خطر بیخ گوش خریداران طلا | حباب سکه سرسام آور شد!
خطر بیخ گوش خریداران طلا | حباب سکه سرسام آور شد!

در هفته گذشته، بازارهای طلا به دلیل وجود حباب مثبت و بیش از حد، روند اصلاحی را آغاز کردند. این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای سرمایه‌گذارانی باشد که تصور می‌کنند بازارهای طلا همیشه در وضعیت مثبت و با روند صعودی قرار دارند.

تحرکات بازار طلا در هفته گذشته به صورت متناقضی پیش رفت. از یک سو، قیمت اونس جهانی طلا افزایش یافت و از سوی دیگر، سکه‌ها و طلای زینتی به همراه صندوق‌های ETF کاهش قیمت را تجربه کردند. دلیل اصلی افت قیمت در این دسته‌ها، کاهش نرخ دلار آزاد است. اگر به تحلیل‌های گسترده‌تری از نمودارها و اخبار نگاه کنیم، می‌بینیم که قیمت اونس جهانی طلا به دلیل نگرانی‌های ناشی از تنش‌های منطقه‌ای و رقابت‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی کشورها به طور مداوم در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که فعلاً قصد ندارد در برابر مقاومت‌های فرضی تحلیل‌های تکنیکال تسلیم شود.

قیمت اونس جهانی طلا طی یک هفته اخیر به میزان ۲.۹ درصد رشد داشته است و این رشد در یک ماه و نیم اخیر به میزان ۹ درصد میباشد که همبستگی بازار های طلا با تنش ها و اخبار اقتصادی جهانی را نشان میدهد. قیمت طلای ۱۸ عیار زینتی در همین مدت به میزان ۲.۶ درصد برعکس اونس جهانی، کاهش یافت. این در حالیست که تمام سکه امامی ۴ درصد، نیم سکه ۴.۲ درصد و ربع سکه ۶.۸ درصد افت داشته است و این درصد نوسانات نشان میدهد سکه های طلا بیشترین کاهش را به دلیل حباب های مثبت تجربه کرده اند.

نام بازار

آخرین قیمت

بازدهی هفتگی | درصد

اونس جهانی

۲,۴۵۸ دلار

+۲٫۹

طلا ۱۸ عیار

۳,۴۸۴,۰۰۰ تومان

-۲٫۶

تمام سکه

۴۱,۳۰۰,۰۰۰ تومان

نیم سکه

۲۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان

-۴٫۲

ربع سکه

۱۴,۴۰۰,۰۰۰ تومان

-۶٫۸

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طی یک هفته اخیر، قیمت اونس جهانی طلا با افزایش ۲.۹ درصدی از محدوده ۲ هزار و ۳۸۳ دلار به ۲ هزار و ۴۵۸ دلار رسیده است و در محدوده پر ریسک تری قرار دارد که در خرید ها و معاملات لوریج دار باید احتیاط کرد. طلای ۱۸ عیار زینتی با کاهش ۲.۶ درصدی از محدوده ۳ میلیون و ۵۷۵ هزار تومان به ۳ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان رسیده است و بنظر میرسد جای بیشتری برای اصلاح وجود دارد. تمام سکه با کاهش ۴ درصدی از محدوده ۴۳ میلیون تومان به ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است و به دنبال آن، نیم سکه با کاهش ۴.۲ درصدی در محدوده ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ربع سکه با کاهش ۶.۸ درصدی در محدوده ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار دارد.

طبق آخرین بررسی ها، ارزش ذاتی طلا ۱۸ عیار به مبلغ ۳ میلیون و ۴۹۳ هزار تومان، طلا ۲۴ عیار ۴ میلیون و ۶۵۷ هزار تومان، تمام سکه ۳۴ میلیون و ۷۶ هزار تومان، نیم سکه ۱۷ میلیون و تومان و ربع سکه ۸ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان میباشد. با توجه به مقایسه حباب انواع طلا، پی میبریم که بیشترین حباب را به ترتیب ربع سکه به میزان ۴۱ درصد، نیم سکه ۲۴ درصد و تمام سکه ۸ درصد دارد و این حباب ها با رسیدن قیمت به محدوده اشباع شده و سقف های مهم، ریسک های بیشتری را برای خریداران به وجود می آورند.

 

منبع:

بازار

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]