جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 59009
  • 10 دسامبر 2023 - 2:58
  • 43 بازدید
  • ۰ دیدگاه

مقابله تمام‌عیار ترکیه در برابر واردات خودروهای برقی چین

مقابله تمام‌عیار ترکیه در برابر واردات خودروهای برقی چین
مقابله تمام‌عیار ترکیه در برابر واردات خودروهای برقی چین

اکوایران: ترکیه به تدوین قوانینی پرداخته که ورود خودروهای الکتریکی به این کشور از جمله خودروهای چینی را با دشواری بیشتری همراه می‌کند.

به گزارش اکوایران، ترکیه در حال سرکوب واردات خودروهای الکتریکی از چین است و به تازه‌ترین کشوری تبدیل شده که چنین اقدامی انجام می‌دهد. 
به نوشته بلومبرگ، این اقدام ترکیه پس از آغاز تحقیقات اتحادیه اروپا در خصوص یارانه‌های دولت چین برای خودروهای الکتریکی این کشور انجام شده است؛ اقدامی که باعث شده خودروهای الکتریکی چینی در مقایسه با سایر خودروهای الکتریکی از قیمت کمتری برخوردار باشند.

طبق اعلام وزارت تجارت ترکیه، شرکت‌هایی که واردات خودروهای الکتریکی به داخل ترکیه را انجام می‌دهند، باید دارای دست‌کم ۱۴۰ ایستگاه سرویس‌دهی دارای مجوز باشند و این ایستگاه‌های خدمات باید به شکل متوازن در سراسر ترکیه پخش شوند. همچنین هر کدام از شرکت‌های خودروهای الکتریکی که در ترکیه حضور پیدا می‌کنند، باید دارای یک مرکز تماس در داخل این کشور باشند.

از دیدگاه کارشناسان، این اقدامات ترکیه در جهت محدودسازی واردات خودروهای الکتریکی چینی به این کشور انجام شده است زیرا خودروهای الکتریکی اتحادیه اروپا و کشورهایی که قرارداد تجارت آزاد با ترکیه دارند، شامل این قوانین نمی‌شود.

واردکنندگان خودروهای الکتریکی تنها تا پایان ماه جاری میلادی فرصت دارند از این قوانین جدید ترکیه پیروی کنند؛ موضوعی که برای بسیاری از واردکنندگان امری غیرممکن محسوب می‌شود.

این تغییر ناگهانی، یک مانع بزرگ برای شرکت‌هایی است که به فروش خودروهای چینی در ترکیه – ششمین بازار بزرگ خودرو در اروپا – می‌پردازند. این شرکت‌ها خواستار تغییر در این قوانین هستند و در صورت موفق نشدن، سعی خواهند کرد با درخواست برای به تعویق افتادن اجرای آن‌ها، از زیان بیشتر جلوگیری کنند.

یکی از تحلیل‌گران به بلومبرگ اعلام کرده: «این قوانین بسیار سختگیرانه هستند و در حال حاضر هیچ شرکتی با این قوانین سازگاری ندارد».

افزایش محبوبیت خودروهای الکتریکی در ترکیه

به لطف خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت چینی، برندهای موفق داخلی نظیر «توگ» و ورود خودروهای الکتریکی شرکت تسلا به بازار ترکیه، خودروهای برقی به شکل فزاینده‌ای در حال کسب محبوبیت در این کشور هستند. آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد فروش خودروهای الکتریکی در ترکیه طی سال جاری میلادی و تا ماه نوامبر، در مقایسه با سال ۲۰۲۲ با افزایش حدود ۱۰ برابری همراه شده است. خودروهای برقی اکنون ۷/۱ درصد از فروش خودروهای سواری در ترکیه را شامل می‌شوند.

برای جلوگیری از قوانین محدودکننده ترکیه، شرکت «بی‌وای‌دی» چین که بزرگترین شرکت خودروهای الکتریکی این کشور است، در حال برنامه‌ریزی و انجام اقدامات مورد نیاز برای تطبیق پیدا کردن با قوانین یادشده است.

چین بزرگترین واردکننده به ترکیه است و کالاهای دومین اقتصاد بزرگ جهان در کسری تجاری حدود ۱۰۰ میلیارد دلاری ترکیه تا ماه نوامبر، نقش مهمی ایفا می‌کند. در این میان، واردات خودروهای سواری به ترکیه از چین، بخش قابل توجهی از این کسری تجاری را شامل می‌شود.

چین در ۱۰ ماه نخست ۲۰۲۳ میلادی ۱۸۴ میلیون دلار خودروی الکتریکی به ترکیه صادر کرد که تقریبا دو برابر آمار ثبت‌شده در کل سال ۲۰۲۲ است. همچنین در اوایل سال ۲۰۲۳، ترکیه ۴۰ درصد مالیات بر واردات خودروهای برقی چینی اعمال کرد و کل مالیات واردات این خودروها را به ۵۰ درصد رساند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
بازار خودرو با این خبر بهم می‌ریزد / سیگنال منفی وزیر صمت به خودروسازان 01 مه 2024

بازار خودرو با این خبر بهم می‌ریزد / سیگنال منفی وزیر صمت به خودروسازان

اکو ایران : تیم کارشناسی برای بررسی وضعیت ارز تخصیص یافته به خودروسازان خصوصی تشکیل شد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی 28 آوریل 2024

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی

اکوایران: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی به بررسی چشم‌انداز خودروهای الکتریکی پرداخته است. طبق این گزارش، تقریبا از هر ۳ اتومبیل در جاده‌های چین تا سال ۲۰۳۰ یک اتومبیل الکتریکی خواهد بود و این میزان در ایالات متحده و اتحادیه اروپا تقریبا یک خودرو از هر ۵ اتومبیل خواهد بود.

تست باتری خودرو و تعویض آن 27 آوریل 2024
کیان باتری | خرید اینترنتی باتری ماشین | فروش باطری خودرو

تست باتری خودرو و تعویض آن

به طور متوسط باتری خودرو بین 3 تا 5 سال دوام می آورد. عادات رانندگی شما می تواند روی عمر باتری ماشین شما تأثیر بگذارد. عوامل متعددی می تواند بر عمر باتری خودرو تأثیر بگذارد مانند سرمای بیش از حد، لرزش، دینام و غیره. اگر مدت زیادی از عمر باتری شما می گذرد و قصد دارید به سفر خارج از شهر برودید قبل از استارت زدن خودرو، بهتر است ابتدا باتری را تست کنید.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم بانک اقتصاد منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.