همه چیز در مورد دهانشویه انواع آن -روش استفاده و زمان مصرف
همه چیز در مورد دهانشویه انواع آن -روش استفاده و زمان مصرف
دهانشویه مایعی است که به منظور حفظ بهداشت دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرد.
فهرست خبر اقتصادی همه چیز در مورد دهانشویه انواع آن -روش استفاده و زمان مصرف

 این مایع به دلیل دارا بودن مواد ضدعفونی کننده در از بین بردن باکتری های موجود در دهان تاثیر بسزایی دارد. این مایع از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و همچنین از آن به منظور از بین بردن بوی نامطبوع دهان استفاده می شود.

روش مصرف دهانشویه

برای اینکه از مصرف دهانشویه نتیجه مطلوبی بگیرید؛ باید روش درست آن را بدانید. این نکته را در نظر داشته باشید که این مایع را باید پس از مسواک زدن مصرف کرد و حداکثر دو بار در روز می توانید از آن استفاده کنید. برای مصرف دهان شویه باید مراحل زیر را طی نمایید:

  • در ابتدا دندان های خود را با استفاده از مسواک و نخ دندان تمیز کنید. با توجه به اینکه استفاده از دهانشویه بلافاصله پس از خمیر دندان سبب از بین رفتن فلوراید می شود؛ در صورت استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید، بهتر است کمی درنگ کرده و سپس دهان خود را با دهانشویه شستشو دهید.
  • بهترین کار در زمان استفاده از هر محصول بهداشتی این است که نحوه استفاده از آن را از روی بروشور یا برچسب محصول مطالعه کرده و طبق آن عمل نمایید. در مورد دهانشویه نیز بیش از میزان درج شده در بروشور از آن استفاده نکنید. در هر بار استفاده حدود ۳ تا ۵ قاشق چای خوری از این مایع را در دهان خود ریخته و به مدت ۳۰ ثانیه بچرخانید و سپس آن را از دهان خود خارج کنید. از قورت دادن آن خودداری نمایید.
  • در صورت استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید تا نیم ساعت پس از استفاده غذا نخورده و دهان خود را نشویید؛ اما اگر حاوی الکل است، می توانید دهان خود را پس از استفاده بشویید.

اهمیت استفاده از دهانشویه برای حفظ بهداشت دهان و دندان

با وجود اینکه دهانشویه کمک بسیاری به حفظ سلامت دندان ها می کند، اما استفاده از آن ضروری نیست. برخی از افراد از آن به منظور رفع بوی نامطبوع دهان استفاده کرده و برخی دیگر برای حفظ بهداشت و سلامت دهان و دندان خود از آن استفاده می کنند.

در رابطه با زمان و شرایطی که باید از دهانشویه استفاده کرد، راهنمای قطعی وجود ندارد. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر پیش از استفاده از این محصول، مسواک نزده و نخ دندان نکشیده باشید، تاثیری در تقویت مینای دندان نخواهد داشت و در مقابله با بیماری لثه نیز نقشی ندارد. لازم است، قبل از استفاده از دهان شویه، دندان های خود را تمیز کنید.

آیا دهان شویه جایگزین مسواک است؟

استفاده اصولی و درست از نخ دندان و مسواک تنها راهی است که باکتری ها و پلاک های زیر لثه و سطح دندان ها را از بین می برد. دهانشویه نمی تواند جایگزین مسواک و نخ دندان شود. با توجه به وجود ترکیبات مختلف در انواع دهان شویه نباید توقع داشت که همه آنها نقش موثری در استحکام دندان ها داشته باشند.

آیا دهان شویه جایگزین مسواک است؟

در طول شبانه روز چند بار از دهانشویه می توان استفاده کرد؟

دفعاتی که می توان از دهان شویه استفاده کرد، با توجه به شرایط، متغیر می باشد؛ اما توصیه شرکت های سازنده این محصول این است که بیش از روزی ۲ بار از آن استفاده نشود. همانطور که گفته شد؛ استفاده از این محصول بهداشتی ضروری نبوده و نمی تواند جایگزین نخ دندان یا مسواک شود؛ لذا باید پیش از استفاده از دهان شویه، دندان های خود را با استفاده از مسواک و نخ دندان تمیز کنید.

