پیش‌ بینی قیمت طلا و دلار ۳ شهریور ۱۴۰۳ | آلارم افزایش قیمت دلار به صدا درآمد
پیش‌ بینی قیمت طلا و دلار ۳ شهریور ۱۴۰۳ | آلارم افزایش قیمت دلار به صدا درآمد

در این مدت، چندین عامل به کاهش رشد سریع قیمت دلار کمک کرده‌اند. از جمله این عوامل می‌توان به ثبت‌نام طرح ایران خودرو، مسدود شدن وجوه در حساب‌های وکالتی، نزدیک شدن به اربعین و کاهش تبادلات ارزی در بازار غیررسمی، تغییرات در معادلات انتخاباتی آمریکا و احتمال از سرگیری مذاکرات برجام، آرامش در منطقه خاورمیانه و امید به نزدیک شدن به آتش‌بس در غزه پس از برگزاری نشست قاهره در روز پنجشنبه اول شهریور اشاره کرد.

در این هفته، قیمت طلا و سکه نوساناتی را تجربه کردند و در نهایت با بازدهی مثبت به فعالیت خود خاتمه دادند. بازار طلا تحت تأثیر تحرکات مثبت اونس جهانی طلا قرار گرفت؛ اما به نظر می‌رسد که قیمت دلار مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا نسبت به اونس شده است.

پیش بینی قیمت طلا و سکه

باید در نظر داشت دلار و اونس جهانی فاکتورهای اصلی تعیین قیمت در بازار طلا هستند؛ اما دلار بازیگر اصلی‌تری برای بازار طلا و سکه به حساب می‌آید. در روزهای پایانی مرداد آرامش در منطقه خاورمیانه و بلوکه شدن پول در حساب‌های وکالتی قیمت دلار را در منطقه‌ای مشخص با نوسانات محدود حفظ کرد. در مقابل قیمت اونس جهانی طلا  افت و خیز زیادی داشت؛ اما قیمت طلا و سکه بیشتر تابع روند خنثی دلار و نوسانات محدود ۵۰ تا ۵۰۰ تومانی این اسکناس قرار داشت.

گفتنی است در لحظه نگارش این گزارش قیمت طلای جهانی در روند صعودی قرار گرفته و با رقم ۲۴۹۶ دلاری در حال معامله است. اونس جهانی نقره نیز روی رقم ۲۹ دلار و ۳۵ سنتی در حال معامله است و کاهش ۴۱ سنتی دارد. هر گرم نقره ۹۹۹ روی رقم ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومانی ایستاده است و کاهش ۸۰۰ تومانی دارد.

قیمت سکه امامی روز پنج‌شنبه اول شهریور با رقم ۴۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومانی معامله شد. سکه‌ بهار با رشد ۲۳۵ هزار تومانی روی رقم ۳۷ میلیون و ۷۶۷ هزار تومانی ایستاد.

گفتنی است قیمت نیم‌‌‌سکه و ربع‌سکه هر یک با رشد ۱۰۰ هزار تومانی به ترتیب با قیمت ۲۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومانی و ۱۵ میلیون تومان معامله شدند. قیمت سکه گرمی بدون تغییر و در سطح هفت میلیون تومان ایستاد.

قیمت طلا روز پنج‌شنبه نوسان افزایشی داشت. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با رشد ۱۰۰ هزار تومانی با رقم ۱۵ میلیون و ۵۲۵ هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی روی رقم سه میلیون و ۵۸۲ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز به رقم سه میلیون و ۵۳۵ هزار تومانی رسید.

قیمت دلار در هفته منتهی به شهریور با کاهش ۱۳۵۰ تومانی و بازدهی منفی به پایان رسید. این ارز در آخرین معامله روز پنجشنبه اول شهریور در نیمه بالایی کانال هشتم از کریدور پنجم بسته شد. 

در این مدت، چندین عامل به کنترل رشد سریع قیمت دلار کمک کردند. از جمله این عوامل می‌توان به ثبت‌نام طرح ایران خودرو، بلوکه شدن پول در حساب‌های وکالتی، نزدیک شدن به اربعین و کاهش مبادلات ارز در بازار غیررسمی، تغییرات در معادلات انتخابات آمریکا و احتمال از سرگیری مذاکرات برجام، آرامش در منطقه خاورمیانه و امید به نزدیک شدن به آتش‌بس در غزه به دنبال برگزاری نشست قاهره در روز پنجشنبه اول شهریور اشاره کرد.

در هفته اول شهریور با وجود تعطیلی روز یکشنبه و اربعین حسینی، باید انتظار داشت بازار ارز در روز شنبه رونق چندانی نداشته باشد. اما با این وجود برخی سیگنال‌ها آلارم افزایش قیمت به دلار می‌دهد.

گفتنی است نشست قاهره که امید می‌رفت آرامش در منطقه خاورمیانه را به همراه آورد، چندان ثمربخش نبود. به گونه‌ای که روزنامه تایمز اسرائیل نوشت: مذاکرات آتش‌بس در غزه به بن‌بست خورد. این روزنامه افزود: برگزاری نشست قاهره فایده‌ای ندارد مگر اینکه واشینگتن بر نتانیاهو فشار بیاورد. تایمز اسرائیل به نقل از یک مقام عرب از یک کشور واسطه خبر داد که اظهارات بلینکن به طور نادرستی حماس را به عنوان مانع این توافق معرفی کرد. در کنار این موضوع «سابرینا سینگ» معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اشاره به ورود ناوگروه‌های این کشور به خاورمیانه، گفت که حضور دو ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه، پیامی قوی درباره بازدارندگی به ایران ارسال می‌کند.

اینکه در روزهای اخیر مهم‌ترین مسئله در بازارهای مالی عدم پاسخ جمهوری اسلامی به اقدام تروریستی اسرائیل در تهران بود. از همین‌رو برخی خبرها حکایت از صبوری ایران برای به ثمر نشستن آتش‌بس در غزه داشت.

به نظر می‌رسد با بلاتکلیفی موضوع آتش‌بس در خاورمیانه و اقدام آمریکا در منطقه احتمال تنش در منطقه بالاست و این موضوع می‌تواند هشداری برای رشد قیمت دلار در هفته نیمه تعطیل آتی باشد.

قیمت درهم روز پنج‌شنبه نوسان افزایشی ۱۰ تا ۲۰ تومانی داشت، اما در ادامه معاملات با همان قیمت ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومانی بسته شد. قیمت تتر در سطح ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومانی قرار گرفته است و از روز چهارشنبه در همین سطح معامله می‌شود.

پوند انگلیس روی قیمت ۷۷ هزار و ۸۵۰ تومانی معامله شد و رشد ۹۰۰ تومانی داشت. قیمت یورو روی رقم ۶۶ هزار و ۸۰ تومانی ایستاد و افزایش ۴۰۰ تومانی داشت.

گفتنی است روز پنج‌شنبه اسکناس دلار با رقم ۴۹ هزار و ۵۸ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۵ هزار و ۲۱۴ تومانی عرضه شد و تغییر قیمت نداشت.

منبع:

تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]