صفر تا صد ثبت نام وام ازدواج در سال ۱۴۰۳
صفر تا صد ثبت نام وام ازدواج در سال ۱۴۰۳

انجام هر کار در یک مجموعه نیازمند وجود شرایط خاص و طی مراحل مشخصی است. دریافت وام نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای این کار باید شرایط لازم فراهم باشد. در حال حاضر، فرآیند ثبت‌نام برای وام ازدواج تنها از طریق سامانه اینترنتی وام ازدواج به نشانی ve.cbi.ir به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

در ماه‌های اخیر، مشکلات مربوط به وام ازدواج به یکی از دغدغه‌های اصلی جوانان تبدیل شده است. این مسائل نه تنها موجب ناامیدی بسیاری از زوج‌ های جوان شده، بلکه اعتراضات گسترده‌ ای را در فضای مجازی نیز به دنبال داشته است.

با توجه به اهمیت این موضوع، ورود مجلس و وعده مساعدت بانک مرکزی به عنوان نهاد های مسئول، امید هایی را در دل جوانان زنده کرده است. این نهادها در تلاشند تا با ارائه راهکار های جدید، مشکلات موجود را حل کنند و روند دریافت وام ازدواج را تسهیل نمایند.بر این اساس، گسترش نیوز تصمیم گرفته است که به‌طور دقیق مراحل دریافت وام ازدواج را مورد بررسی قرار دهد.در ادامه گزارش با ما همراه باشید.

وام-فرزندآوری

شرایط ثبت نام وام ازدواج

انجام هر کار در یک مجموعه نیازمند وجود شرایط خاص و طی مراحل مشخصی است. دریافت وام نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای این کار باید شرایط لازم فراهم باشد. در حال حاضر، فرآیند ثبت‌نام برای وام ازدواج تنها از طریق سامانه اینترنتی وام ازدواج به نشانی ve.cbi.ir به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

یکی از شرایط ثبت‌نام برای وام ازدواج اینترنتی، وجود عقد رسمی و دفتری است. همچنین، اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابهی که توسط مرکز اقلیت‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران تأیید شده باشد، می‌تواند به عنوان جایگزین سند ازدواج پذیرفته شود. زوجینی که عقد نکاح آن‌ها از سال ۱۳۹۸ به بعد ثبت شده است، می‌توانند برای دریافت وام ازدواج به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان ثبت‌نام کنند. علاوه بر این، سایر شرایطی که متقاضیان وام ازدواج ۱۴۰۳ باید داشته باشند، به شرح زیر است:

۱. داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران یکی از شرایط ثبت‌نام برای وام ازدواج است. تمامی شهروندان ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و گواهی ازدواج آن‌ها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور صادر شده، نیز می‌توانند برای دریافت وام ازدواج ثبت‌نام کنند. در این حالت، گواهی ازدواج آن‌ها که مهر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران را دارد، به عنوان سند ازدواج تلقی می‌شود.

۲. داشتن کارت ملی جمهوری اسلامی ایران (چه دائم و چه موقت) و همچنین ارائه کد پستی محل سکونت متقاضی وام ازدواج از دیگر شرایط لازم است.

۳. با توجه به این که هر فرد تنها یک‌بار می‌تواند وام ازدواج دریافت کند، متقاضی نباید قبلاً این وام را دریافت کرده باشد (حتی در صورت ازدواج مجدد).

۴. تاریخ عقد نکاح زوج متقاضی که در عقدنامه ثبت شده است، باید از اول فروردین ماه سال ۱۳۹۸ به بعد باشد تا مشمول دریافت وام ازدواج شوند.

۵. هر یک از زوجین که متقاضی دریافت وام ازدواج هستند، باید یک ضامن معتبر و مورد تأیید بانک را به بانک مربوطه معرفی کرده و علاوه بر آن، سفته‌ای به مبلغ لازم را نیز به بانک تحویل دهند.

۶. با الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مانع دریافت وام ازدواج و فرزندآوری که به کارت پایان خدمت مربوط می‌شد، برطرف گردید. بر این اساس، از این پس افرادی که هنوز به خدمت سربازی اعزام نشده‌اند نیز می‌توانند از وام ازدواج و فرزندآوری بهره‌مند شوند.

وام-بانکی

مدارک لازم برای ثبت نام وام ازدواج 

زوجینی که متقاضی دریافت وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ هستند، پس از تعیین بانک و شعبه مورد نظر، باید با در دست داشتن مدارک لازم، به شعبه مربوطه مراجعه کنند تا زمان دریافت وام مشخص شود. مدارک لازم برای تحویل به شعبه بانک به شرح زیر است:

  • اصل و کپی سند ازدواج (عقدنامه)
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه‌های زوجین (حتی اگر فقط یکی از زوجین متقاضی دریافت وام باشد)
  • اصل و کپی کارت ملی دائم یا موقت زوجین
  • کدپستی ده‌رقمی و آدرس کامل و دقیق محل سکونت زوجین
  • کد رهگیری ده‌رقمی دریافت‌شده از سایت هنگام ثبت‌نام اینترنتی
  • اصل و کپی شناسنامه ضامن
  • اصل و کپی کارت ملی ضامن

نکته: مدارک لازم برای ثبت‌نام وام ازدواج در کافی‌نت نیز همان مدارک ذکر شده است. همچنین، اگر تنها یکی از زوجین متقاضی دریافت وام ازدواج باشد، همان فرد باید با مدارک لازم به بانک و شعبه مورد نظر مراجعه کند. علاوه بر این، فرد متقاضی باید اصل شناسنامه زوج یا زوجه خود را نیز به بانک ارائه دهد.

