حمل و نقل دریایی
حمل و نقل دریایی
حمل و نقل دریایی کالا از گذشته به عنوان یکی از روش‌های رایج برای تبادل کالا بین کشور‌های مختلف رواج داشته است.

حمل و نقل دریایی کالا از گذشته به عنوان یکی از روش‌های رایج برای تبادل کالا بین کشور‌های مختلف رواج داشته است. حمل و نقل دریایی کالا در ابتدا با لنج‌های کوچک انجام می‌شد اما در حال حاضر و به لطف توسعه کشور‌ها و قاره حمل و نقل دریایی کالا نیز تغییرات زیادی کرده است و پیشرفته تر شده است. شما می‌توانید به لطف آب‌های آزاد بین کشور‌ها و قاره‌ها و با کشتی‌های بزرگ و کانتینر‌های متنوع کالای مختلف را بین کشوری در آفریقا تا کشوری در آسیا جا به جا کنید. بر همین اساس برای ایجاد نظم در حمل و نقل دریایی کالا‌ها شرکت‌های مختلفی در حوزه حمل و نقل دریایی کالا ایجاد شده‌اند، این شرکت‌ها با در اختیار داشتن کشتی‌های باری و کانتینر‌های مختلف به شما کمک می‌کنند تا بار‌های خود به ایران وارد و یا به کشور‌های دیگر صادر کنید. علاوه بر این به شما کمک می‌کنند تا بتوانید بارهای خود را از ظریق کشور‌های واسط به ایران وارد کنید.

حمل و نقل، فرآیند انتقال افراد کالاها و مواد از یک مکان به مکان دیگر است. این فعالیت برای فراهم کردن ارتباطات و تبادل بین افراد و منابع در جوامع مختلف انجام می‌شود و برای افراد و کشور‌های مختلف در جهان اهمیت ویژه دارد. هدف حمل و نقل علاوه بر انتقال ایجاد اتصالات، ایمنی، کارآیی و سرعت در جابجایی کالا‌ها  است.

حمل و نقل دریایی چیست؟

در حمل و نقل دریایی تعداد زیادی کالا با استفاده از کشتی‌های حامل حمل می‌شود. کالاها اغلب در کانتینرها بسته‌بندی می‌شوند و سپس در کشتی بارگیری می‌شوند. حمل و نقل دریایی به عنوان یکی از پایه‌های اصلی تجارت جهانی، در تأمین نیازهای کشورها به کالاها و سوخت‌ نقش اساسی در جهان  دارد. چندین راه وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان بارهای دریایی را حمل کرد این موارد را در ادامه مقاله به تفضیل بررسی خواهیم کرد.

FCL  یا Full Container load؛ زمانی که حجم بارتان زیاد است و به تنهایی فضای کانتینرها را اشغال می‌کند می‌توانید از این روش برای حمل و نقل کالاهای خود استفاده کنید.

LCL  یا  کمتر از بار کانتینر؛ زمانی که حجم بار شما کمتر از یک کانتینر است و مجبور هستید با شخص دیگری کانتینر را به صورت شراکتی استفاده کنید می‌توانید از این روش برای حمل دریایی کالاهای خود استفاده کنید.

حمل بار فله یاBulk؛ زمانی که بار شما به صورت فله و بدون بسته‌بندی و کانتینر قرار است حمل شود و بتید در انبار کشتی ذخیره شود باید از این روش برای حمل دریایی کالاهای خود استفاده کنید.

تاریخچه‌ای مختصر از حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های حمل و نقل کالا در دنیا است و به طور گسترده‌ای در تاریخ بشریت نقش دارد. در زیر تاریخچه مختصری از حمل و نقل دریایی را بررسی خواهیم کرد.

دوران باستان: از زمان‌های دور انسان‌ها با استفاده از قایق‌ها و کشتی‌های ساده از جنس چوب و سایر مواد طبیعی، از دریاها و رودخانه‌ها عبور می‌کردند، مصریان باستان و سمری‌ها از جمله اولین مردمب بودند که از کشتی‌ها برای حمل و نقل و تجارت استفاده می‌کردند.

