گرانترین سهم تاریخ بورس ایران | کدام صنعت در بازار اقبال بهتری دارد؟
گرانترین سهم تاریخ بورس ایران | کدام صنعت در بازار اقبال بهتری دارد؟

صحبت های اخیر همتی وزیر اقتصاد درباره پتانسیل رشد در بازار سرمایه و همچنین پالس های مثبت کارشناسان درباره بورس امیدواری را به بازار برگردانده است. حال می خواهیم در این گزارش به بررسی گران ترین سهم های معامله شده در بورس بپردازیم و این موضوع را بررسی کنیم تا در نهایت مشخص شود؛ در سال گذشته کدام صنایع در بورس وضعیت بهترین نسبت به دیگر صنایع موجود در بازار سرمایه داشته است.

بازار بورس در چند سال اخیر اوضاع به سامانی نداشته است و اغلب کارشناسان از بازدهی این بازار ابراز نارضایتی می کنند. اما همه فعالان بورس دوران طلایی بازار را از یاد نبرده اند. بورس اوراق بهادار تهران در سال ۹۸ با شاخص کل ۱۷۹ هزار واحد شروع به کار کرد و در پایان سال، بعد از  گذراندن ۲۳۷ جلسه معاملاتی و با رشد ۱۸۶.۵ درصدی، به شاخص ۵۱۲ هزار و ۹۰۹ واحدی رسید. این عملکرد بورس را فعالان بازار به عنوان پربازده‌ترین بازار مالی در اقتصاد ایران می شناسند. این رشد چشمگیر آنقدر تاثیر گذار بود که بسیاری از سرمایه گذارانی که شناختی از بورس نداشتند هم به این بازار کشاند.

 

حال در همین زمینه خبرنگار گسترش نیوز در این گزارش به بررسی قیمت گران ترین های موجود در بازار سهام پرداخته است که در ادامه مطلب می خوانیم.

قیمت سهام به چه عواملی بستگی دارد؟

سهامداران معمولا از مقایسه قیمت سهم در زمان خرید و فروش به این نکته پی می برند که در مورد خرید این سهم سود کردند یا زیان دیده اند. اما اینکه قیمت سهام در بازار به چه عواملی بستگی دارد، یکی از مهم ترین پارامترهای موجود در بازار وضعیت عرضه و تقاضای آن سهم در بازار است. بنابراین درباره قیمت سهام وقتی که سهمی با فزایش عرضه روبررو می شود، خریداران تمایل دارند سهام را با قیمت کمتری خریداری کنند و در حالت عکس آن زمانیکه افزایش تقاضا دیده می شود، فروشندگان سهام را با قیمت بالاتری عرضه می‌ کنند.

نسبت P/E سهم به چه پارامتری گفته می شود؟

نسبت P/E  به عنوان نسبت قیمت به سود هر سهم بین فعالان بازار سهام شناخته می‌شود. نسبت P/E یکی از مهم ترین نسبت‌ های مالی است که میزان جذابیت یک سهم را برای سرمایه‌ گذاران مشخص می کند. این نسبت بیانگر این است که سرمایه‌ گذاران چه مقدار تمایل دارند برای هر ریال سود شرکت، سرمایه خود را وارد کنند. بسیاری از تحلیلگران، نسبت پایین P/E را نشانه‌ ای از ارزشمندی یک سهم می‌ دانند، اما باید توجه داشت که این نسبت به تنهایی نمی‌ تواند معیار قابل اعتمادی باشد. به همین دلیل، برای درک بهتر و جامع‌تر این نسبت، لازم است عوامل دیگری مانند نرخ رشد سود شرکت نیز مورد بررسی قرار گیرد و نسبت P/E سهم با شرکت‌های دیگر در همان صنعت مقایسه شود. این روش به ما کمک می‌کند تا ارزیابی دقیق‌تری از شرکت داشته باشیم و به راحتی شرکت‌های عقب‌مانده در هر گروه را شناسایی و بررسی کنیم.

با ارزش ترین سهام موجود در بازار سرمایه

آخرین آمارهای منتشر شده از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران بیانگر این موضوع است که سه صنعت محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی بیش از نیمی از ارزش کل بورس تهران را به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس دو صنعت «محصولات شیمیایی» و «فلزات اساسی» به ترتیب ۲۲.۵ و ۲۱.۳ درصد از کل ارزش بازار سهام بورس تهران را تشکیل داده اند و در صدر فهرست بزرگ‌ ترین گروه‌های صنعتی بورس قرار گرفته اند. 

 

معرفی صنایع پربازده در سال ۱۴۰۲

بر اساس اطلاعات موجود در آمارها منتشر شده، گروه فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه با میانگین بازدهی ۲۰۱٪، به عنوان پربازده‌ترین گروه در میان صنایع فعال در با

زار سرمایه معرفی شده است. گروه‌های محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری با میانگین بازدهی ۱۲۶٪ و گروه محصولات چرمی با میانگین بازدهی ۸۰٪ در رتبه‌های دوم و سوم پربازده‌ترین صنایع در سال گذشته قرار دارند. همچنین، گروه‌های انبوه‌سازی، چاپ، لاستیک و پلاستیک و سیمان نیز در رده‌های بعدی پربازده‌ترین صنایع سال ۱۴۰۲ قرار دارند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]