و تمایل برای خرید آن را افزایش می‌دهد. در زمینه ژئوپلیتیکی به نظر می‌رسد اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی بالا گرفته و خطر گسترش جنگ در منطقه هم افزایش یافته است.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۹۶ درصد کاهش به ۲۷ دلار و ۷۴ سنت رسید و پلاتین با یک کاهش ۰.۶۹ درصدی ۹۳۷ دلار و ۴۰ سنت معامله می‌شود.

پیش بینی قیمت طلا

طلا و سکه امروز تغییر مسیر دادند و برخلاف روزهای گذشته بر مدار صعودی قرار گرفتند. آنگونه که اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرده است، تا لحظه انتشار این گزارش، قیمت طلای ۱۸ عیار امروز، ۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۲۱ هزار تومان افزایش داشت و به سه میلیون و ۵۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. طلای ۲۴ عیار هم در حال نزدیک شدن به کانال بالاتر است. بر این اساس تا لحظه انتشار این گزارش ۸۲ هزار تومان گران و در نرخ چهار میلیون و ۶۹۳ هزار تومان عرضه شد.

بازار سکه هم امروز با پیروی از بازار طلا شاهد صعود قیمت‌ها بود. بر این اساس سکه طرح جدید که روز گذشته وارد منطقه ۴۱ میلیون تومان شده بود، امروز به کانال بالاتر صعود کرد و با ۵۵۰ هزار تومان افزایش به ۴۲  میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. بر اساس اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران سکه طرح قدیم هم ۲۰۰ هزار تومان افزایش داشت و نرخ ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را در کارنامه قیمتی خود ثبت کرد. 

طلای جهانی هم این روزها در بالاترین سطح خود قرار دارد و امروز هم با ۲۵ دلار افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۴۶۳ دلار به ازای هر اونس رسید.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی گفت: «ریشه نوسانات بازار طلا و سکه عمدتا وضعیت دلار در کشور و قیمت طلای جهانی است. با توجه به سیستم مدیریتی-کنترلی موجود در کشور برای مدیریت بازار دلار، نوسانات ارزی محدود است. نرخ جهانی طلا هم تابع بسیاری از مولفه‌ها، از جمله تقاضای کلان برخی از کشورها، مانند چین است. نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی برای روند طلای جهانی در نظر گرفت.»

او افزود: «باتوجه به وضعیت و روند دو مولفه‌های تاثیرگذار در قیمت طلا و سکه کشور، پیش‌بینی می‌شود طلا و سکه در ادامه سال روند صعودی را طی کند.»

این کارشناس بازارهای مالی در پایان تاکید کرد که میزان افزایش و سقف‌شکنی در طلا و سکه بستگی به قیمت جهانی طلا و نرخ تورم دارد. 

منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]