کاهش دامنه نوسان بورس ادامه خواهد داشت؟
کاهش دامنه نوسان بورس ادامه خواهد داشت؟

تعیین محدوده نوسان یکی از ابزارهای موجود برای سازمان بورس به منظور تنظیم بازار و مدیریت هیجانات است. این سیاست پیش‌تر نیز به کار گرفته شده و به وضوح طرفداران و مخالفانی دارد.

محدودیت دامنه نوسان سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس برای پنجمین هفته متوالی ادامه دارد. این تصمیم به وضوح بر ارزش معاملات بازار تأثیر گذاشته و باعث شده است که معاملات با احتیاط بیشتری انجام شوند.

اعتماد کُشی مدرن

محمدرضا اعلمی  کارشناس بازار سرمایه، از مخالفان وضع این سیاست است. او در این خصوص به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: علت وضع این سیاست، وجود ریسک‌های سیستماتیک حول بازار سرمایه است. یعنی هر زمانی که نا امنی و درگیری در منطقه افزایش پیدا می‌کند، سازمان بورس می‌تواند برای تنظیم‌گری بازار این تصمیم را دنبال کند. با تمدید این تحدید، این تفکر مخابره می‌شود که همچنان بازار سرمایه باید با ریسک‌های گوناگونی دست‌ و پنجه نرم کند.

اعلمی ادامه داد: مخابره کردن چنین تفکری چه تاثیری می‌گذارد؟ واضحا سبب خواهد شد که اعتماد به بازار برنگردد. اگر ریسکی متوجه بازار نیست، چرا سازمان نباید محدودیت دامنه نوسان را به حالت قبل برگرداند؟ در هر بازاری هم که ریسک باشد، اعتماد و سرمایه نیز وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه در آخر سخنان خود خاطر نشان کرد: هر تصمیمی می‌تواند اثرات مثبت و منفی گوناگونی داشته باشد. اما به چه علت سازمان بورس از شفاف‌سازی فرار می‌کند؟ به چه علت نباید علت اتخاذ این تصمیم را علنی کند تا معامله‌گران بتوانند منطقی‌تر تصمیم‌گیری کنند و اعتماد به بازار نیز لکه دار نشود. 

بورس

تمدیدِ تحدید باید انجام می‌شد

هابیل خاوری دیگر کارشناس بازار اما نظر متقاوتی دارد. او تمدید تحدید را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: هیچ سازوکاری برای حمایت از بازار لحاظ نشده است که دامنه نوسان به حالت قبلی خود برگردد. حتی ریسک‌های منطقه و پاسخ احتمالی ایران نیز همچنان موضوعات سر بازی هستند که هر لحظه می‌توانند برای بازار خطر آفرین شوند. 

خاوری از نگاه مدیریتی نیز به این قضیه پرداخت و گفت: با توجه به تغییرات ایجاد شده در شورای عالی بورس، سازمان دیگر تصمیم‌گیرنده نیست. از سوی دیگر اگر رئیس سازمان بورس حتی اختیارات لازم را نیز در دسترس داشت، تغییری در دامنه ایجاد نمی‌کرد تا حداقل از ظن بدنامی دستکاری بازار در امان باشد. حتی ترس این وجود دارد که دامنه افزایش یابد و در مثبت‌های بالا یعنی صف‌های خرید ۶ درصدی شاهد افزایش عرضه باشیم و سازمان بورس عاجز در کف‌سازی بازار عمل کند. پس به نظر می‌رسد تا تشکیل اولین جلسه شورای جدید عالی بورس، بازار با همین دامنه نوسان به کار خود ادامه خواهد داد.


منبع:

اقتصادآنلاین

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]