دوران یونان و روم باستان: یونانیان و رومیان باستان با ساخت کشتی‌های جنگی و تجاری انقلابی در حمل و نقل دریایی کالا ایجاد کردند. آن‌ها از کشتی‌های بادبانی برای تجارت، جنگ و ارتباط بین شهرها و جزایر استفاده می‌کردند.

قرون وسطی: در این دوره اروپایی‌ها کشتی‌های قوی‌تری ساختند و مسیرهای تجاری جدیدی را کشف و ایجاد کردند. ویکینگ‌ها به دلیل ساخت کشتی‌های قوی و سریع در دنیا در این دوران شناخته شده هستند.

کشف جهان جدید: در قرن ۱۵ و ۱۶ میلادی، کشف جهان جدید توسط کریستفر کلمبوس و دیگر کاشفان اروپایی باعث گسترش عظیم حمل و نقل دریایی در جهان شد.

صنعتی‌سازی: با آغاز دوره صنعتی‌سازی در قرن ۱۸ و ۱۹، کشتی‌های بخاری و کشتی‌های موتوری جایگزین کشتی‌های بادبانی شدند این تحول باعث افزایش سرعت و کارآیی حمل و نقل دریایی شد.

جنگ‌های جهانی: در طول جنگ‌های جهانی اول و دوم، نیروی دریایی نقش به سزایی در حمل و نقل نیروها و تجهیزات داشت.

دوره مدرن: امروزه حمل و نقل دریایی یکی از مهم‌ترین و پرحجم‌ترین روش‌های حمل و نقل جهانی است، حمل و نقل دریایی کالا‌ها در حال حاضر با تکنولوژی‌های پیشرفته و کشتی‌های غول‌پیکر مانند نفتکش‌ها و کانتینرها در حال انجام است. حمل و نقل دریایی در توسعه تجارت، فرهنگ، سیاست و تکنولوژی نقش زیادی دارد و همچنان یکی از اصلی‌ترین عوامل اتصال جهانی است.

چه کالاهایی را می‌توان از طریق حمل و نقل دریایی جابجا کرد؟

اغلب کالاها را می‌توان با استفاده از حمل و نقل دریایی بین گشور‌ها جا به جا کرد با این وجود، باید با فورواردر یا نماینده حمل و نقل کالاهای خود خود مشورت کنید. شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل این مشاوره را به‌طور رایگان دراختیار شما قرار می‌دهد؛ به‌طور مثال اگر وزن کالای شما بیش از ۱۰۰ کیلوگرم باشد، باید  روش حمل و نقل دریایی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که محدودیت‌هایی برای حمل و نقل برخی از کالاها از طریق دریا وجود دارد. کالاهای خطرناک، فاسد شدنی و حساس هستند باید با کانتینرهای مخصوصی که برای حمل این نوع کالاها طراحی شده‌اند حمل شوند. مطمئن شوید که نمایندگان حمل و نقل شما می‌دانند که شما چه چیزی را حمل می‌کنید و حمل و نقل مناسبی را به شما معرفی می‌کنند.

حمل و نقل دریایی چقدر طول می‌کشد؟

در شرایط ایده آل بسته به مسافت و عوامل دیگر حمل و نقل دریایی می‌تواند از ۱ تا ۸ هفته طول می‌شکد. عوامل زیادی وجود دارد که بر زمان تحویل محموله از طریق دریا تأثیر گذار هستند. گمرک در هر دو بندر، آب و هوا در طول ترانزیت بر زمان مورد نیاز برای جابجایی کالا از طریق دریا تأثیر می‌گذارند. اگر قصد دارید کالاهای خود را برای تعطیلات یا فصل فروش خاص ارسال کنید، مطمئن شوید که حداقل یک هفته زمان را در هر دو انتهای فرآیند اضافه کرده‌اید تا زمان رسیدن کالا را به درستی محاسبه کرده باشید. در زیر چند عامل کلیدی را که بر مدت زمان حمل و نقل تأثیر می‌گذارند بررسی خواهیم کرد.

فاصله: فاصله بین بندر مبدأ و مقصد اثر مستقیم بر مدت زمان حمل و نقل دریایی کالا دارد. حمل و نقل بین قاره‌ای می‌تواند تا چند هفته طول بکشد، در حالی که حمل و نقل منطقه‌ای ممکن است فقط چند روز یا حتی چند ساعت طول بکشد.

