نحوه ثبت نام وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۳
نحوه ثبت نام وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۳

از برنامه‌های دولت برای تحقق جوانی جمعیت، اعطای وام فرزندآوری به زوجین است. این تسهیلات به خانواده‌های دارای نوزاد ارائه می‌شود تا به عنوان کمک‌هزینه‌ای در تأمین مخارج فرزند مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به تورم و مشکلات مالی خانواده‌ها در تأمین هزینه‌ها، این اقدام اهمیت ویژه‌ای دارد.

در روز شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد که به‌موجب تصمیم هیئت عالی بانک مرکزی، از امروز ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید به تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری سال جاری اختصاص خواهد یافت.

از برنامه‌های دولت برای تحقق جوانی جمعیت، اعطای وام فرزندآوری به زوجین است. این تسهیلات به خانواده‌های دارای نوزاد ارائه می‌شود تا به عنوان کمک‌هزینه‌ای در تأمین مخارج فرزند مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به تورم و مشکلات مالی خانواده‌ها در تأمین هزینه‌ها، این اقدام اهمیت ویژه‌ای دارد.

هدف اصلی اعطای وام فرزندآوری، تشویق زوجین به ازدواج و فرزندآوری است. با این حال، ضروری است که متقاضیان برای دریافت این وام، شرایط لازم را داشته و مدارک مورد نیاز را نیز فراهم کنند.در ادامه گزارش به بررسی شرایط ثبت‌ نام برای وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۳، مدارک لازم برای نوزاد اول، دوم و سوم، مبلغ وام تولد نوزاد، سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند، نحوه ثبت‌ نام برای این تسهیلات و مدت بازپرداخت آن خواهیم پرداخت.

شرایط ثبت نام وام فرزندآوری ۱۴۰۳

افرادی که متقاضی دریافت وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۳ هستند، باید مشابه ثبت‌نام‌کنندگان وام مسکن، شرایط لازم برای دریافت این وام قرض‌الحسنه را داشته باشند. در غیر این صورت، امکان استفاده از این وام برای آن‌ها وجود نخواهد داشت. بنابراین، در ادامه توضیحات لازم درباره شرایط ثبت‌نام وام فرزندآوری در سایت مربوطه ارائه می شود که به شرح زیر است:

۱. متقاضیان نیازی به سپرده‌گذاری ندارند.

۲. فرزندان باید از تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱ به بعد متولد شده باشند.

۳. مهلت ثبت‌نام برای تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند حداکثر دو سال پس از تولد فرزند است.

۴. به هر فرزند تنها یک‌بار تسهیلات قرض‌الحسنه تعلق می‌گیرد.

۵. والدین می‌توانند پس از تولد فرزند سوم، مراحل و فرم ثبت‌نام برای زمین و مسکن را در سامانه مربوطه تکمیل کنند.

۶. نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند نباید بالای ۲.۵ باشد.

۷. حداکثر کارمزد وام فرزندآوری ۴ درصد سالانه است، بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار.

۸. معرفی یک ضامن معتبر و ارائه سفته الزامی است.

۹. متقاضی باید تابعیت ایرانی داشته باشد.

۱۰. نوزاد باید در داخل کشور به دنیا آمده باشد.

نکات مهم

بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند از شش ماه پس از دریافت وام آغاز می‌شود.
اگر در زمان بازپرداخت وام فرزند دیگری به دنیا بیاید، تسهیلات قرض‌الحسنه طبق ضوابط به کودک بعدی نیز تعلق می‌گیرد.
شرط داشتن کارت پایان خدمت برای دریافت وام فرزندآوری حذف شده است و متقاضیان می‌توانند بدون ارائه این کارت اقدام کنند.

مدارک لازم برای ثبت نام وام فرزند آوری

در قسمت قبلی، شرایط لازم برای دریافت وام فرزندآوری را معرفی کردیم و اشاره کردیم که یکی از مهم‌ترین شروط برای تعلق این وام، این است که نرخ باروری در شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند بالای ۲.۵ نباشد. در این بخش از مقاله، به مدارک لازم برای ثبت‌نام وام فرزندآوری ۱۴۰۳ می‌پردازیم که عبارتند از:

کارت ملی و شناسنامه هر یک از والدین
شناسنامه نوزاد
آدرس کامل محل سکونت متقاضی
کد پستی ده رقمی محل سکونت

مدارک لازم برای ارائه به بانک

فتوکپی کارت ملی و شناسنامه پدر و مادر نوزاد
فتوکپی تمامی صفحات شناسنامه فرزند تازه متولد شده

مدارک ضامن:

فتوکپی کارت ملی و شناسنامه ضامن

یک فقره سفته

نکته مهم:به منظور حمایت از خانواده‌ها و تحقق جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی ملزم شده است که یک قطعه زمین یا واحد مسکونی به‌صورت رایگان به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر که زیر بیست سال سن دارند، اختصاص دهد.

