بورس تحت فشار حملات بیرونی | تهدید بازار ادامه دارد؟
بورس تحت فشار حملات بیرونی | تهدید بازار ادامه دارد؟

تحقیقات آماری حاکی از آن است که در چهار سال اخیر، بازار سرمایه با حداقل ۳۰ بحران خارجی روبرو شده است، که بیش از دو سوم این بحران‌ها از مهر ۱۴۰۰ به بعد اتفاق افتاده‌اند. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که شاخص بورس از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است. به‌طوری‌که با وجود وقوع رویدادهای مهم بنیادی مانند آغاز جنگ اوکراین و تأثیر آن بر افزایش تورم جهانی کالاها، تشدید ناترازی انرژی در تأمین برق و گاز صنایع، افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و فاصله بیشتر بین نرخ دلار در سامانه نیما و بازار آزاد، افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی از ۱۸ به ۲۳ درصد در زمستان ۱۴۰۱، افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، و انتشار اوراق گواهی با نرخ ۳۰ درصد، شاخص بورس با رشد ۵۹ درصدی مواجه شده است.

در چهار سال گذشته، شاخص کل بورس نوسانات زیادی را تجربه کرده است. به جز نیمه اول سال ۱۳۹۹ که به دلیل عواملی مانند کاهش نرخ بهره و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بازار سهام، شاهد رشد ۲۴۱ درصدی بود، در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ به ترتیب با کاهش ۳۴۵ و ۳۳ درصدی مواجه شد.

روند شاخص در نیمه دوم سال ۱۴۰۰

بررسی‌های آماری گویای این واقعیت است که شاخص بورس از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ روند دیگری را تجربه کرده است. چنان‌که به‌رغم اتفاقات مهم فاندامنتالی هم‌چون آغاز جنگ اوکراین و اثر آن بر رشد تورم جهانی کامودیتی‌ها، تشدید ناترازی انرژی در حوزه‌های تامین برق و گاز صنایع، رشد نرخ ارز در بازار آزاد و افزایش فاصله بین نرخ دلار در سامانه نیما و بازار آزاد، افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی از ۱۸ به ۲۳ درصد در زمستان ۱۴۰۱، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصدی و…، شاخص بورس رشدی ۵۹ درصدی داشته است.

قیمت گذاری دستوری مانع رشد بورس

این اتفاقات درحالی است که موضوعاتی چون قیمت گذاری دستوری و تصمیمات یک شبه مسئولان دولتی مبنی بر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، بند س تبصره ۶ قانون بودجه و افزایش نرخ دلار آزاد نیز از دیگر مواردی بود که باعث شد بورس آنطور که باید و شاید نتواند رشد کند و در دست‌انداز تصمیمات دولتی باقی بماند.

پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان سود به حساب ۱۱ میلیون سهامدار

در دومین ماه تابستان امسال سود سهام و مطالبات ۱۱ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۴۹۹ سهامدار به مبلغ ۱۵ هزار و ۴۵۷ میلیارد و ۸۲ میلیون تومان از سوی ۹۶ ناشر با استفاده از سامانه سجام به حساب سهامداران واریز شد.

آمار هفته آخر مرداد ماه

جزییات واریز سود سهامداران در هفته آخر مرداد ماه سال جاری حاکی از آن است که ۲۳ ناشر سود جاری، سنواتی و حق تقدم یک میلیون و ۴۰۵ هزار و ۴۶۶ سهامدار را که شامل ۲ هزار و ۵۹۲ میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان می‌شود به حساب سجامی سرمایه‌گذاران واریز کردند.

ناشران واریز کننده سود جاری

در هفته پایانی مرداد ماه امسال، ۱۹ شرکت «بیمه‌اتکایی‌تهران، بیمه‌نوین، پالایش‌نفت‌لاوان، نورایستاپلاستیک، معادن‌ بافق، نفت‌ سپاهان، بیمه‌زندگی‌هامرز، نورد آلومینیوم، توسعه‌خدمات‌دریایی‌وبندری‌سینا، شیرپگاه‌آذربایجان‌شرقی، بیمه‌پردیس، تعاونی‌کارکنان‌نیروگاه‌یزد، نفت‌ بهران، آلومینیوم‌ ایران، سرمایه‌گذاری‌نیرو، سرمایه‌گذاری‌پتروشیمی‌ساختمان‌خلیج‌فارس، فولادافزاسپاهان، توسعه‌معدنی‌وصنعتی‌صبانور و پتروشیمی‌ جم» سود جاری یک میلیون و ۶۲ هزار و ۹۸۳ که شامل ۲ هزار و ۴۹۳ میلیارد و ۹۴۱ میلیون تومان می‌شود به حساب آنها در سامانه سجام واریز شد.

ناشران واریز کننده مطالبات

همچنین، در این بازه زمانی، ۴ ناشر «داروسازی‌سبحان‌انکولوژی، توسعه‌فن‌افزارتوسن، فولادآلیاژی‌ایران وبیمه‌زندگی‌باران» سود سنواتی و حق تقدم ۳۴۲ هزار و ۴۸۳ سهامدار که شامل ۹۸ میلیارد و ۸۶۳ میلیون تومان می‌شود را توسط سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت کردند.

منبع:

سنانیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]