نوع کشتی: نوع کشتی و سرعت آن هم می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر مدت زمان  حمل کالا داشته باشد. برخی کشتی‌ها برای سرعت‌های بیشتر طراحی شده‌اند و سریع‌تر حرکت می‌کنند.

شرایط آب و هوایی: طوفان‌ها، موج‌ها یا سایر شرایط جوی نامساعد می‌توانند باعث تأخیر در حمل کالا به صورت دریایی شوند.

قوانین و مقررات بندری: برخی بنادر دارای مقررات خاصی هستند که سبب تأخیر در عملیات بارگیری و تخلیه می‌شوند.

حمل و نقل چند‌وجهی: اگر حمل و نقل ترکیبی از حمل دریایی، هوایی یا زمینی است، هر بخش می‌تواند زمان خاصی داشته باشد.

مزایای حمل و نقل دریایی

در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می‌شود. حمل و نقل دریایی مزایای زیادی برای تولیدکنندگان دارد، مسیرهای دریایی سبب شده است که حمل و نقل محموله‌های بزرگ از یک سر جهان به یک سر دیگر جهان ایمن و کارآمد باشد. در زیر برخی از مزایای حمل و نقل دریایی کالا را بررسی خواهیم کرد:

حمل و نقل دریایی کالا نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل مانند هوایی و زمینی، حمل و نقل دریایی معمولاً هزینه‌ای پایین‌تر دارد، خصوصا  برای حمل مقادیر زیاد کالا

کشتی‌ها در حمل و نقل دریایی کالا می‌توانند حجم زیادی از کالاها را جابه‌جا کنند. این امر برای صادرکنندگان و واردکنندگان بزرگ مفید و مهم است.

حمل و نقل دریایی کالا نسبت به حمل و نقل هوایی و حتی زمینی، حمل و نقل دریایی آلاینده کمتری تولید می‌کند، به شرط استفاده از تکنولوژی‌های نوین و رعایت استانداردهای زیست محیطی.

با استفاده از حمل و نقل دریایی، دسترسی به بازارهای جهانی و دوردست ممکن است، این امر سبب افزایش تجارت بین‌المللی و رشد اقتصادی می‌شود.

در مسافت‌های طولانی ارزان‌تر از سایر روشهای حمل و نقل کالا است.

محدودیت کمتری نسبت به سایر روش‌ها دارد.

با وجود خطراتی مانند طوفان‌ها یا قرار گرفتن در معرض دزدان دریایی، حمل و نقل دریایی به طور کلی یک روش نسبتاً ایمن برای جابجایی کالاها است، خصوصا اگر با رعایت استانداردهای بین‌المللی انجام شود.

حمل و نقل دریایی کالا می‌تواند با سایر روش‌های حمل و نقل مانند ریلی و جاده‌ای ترکیب شود تا یک زنجیره تأمین چند‌وجهی ایجاد کند این امر انعطاف‌پذیری و کارایی بیشتری را فراهم می‌کند.

معایب حمل و نقل دریایی

یکی از بزرگ‌ترین معایب در مورد حمل و نقل دریایی زمان رسیدن کالا است، کندترین گزینه برای جابجایی محصولات حمل و نقل دریایی کالا است.

حمل و نقل دریایی از نظر اقتصادی و زیست محیطی نسبت به سایر روش‌های خدمات تحویل محصول برتری دارد، اما تنها در صورتی که به دنبال حمل مقادیر زیاد هستید یا اگر کشور مقصد دور است برای شما روشی  به‌صرفه است.

معایب حمل و نقل دریایی

نحوه اقدام به حمل بار دریایی چگونه است؟

برای جابجایی کالا از طریق دریا، ابتدا باید با یک شرکت حمل و نقل دریایی تماس بگیرید و در‌مورد محصول، وزن بار و نوع کالایی که می‌خواهید حمل کنید و کالایی که می‌خواهید تحویل بگیرید اطلاعاتی کسب کنید؛ سپس به شما نرخ حمل اعلام می‌شود و شما می‌توانید با دادن جرئیات بیشتر و با اعتماد به یک شرکت معتبر با خیال راحت منتظر ارسال یا دریافت کالای خود باشید.