نکته مهم در استفاده از دهانشویه این است که بعد از هر ۱۰ روز استفاده از این محصول لازم است، وقفه یک ماهه ای ایجاد کرده و در این مدت از آن استفاده ننمایید.

در طول شبانه روز چند بار از دهانشویه می توان استفاده کرد؟

چگونگی حفظ بهداشت دهان با استفاده از دهانشویه

انواع دهانشویه های موجود در بازار حاوی ترکیبات متفاوتی هستند. طبق تحقیقات صورت گرفته، این محصول مانع بروز عفونت لثه و تجمع پلاک در دندان ها نمی شود؛ اما ترکیبات متفاوت موجود در انواع دهان شویه نقش موثری در حفظ بهداشت دهان دارند. تعیین تاثیر دقیق دهان شویه در سلامت دهان و انتخاب بهترین نوع آن کار آسانی نیست.

در سال ۲۰۱۰ میلادی پژوهشی در رابطه با دهانشویه منتشر شد. طبق این پژوهش دلایل اصلی افرادی که از این محصول استفاده می کنند؛ درمان ورم لثه، زخم های دهانی و علائم بیماری لثه می باشد.

وجود ترکیبات ضدعفونی کننده ای همچون اکالیپتوس، منتول و الکل در دهانشویه سبب از بین رفتن باکتری های موجود در دهان می شود. این ترکیبات با ورود به قسمت هایی از دهان و دندان که دسترسی به آن فضاها با نخ دندان یا مسواک امکان پذیر نیست، باکتری های موجود در آن قسمت ها را از بین می برند. برخی از دهان شویه های حاوی فلوراید، مینای دندان را تقویت می کنند.

در سال ۲۰۰۷ میلادی بر روی کودکان دبستانی پژوهشی انجام شد. طبق این پژوهش، دهان شویه های حاوی فلوراید بیش از ۵۰ درصد شمار پوسیدگی دندان را کاهش داده اند. جذب فلوراید دهان شویه ها از طریق مینای دندان ها انجام شده و افزایش دوام دندان را در پی خواهد داشت.

چگونگی حفظ بهداشت دهان با استفاده از دهانشویه

نکات مهم استفاده از انواع دهانشویه

در استفاده از دهانشویه نیز مانند بسیاری از محصولات بهداشتی ممنوعیت هایی وجود دارد. با توجه به ممنوعیت بلعیدن الکل و فلوراید برای همه افراد به ویژه کودکان و وجود این مواد به مقدار زیاد در دهان شویه، انجمن دندانپزشکی آمریکا برای کودکان زیر ۶ سال استفاده از این محصول را توصیه نمی کند. افراد بزرگسال نیز باید از قورت دادن دهان شویه اجتناب نمایند.

برخی از افرادی که دارای ضایعه دهانی یا زخم باز هستند از دهانشویه به منظور التیام بافت ها، سرعت‌دهی به جوش خوردن زخم و از بین بردن باکتری ها استفاده می کنند. لازم است این نکته را بدانید که در صورت تکرار ایجاد ضایعه در دهان باید از اقدام خودسرانه پرهیز کرده و به دندانپزشک مراجعه نمایید. عارف کلینیک به عنوان بهترین مرکز ایمپلنت و دندان مصنوعی در تهران و کرج آماده مشاوره در زمینه ارائه خدمات ایمپلنت و دندان مصنوعی برای افراد مختلف می باشد تا بهترین درمان برای افراد صورت بگیرد.

معرفی انواع دهان شویه

دو نوع دهانشویه توسط شرکت های بهداشتی تولید و به بازار عرضه می شوند که عبارتند از:

  • دهان شویه زیبایی: این دهان شویه به منظور سفید کردن دندان ها، ایجاد طعم مطلوب در دهان و رفع بوی نامطبوع آن مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دهان شویه درمانی: این دهان شویه ها سبب کاهش تجمع باکتری ها در دهان می شوند. از دهان شویه های درمانی در زمان التهاب لثه، پس‌روی لثه، تجمع پلاک ها و خشکی دهان استفاده می شود.