مبلغ وام فرزندآوری چقدر است؟

یکی از سوالات متداول متقاضیان وام فرزندآوری این است که مبلغ این وام در سال ۱۴۰۳ چقدر است و آیا این مبلغ برای تمامی فرزندان یکسان می‌باشد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت که مبلغ وام فرزندآوری بسته به تعداد فرزندان و قوانین بودجه هر سال متفاوت است. در حال حاضر، مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

تعداد فرزند
مبلغ وام (میلیون)

فرزند اول
۴۰

فرزند دوم
۸۰

فرزند سوم
۱۲۰

فرزند چهارم
۱۵۰

فرزند پنجم و بعد از آن
۲۰۰

نکته مهم: در مورد مبلغ وام تولد نوزاد برای فرزندان دوقلو، به ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد و ترتیب تولد نیز در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، خانواده‌هایی که از سال ۱۳۹۹ به بعد دارای فرزند سوم یا بیشتر هستند، می‌توانند از تسهیلات قرض‌الحسنه برای خرید، ساخت یا ودیعه مسکن بهره‌مند شوند. همچنین، زوجین می‌توانند برای دریافت هدیه رهبری به فرزند سوم نیز ثبت‌نام کنند.

سامانه ثبت نام وام فرزند آوری 

داوطلبان برای ثبت‌نام در دریافت تسهیلات فرزندآوری، باید به سامانه ثبت‌نام وام فرزندآوری ۱۴۰۳ به نشانی اینترنتی ve.cbi.ir مراجعه کنند. این سامانه، تنها مرجع رسمی کشور برای ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

علاوه بر این، این سایت به افرادی که متقاضی دریافت وام ازدواج هستند، نیز به‌صورت غیرحضوری وام ارائه می‌دهد. بنابراین، متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام وام ازدواج نیز از طریق همین سامانه اقدام کنند.

نحوه ثبت نام وام فرزند آوری

افرادی که شرایط ثبت‌نام برای وام فرزندآوری را دارند، می‌توانند مراحل ثبت‌نام این وام را از طریق سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به نشانی اینترنتی ve.cbi.ir دنبال کنند. با توجه به اینکه ممکن است برخی افراد با مراحل و نحوه ثبت‌نام وام فرزندآوری آشنا نباشند، این بخش از گزارش به تشریح فرآیند ثبت‌نام این تسهیلات اختصاص یافته است.

برای ثبت نام وام فرزند آوری، متقاضی ابتدا، می بایست وارد سایت ثبت نام ve.cbi.ir گردد. سپس، شخص باید بر روی گزینه سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند کلیک نماید.

در این صفحه، فرد باید در سامانه وام فرزندآوری از منوی سمت راست، بر روی گزینه “ثبت‌نام جدید” کلیک کند.

در این مرحله، متقاضی باید فرم درخواست تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند را در سایت ثبت‌نام وام فرزندآوری تکمیل کرده و سپس بر روی گزینه “ادامه” کلیک کند.

در پایان، پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام وام فرزندآوری، یک کد رهگیری ده رقمی از سوی سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند برای متقاضیان صادر خواهد شد.

مدت بازپرداخت وام فرزندآوری

یکی از سوالات مهمی که برای واجدین شرایط دریافت وام فرزندآوری مطرح می‌شود، مدت بازپرداخت این وام در سال ۱۴۰۳ است. در رابطه با مهلت و زمان بازپرداخت تسهیلات فرزندآوری، باید گفت که این مدت بسته به تعداد فرزندان متفاوت است. جدول زیر مدت بازپرداخت وام فرزندآوری ۱۴۰۳ را ارائه می‌دهد.

مبلغ وام
مدت زمان بازپرداخت

۴۰ میلیون
۳۶ ماهه

۸۰ میلیون
۴۸ ماهه

۱۲۰ میلیون
۶۰ ماهه

۱۵۰ میلیون
۷۲ ماهه

۲۰۰ میلیون
۸۴ ماهه

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]