مبلغ بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ مشخص شد
مبلغ بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ مشخص شد

کلیه افرادی که مشمول بیمه بیکاری تامین اجتماعی هستند و سابقه پرداخت حداقل شش ماه حق بیمه را دارند، می‌توانند از بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.در این گزارش به بررسی کامل میزان و شرایط دریافت بیمه بیکاری می پردازیم.

در سال ۱۴۰۳، افرادی که جزو مشمولین بیمه تامین اجتماعی هستند، در صورتی که بدون میل و اختیار خود بیکار شوند، می‌توانند تحت شرایط خاصی بیمه بیکاری دریافت کنند. این اقدام به‌منظور حمایت از کارگران و کارمندان طراحی شده است تا بخشی از نگرانی‌های این قشر در خصوص بیکاری کاهش یابد.

اما سوال مهمی که در این زمینه مطرح می‌شود، میزان مبلغ بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ و شرایط تعلق آن به افراد است.در این گزارش به بررسی کامل میزان و شرایط دریافت بیمه بیکاری می پردازیم.با ما همراه باشید.

مشمولان بیمه بیکاری

کلیه افرادی که مشمول بیمه بیکاری تامین اجتماعی هستند و سابقه پرداخت حداقل شش ماه حق بیمه را دارند، می‌توانند از بیمه بیکاری بهره‌مند شوند. افرادی که برخلاف میل و اراده خود بیکار شده‌اند، به چند دسته تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است:

اولین دسته شامل کارگران فصلی است که در فصل کار اخراج شده‌اند.

دسته دوم شامل افرادی است که به‌طور موقت استخدام شده‌اند و قبل از پایان مدت قرارداد به هر دلیلی اخراج می‌شوند.
دسته سوم نیز شامل کسانی است که شغل آنها ماهیتی دائمی دارد، اما به تشخیص واحدهای کار و امور اجتماعی در پایان قرارداد بیکار شده‌اند.

نکته: بیمه شده باید حداقل شش ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، مگر در مواردی که به دلیل حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی و جنگ بیکار شده باشد.

دسته‌ای از بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی وجود دارند که به‌طور کلی نمی‌توانند از بیمه بیکاری بهره‌مند شوند و از شمول این بیمه خارج هستند. این افراد به‌تفکیک عبارتند از:

۱. افرادی که از کار افتاده‌اند.

۲. کسانی که بازنشسته شده و از سازمان تأمین اجتماعی مستمری دریافت می‌کنند.

۳. اتباع خارجی.

۴. صاحبان حرفه و مشاغل آزاد.

۵. بیمه‌شدگان اختیاری یا خویش‌فرما

مبلغ بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳

میزان بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ طبق قانون بیمه بیکاری تامین اجتماعی به افرادی که جزو مشمولین این بیمه هستند، تعلق می‌گیرد و حداقل ۵۵ درصد از متوسط حقوق روزانه بیمه‌ شده است. برای افرادی که متاهل هستند یا سرپرستی افراد تحت تکفل را دارند، به ازای هر نفر، ۱۰ درصد به حداقل دستمزد اضافه می‌شود.

 

لازم به ذکر است که مجموع مقرری بیمه بیکاری که فرد دریافت می‌کند، نباید از حداقل دستمزد وزارت کار کمتر و از ۸۰ درصد متوسط حقوق فرد بیشتر باشد. شخص از اولین روز بیکاری می‌تواند مقرری تعیین‌ شده برای بیکاری را دریافت کند، اما بیمه بیکاری به‌طور کلی شامل عیدی نخواهد بود.

نکته: شخصی که با توجه به شرایطی که در بالا بیان کردیم بیکار شده ، باید حداکثر ظرف ۳۰ روز از تاریخ اخراج به اداره کار و امور اجتماعی اطلاع داده شود.

مدت زمان دریافتی بیمه بیکاری

همان‌طور که اشاره شد، بیمه بیکاری مختص افرادی است که بیمه‌ شده تامین اجتماعی محسوب می‌شوند و بدون میل و اراده خود بیکار شده‌اند. از آنجا که پس از بیکاری، افراد باید به‌دنبال شغل جدیدی متناسب با تخصص خود باشند، بیمه بیکاری تنها برای مدت مشخصی به آنها تعلق می‌گیرد. مدت زمان دریافت بیمه بیکاری تامین اجتماعی مطابق با جدول زیر تعیین شده است:

مدت زمان دریافت مقرری بیمه شدگان متاهل و متکفل
مدت زمان دریافت مقرری بیمه شدگان مجرد 
سابقه پرداخت حق بیمه

دوازده ماه
شش ماه
از ۶ ماه تا ۲۴ ماه

هجده ماه
دوازده ماه
از ۲۵ ماه تا ۱۲۰ ماه

بیست و شش ماه
هجده ماه
از ۱۲۱ ماه تا ۱۸۰ ماه

سی و شش ماه
بیست و شش ماه
از ۱۸۱ ماه تا ۲۴۰ ماه

پنجاه ماه
سی و شش ماه
از ۲۴۱ ماه به بالا

آمار نرخ بیکاری در ایران

بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۱۴۰۲، بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بالاتر نشان می‌دهد که ۸.۱ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده‌اند. همچنین، تغییرات نرخ بیکاری نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به سال گذشته (۱۴۰۱) به میزان ۰.۹ درصد کاهش یافته است.

در سال ۱۴۰۲، ۴۱.۳ درصد از جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، به این معنا که در گروه شاغلان یا بیکاران قرار دارند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نیز نشان می‌دهد که این نرخ نسبت به سال گذشته (۱۴۰۱) ۰.۴ درصد افزایش یافته است.

نکته مهم:لازم به ذکر است که موارد اعلام شده بر اساس روال سال گذشته بوده و به محض تغییر و اعلام اطلاعات مربوط به سال ۱۴۰۳، در متن مقاله اطلاع‌رسانی خواهد شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]