به جابه‌جایی کالا و افراد به‌وسیله انواع شناور مثل قایق و کشتی در مسیرهای دریا و اقیانوس حمل ونقل دریایی می‌گویند. این روش برای کاهش هزینه صادرات و واردات کالاهای حجیم یا با شرایط خاص و أنواع مایعات مانند LNG استفاده می‌شود. در مواردی که انتقال محموله‌های حجیم به روش‌های زمینی و هوایی هزینه بالایی دارد و زمانی که انجام آن امکان‌پذیر نیست، بهترین راه‌حل برای جابجایی ایمن انواع محموله‌ها، روش حمل و نقل دریایی کالا است.

شرایط بارگیری در بندرهای تجاری در روش حمل و نقل دریایی

بارگیری برای حمل‌ونقل دریایی در چند مرحله انجام می‌شود،  در گام اول کالا یا محموله توسط روش‌های زمینی به بندر انتقال پیدا می‌کند؛ در مرحله بعد با استفاده از ماشین آلات صنعتی و دستگاه‌های حرفه‌ای بار روی سکوی کشتی بارگیری می‌شوند. برای آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر از شرایط بارگیری در بندرهای مختلف و تخلیه آن در بندر مقصد با شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل تماس بگیرید.

شرایط حمل‌ونقل دریایی در ایران

در ایران به دلیل موقعیت استراتژیک خلیج فارس و داشتن دریای خزر حمل ۹۰ درصد از محموله‌ها به روش دریایی حمل و نقل می‌شوند چه در حوزه واردات کالا و چه در حوزه صادرات کابا. ۱۱ بندرگاه تجاری در کشور وجود دارد که در مجموع ظرفیتی نزدیک به ۱۸۶ میلیون تن کالا را به خود اختصاص می‌دهند حجم انبوهی از فراورده‌های نفتی ایران از طریق حمل‌ونقل دریایی ارسال می‌شوند.

بندر امام خمینی، چابهار و بندرعباس از بنادر اصلی تجاری ایران هستند که بخش عمده‌ای از انتقال بار در این بنادر صورت می‌گیرد. برای نمونه ارسال محموله‌های سنگین به چین یا بالعکس یکی از روش‌های متداول برای انتقال بار به شمار می‌رود. باتوجه‌به کم‌هزینه بودن حمل‌ونقل دریایی، این روش بهترین روش برای حمل بار از چین به ایران است.  

۴ روش حمل‌ونقل دریایی را بشناسید

حمل‌ونقل دریایی با ۴ روش کراس استافینگ، چارترینگ، ترانسشیپ و کالاهای فله توسط شرکت حمل و نقل بین المللی انجام می‌شود که بسته به نوع مسیر کشتی، محموله‌های مناسب برای انتقال با هر روش و شرایط خاص راه‌های حمل‌ونقل دریایی انجام می‌شوند.

حمل ترانسشیپ؛ راهکاری برای بارگیری غیرمستقیم بار از بندر مبدا به مقصد

روش حمل ترانسشیپ یا transshipment در شرایط ناممکن برای انتقال مستقیم کالا توسط کشتی از بندر مبدا به بندر مقصد استفاده می‌شود یک کشتی واسط محموله را به بندری در نزدیکی مقصد می‌برد تا به وسیله کشتی دیگری یا هواپیما به مقصد اصلی فرستاده شود.  

حمل کراس استافینگ؛ روشی برای جابجایی کالا در شرایط تحریم

حمل کراس استافینگ یا cross stuffing به معنی انتقال محموله از یک کانتینر حمل به کانتینر دیگر است که برای کشورهای تحریم شده و شرایط خاص بندر استفاده می‌شود. اگر سرویس مورد نیاز مشتری از بندر مبدا به بندر مقصد وجود نداشته باشد، ابتدا کالا توسط کانتینر یا هر نوع ظرف حمل دیگری به بندری که سرویس به مقصد نهایی وجود دارد حمل می‌شود سپس کالا به کانتینر جدید منتقل و با اسناد و مدارک جدید به مقصد ارسال می‌شوند.

