سرنوشت مازاد ارز اربعین روشن شد | دینار عراق چند است؟
سرنوشت مازاد ارز اربعین روشن شد | دینار عراق چند است؟

زائران اربعین از امروز تا ۲۱ شهریورماه می‌توانند مازاد ارز اربعین خود را به بانکی که ارز را از آن تهیه کرده‌اند، بفروشند.

با پایان اربعین حسینی و همزمان با بازگشت زائران به کشور، بانک مرکزی این امکان را فراهم کرد که زائرانی که ارز اربعین دریافت کرده‌اند، مازاد ارز خود را به همان بانکی که ارز را از آن خریداری کرده بودند، به نرخ مرکز مبادله بفروشند.

بنابراین از امروز پنجم شهریور ماه تا ۲۱ شهریور امکان عودت ارز اربعین فراهم شده و چنانچه زائران اربعین پس از بازگشت بخشی از ارزشان باقی مانده باشد میتوانند به همان بانکی که ارز را تهیه کرده‌اند مراجعه کنند وبه نرخ روز مرکز مبادله ارز و طلای ایران ارزشان را به فروش برسانند.

قیمت یکصد دینار عراق امروز هم (مانند ایام تعیین شده برای فروش ارز اربعین) در مرکز مبادله ۳۶،۷۱۴ ریال است.

فروش ارز اربعین از ۷ مرداد ماه آغاز شده بود و تا روز شنبه ۳ شهریور، زائران اربعین می‌توانستند بعد از ثبت‌نام در سامانه سماح، ۲۰۰ هزار دینار ارز اربعین به‌نرخ مرکز مبادله از ۷ بانک عامل دریافت کنند.

از ابتدای فروش ارز اربعین تا روز شنبه هفته جاری، بیش از ۱ میلیون ۶۵۰ هزار نفر ارز خودشان را از طریق شبکه‌ی بانکی تهیه کرده‌اند. این در حالی است که در سال گذشته حدودا یک میلیون نفر توانستند ارز خودشان را از طریق شبکه‌ی بانکی تهیه کنند. اطلاعات دریافتی از بانک های عامل نشان میدهد که باوجود سقف ۲۰۰ هزار دیناری برای ارز اربعین، اکثر زائران نهایتا ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دینار از بانک ها خریداری کرده اند. تا کنون ۲۹۰ میلیارد دینار ارز اربعین از طریق ۷ بانک عامل به فروش رسیده است.

پیش بینی قیمت دلار، طلا و سکه

بازار طلا و سکه در حالی به سراغ معاملات روز دوشنبه می‌رود که قیمت‌ها در معاملات پشت خطی روز یکشنبه با ریسک اخبار سیاسی در منطقه به سمت صعود رفتند و از مرز مقاومتی که هفته قبل مانع عبور بازار شده بود، عبور کردند. قیمت دلار هرات که هفته گذشته در ورود به کانال ۵۹ هزار تومان ناکام بود؛ در روز یکشنبه با افزایش در این کانال بازگشایی کرد و تا میانه ۵۹ هزار تومان بالا رفت. قیمت تتر نیز با افزایش از ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان عبور کرد و رشد بیش از هزار تومانی را تجربه کرد اما نتوانست از مرز مهم ۶۰ هزار تومان عبور کند. از منظر معامله‌گران علاوه بر ریسک‌های سیاسی در منطقه، شایعه آزادسازی پول ثبت نام خودرو و پایان پیاده روی اربعین از دلایل رشد بازار بوده است.

بازار طلا و سکه هم مسیری مشابه بازار ارز را طی کرد و قیمت سکه حواله در معاملات پشت خط وارد کانال ۴۴ میلیون شد و قیمت طلای آبشده از مرز مقاومت ۱۵ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان عبور کرد و به پله هفتم کانال ۱۵ میلیون رسید. قیمت طلای آبشده که در  معاملات روز شنبه ۱۵ میلیون و ۵۷۵ هزار تومان بود؛ در معاملات روز یکشنبه با افزایش تا ۱۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان هم بالا رفت و در نهایت به ۱۵ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان رسید. قیمت اونس طلا هم که در تعطیلات آخر هفته به سر می‌برد، در ۲۵۱۳ دلار معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم در که روز شنبه سه میلیون و ۵۸۲ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد، در معاملات روز یکشنبه با صعود به سه میلیون و ۶۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

همچنین قیمت سکه امامی که در روز شنبه در ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به کارخود پایان داده بود در معاملات روز یکشنبه، ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت و به ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]