قیمت دلار بالاخره تک نرخی می شود؟
قیمت دلار بالاخره تک نرخی می شود؟

ضربه چند نرخی بودن قیمت دلار سالیان سال بر اقصاد کشور ملموس است و اغلب کارشناسان اقتصادی با این روند مخالف بودند و اقتصاد دادنان و فعالان در عرصه اقتصادی کشور بر آن انتقاد داشتند. اخیرا پالس های مثبتی درباره تک نرخی شدن ارز به گوش می رسد که امیدواری را برای به سرانجام رسیدن آن بیشتر کرده است.

درباره چند نرخی بودن ارز سال ها کارشناسان و مسئولان اقتصادی در دولت های مختلف صحبت کرده اند. همه بر این موضوع اعتقاد دارند که چند نرخی بودن منجر به فساد می شود. اما آنچه که هیچ وقت به سرانجام نرسیده است، قیمت دلار و بازار ارز بوده است! دلار در بازار آزاد، دلار مرکز مبادله، دلار نیمایی، دلار فردایی و حتی دلار جهانگیری و از طرفی ارز مسافرتی و ارز دولتی هم دستی بر آتش دارند.

در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز با بررسی جوانب مختلف چند نرخی بودن ارز و تاثیر آن بر اقتصاد کشور پرداخته است که در ادامه مطلب می خوانیم.

مردم اغلب دنبال قیمت دلار در بازار آزاد هستند

قیمت دلار به صورت رسمی در مرکز مبادله اعلام می شود اما ارزی که در بازار بین خریدار و فرشنده رد و بدل می شود، قیمت دیگری دارد. قیمت دلار در بازار آزاد به صورت لحظه ای رصد می شود و اغلب فعالان در صنوف مختلف نرخ آن را به صورت لحظه ای دنبال می کنند. حتما به گوش شما هم خورده است در زمان خرید کالایی به این موضوع رسیده اید که قیمت دلار توسط فروشنده به صورت آنلاین چک شده است. کالاهای وارداتی اغلب با قیمت دلار لحظه ای سنجیده می شوند و اگر اتفاقی در بازار ارز رخ دهد تاثیر مستقیم آن را بر قیمت دلار نشان می دهد. بنابراین اغلب مردم در کشور دنبال قیمت دلار در بازار آزاد هستند و اطلاع از آخرین وضعیت آن اهمیت دارد.

صحبت های وزیر اقتصاد درباره چند نرخی بودن ارز

همتی، وزیر اقتصاد، در مورد چهار اولویتش برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت: باید تعداد نرخ‌های ارز را کاهش دهیم که این اقدام به خودی خود یک سیگنال مثبت برای صادرکنندگان و بازار سرمایه خواهد بود.

کاهش فاصله بین دلار در بازار آزاد و دلار نیمایی

نشانه‌های اخیر تک‌ نرخی شدن ارز را می‌توان در تغییرات بازار ارز مشاهده کرد. تغییرات در بازار ارز شمال مواردی است که به تازگی در افزایش نرخ ارز نیمایی مشاهده شده است؛ به طوری که این نرخ به آرامی در حال افزایش و نزدیک شدن به نرخ بازار آزاد است. با توجه به وضعیت بازار آزاد ارز و همچنین سامانه نیما، اختلاف نرخ ارز بین این دو بازار به ۲۸ درصد کاهش یافته که این کمترین میزان در سال جاری محسوب می‌شود. همچنین از طرفی اراده حاکمیت برای تک نرخی  کردن ارز هم ملموس است و این اتفاق را می توان از خبر محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی درباره راه اندازی تالار ارز توافقی در شهریور ماه امسال برداشت کرد.

تالار مبادلات ارز توافقی که رئیس کل بانک مرکزی به آن اشاره کرده است، بر هر پایه‌ ای که فعالیت خود را آغاز به کار کند، به دلیل اینکه اساس و بنیان آن بر “توافق” حاکم است، به عنوان یک گام به سوی حذف قیمت‌های دستوری ارز در ایران و در نتیجه، گامی مهم در راستای آزادسازی نرخ ارز به شمار خواهد آمد. با این روند به مرور، قیمت بازار غیررسمی ارز که خود را با تورم موجود در کشور تطبیق می‌ دهد، پایه و اساس معاملات این تالار را تشکیل می‌ دهد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]