دهانشویه ها حاوی چه ترکیباتی هستند؟

انواع دهانشویه معمولا حاوی ترکیباتی همچون فلوراید، ستیل پیریدینیوم کلراید، روغن های فرار یا عصاره ای، کلرهگزیدین و پراکسید هیدروژن یا پروکسید کاربامید می باشند.

از فلوراید به منظور تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی آن استفاده می شود. ستیل پیریدینیوم کلراید نیز به منظور نابود کردن باکتری ها و رفع بوی نامطبوع دهان مورد استفاده قرار می گیرد. وجود پراکسید هیدروژن یا پروکسید کاربامید در دهان شویه سبب سفید شدن دندان ها می شود. روغن های فرار یا عصاره ای موجود در دهان شویه نیز حاوی ترکیباتی هستند که ضد باکتری و ضد قارچ می باشند. از جمله ترکیبات این روغن ها می توان به اکالیپتول اشاره کرد که از اکالیپتوس گرفته می شود. منتول و تیمول نیز به ترتیب از نعنا و آویشن گرفته می شوند. کلرهگزیدین موجود در دهان شویه نیز سبب کاهش باکتری ها و کنترل التهاب لثه می شود.

در زمان خرید دهانشویه برای اینکه محصولی متناسب با نیاز خود بخرید و خرید ایده آلی را تجربه کنید؛ لازم است، ترکیبات محصول انتخابی را به خوبی بررسی نمایید. بسیاری از دهان شویه ها برای هدف مورد نظر خود دارای چندین ترکیب مختلف هستند.

سوالات متداول

آیا امکان استفاده از دهانشویه در بارداری وجود دارد؟

بله، در صورتی که دهان شویه را درست مصرف کرده و آن را قورت ندهید، می توانید در دوران بارداری نیز از آن استفاده کنید.

آیا دهانشویه تاثیری در رفع بوی نامطبوع دهان دارد؟

استفاده مداوم از دهان شویه سبب از بین رفتن بوی نامطبوع دهان نمی شود و نباید از آن به طور مداوم استفاده کرد. برای حل این مشکل باید اقدام به درمان دندان های پوسیده نمایید. در صورتی که باز هم بوی بد از بین نرفت، باید از متخصص گوارش کمک بگیرید.

آیا دهان شویه تاثیری در کاهش درد دندان دارد؟

برای کاهش درد دندان در ابتدا لازم است، دلیل اصلی این درد مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که در دندان و ریشه آن مشکلی وجود نداشت، می توانید برای رفع حساسیت و قوی تر کردن مینای دندان از دهانشویه استفاده کنید. مصرف دهان شویه بیش از ۱۰ روز سبب تولید قارچ و خشکی دهان می شود.

آیا بعد از اینکه دهان شویه را در دهان غرغره کردیم، باید با آب نیز دهان را بشوییم؟

با توجه به نوع دهان شویه پاسخ این سوال متفاوت است. در صورت استفاده از دهان شویه های حاوی الکل لازم است، دهان را بعد از استفاده از این محصول با آب نیز شستشو دهید؛ اما اگر دهان شویه فلوراید دار استفاده کردید، نباید تا نیم الی یک ساعت چیزی خورده و دهان را بشویید.

آیا دهانشویه در درمان تحلیل لثه موثر است؟

اگر دلیل تحلیل رفتن لثه، عدم رعایت درست بهداشت و تجمع پلاک زیر لثه باشد، دهان شویه می تواند تا حدودی مانع تحلیل بیشتر لثه شود؛ اما اگر خرابی دندان، ارث یا بیماری لثه علت این امر باشد، دهان شویه در جلوگیری از تحلیل لثه هیچ نقشی نخواهد داشت.

آیا در صورت استفاده مداوم از دهان شویه می توان مانع تشکیل جرم دندان شد؟

استفاده از دهانشویه نمی تواند جایگزین جرم‌گیری شود. برای رفع جرم دندان ها لازم است، هر ۶ ماه تا ۱ سال اقدام به جرم‌گیری نمایید. استفاده زیاد از این محصول، زردی و خشکی دهان را در پی خواهد داشت. برای جلوگیری از ایجاد جرم روی دندان ها باید به طور اصولی مسواک زده و از نخ دندان استفاده نمایید.

https://www.healthline.com/health/how-to-use-mouthwash

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]