نحوه و مراحل ثبت نام وام ازدواج

همان‌طور که گفته شد، در حال حاضر فرآیند ثبت‌نام وام ازدواج به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه ثبت‌نام وام ازدواج به نشانی اینترنتی ve.cbi.ir انجام می‌شود. با این حال، این بدان معنا نیست که ثبت‌نام اینترنتی به تنهایی کافی است؛ بلکه، پس از ثبت‌نام در سامانه، متقاضی، می بایست برای انجام سایر مراحل، به صورت حضوری، به بانک و شعبه مورد نظر رجوع کند. در ادامه به نحوه و مراحل ثبت‌نام وام ازدواج پرداخته خواهد شد.

سامانه-وام-ازدواج

 

۱. برای ثبت‌نام وام ازدواج، ابتدا به سایت ve.cbi.ir مراجعه کنید. سپس در منوی سمت راست صفحه، بر روی گزینه “ثبت‌نام جدید” کلیک نمایید.

۲. در این صفحه، فرم ثبت‌نام وام ازدواج برای شما نمایش داده می‌شود.

۳. سپس باید فیلدهای موجود را با دقت مطالعه و تکمیل کنید و در نهایت، بر روی گزینه “ادامه” کلیک نمایید.

نکته: پس از تکمیل فرم ثبت‌نام وام ازدواج و انتخاب گزینه “ادامه”، کد رهگیری ده‌رقمی به شماره تلفن همراه متقاضی ارسال می‌شود. داشتن این کد رهگیری در تمام مراحل پس از ثبت‌نام وام ازدواج الزامی است.

۴. افراد متقاضی پس از ثبت‌نام وام ازدواج باید به سایت ثبت‌نام وام ازدواج مراجعه کرده و با کلیک بر روی گزینه “مشاهده وضعیت”، از وضعیت ثبت‌نام خود مطلع شوند. پس از مشخص شدن زمان مراجعه حضوری به بانک، باید ظرف حداکثر ۱۲ روز کاری با در دست داشتن مدارک لازم به بانک و شعبه مورد نظر مراجعه کرده و ادامه مراحل ثبت‌نام را به صورت حضوری پیگیری کنند.

مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۳

سوالی که مطرح می‌شود این است که مبلغ حداقل وام ازدواج برای چه کسانی و مبلغ مازاد بر این وام برای چه کسانی است؟ در پاسخ باید گفت که این مبالغ به شرایط سنی زوجین بستگی دارد. به عبارت دیگر، اگر سن زوج (آقا) بیش از ۲۵ سال و سن زوجه (خانم) بیش از ۲۳ سال باشد، هر یک از طرفین می‌توانند پس از ثبت‌نام وام ازدواج، وام خود را با مبلغ حداقلی ۳۰۰ میلیون تومان دریافت کنند.

همچنین اگر سن زوج (آقا) کمتر از ۲۵ سال و سن زوجه (خانم) کمتر از ۲۳ سال باشد، هر یک از طرفین می‌توانند پس از ثبت‌نام وام ازدواج، ۳۵۰ میلیون تومان وام ازدواج و تسهیلات دریافت کنند.

نکته:مبالغ ذکر شده برای دریافت وام ازدواج مربوط به افراد عادی است. اما خانواده‌های ایثارگران، جانبازان و آزادگان می‌توانند این وام را با مبلغ دو برابر افراد عادی دریافت کنند (با توجه به شرایط سنی فرد متقاضی). فرد متقاضی می‌تواند خود ایثارگر، جانباز یا آزاده باشد، یا از فرزندان ایشان و یا فرزندان شاهد باشد.

وام-ازدواج

شرایط بازپرداخت وام ازدواج

بازپرداخت وام ازدواج به صورت اقساط ۱۲۰ ماهه (۱۰ ساله) است و هر یک از زوجینی که وام را دریافت کرده‌اند، موظف به پرداخت اقساط آن هستند. سررسید اولین قسط یک ماه پس از دریافت وام خواهد بود. همچنین، سود دریافتی وام ازدواج توسط بانک چهار درصد تعیین شده است.

نکته مهم: شایان ذکر است که موارد ذکر شده بر اساس روال سال گذشته است و به محض تغییرات و اعلام جدید برای سال ۱۴۰۳، در متن گزارش اطلاع‌رسانی خواهد شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]