در روش کراس استافینگ به دلیل جابه‌جایی کالا در بندر واسط احتمال آسیب محموله‌ها وجود دارد؛ بااین‌حال روشی متداول برای صادرات و واردات کالا محسوب می‌شود. این روش به‌عنوان یک راه حل ایده‌آل برای واردات و صادرات کالا از کشورهای تحریم شده شناخته می‌شود شما می‌توانید با این روش دارو‌های تحریمی را به ایران وارد کنید.

حمل کالاهای حجیم با حمل‌ونقل دریایی چارترینگ

در صورشرایطت بالا بودن حجم محموله یا ابعاد کالا روش چارترینگ یا chartering برای انتقال کالا کاربرد دارد. علاوه‌بر حجم محموله، نوع بسته‌بندی کالا نیز منجر به استفاده از این روش می‌شود؛ در صورت نداشتن بسته‌بندی‌های خاص برای حمل در کانتینر، از یک کشتی کامل برای انتقال کالا و از کشورهای متصل به آب‌های ایران مثل واردات از کره جنوبی استفاده می‌شود. چارترینگ برای انتقال مواد فله مایع، جامد و محصولات انبوه صنعتی کاربرد دارد.

جابجایی کالاهای فله؛ برای حمل اقلام بدون بسته‌بندی

در صنعت حمل و نقل کشتی‌هایی طراحی شده‌اند که از آن‌ها برای حمل و نقل  کالاهای فله، بدون بسته‌بندی و حجیم جهت صادرات و واردات استفاده می‌شوند. کالاهای فله با کانتینرهای روباز یا کانتینرهای مخصوص فله منتقل می‌شوند.

انواع کشتی در حمل‌ونقل دریایی؛ تقسیم‌ شده براساس مسیر و برنامه تردد

برنامه تردد عاملی است که کشتی‌ها در دو دسته ترمپ و لاینر تقسیم می‌کند کشتی‌های ترمپ باتوجه‌به مسیر دلخواه بازرگان در بندر مقصد برای تخلیه بار توقف می‌کنند،  کشتی‌های لاینر برنامه حرکتی و مسیر مشخص دارند و فقط در بندرهای ثابت توقف می‌کنند.

در نوع دوم از دسته‌بندی کشتی‌ها، این وسیله‌های حمل‌ونقل دریایی باتوجه‌به ماهیت محموله‌های انتقالی دسته بندی می‌شوند تا بارگیری و تخلیه راحت‌تر انجام شود و آسیبی به کالا نرسد. کشتی‌ها در حمل‌ونقل دریایی بر اساس کاربرد و ساختار در چند دسته قرار می‌گیرند که در ادامه هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

کشتی فله بر خشک؛ روشی برای انتقال کالاهای بدون بسته‌بندی

در حالح اضر یک سوم کشتی‌های ناوگان حل‌ونقل دریایی به کشتی‌های فله‌بر خشک تعلق دارد. کالاهای فله به مواد بدون بسته‌بندی مثل خوراک دام، زغال سنگ، کود شیمیایی، کاکائو، غلات، سنگ آهن و سنگ‌های معدنی هستند. برای حمل‌ونقل دریایی کالاهای فله از کشتی‌های مسطح و مجهز به درهای ضد آب استفاده می‌شود، حفاظ ضد آب از نشت رطوبت به محموله فله و آسیب به آن‌ها جلوگیری می‌کند.

کشتی جنرال کارگو؛ یکی از ابزارهای چندکاربردی برای استفاده از حمل‌ونقل دریایی

کشتی‌های جنرال کارگو یا چندمنظوره برای حمل دریایی کالاها با اشکال متفاوت مثل پالت و بشکه کاربرد دارند. کاربرد این نوع کشتی با ورود انواع کشتی فله‌بر و کانتینری با محدودیت انجام می‌شود اما همچنان بیشترین نوع کشتی در ناوگان حمل و نقل دریایی کشتی جنرال کارگو است. أنواع چوب، مواد غذایی، ماشین آلات و کانتینر با کشتی جنرال کارگو جابه‌جا می‌شوند.  

کشتی نفتکش؛ روشی با بالاترین درصد جابجایی مواد

کشتی‌های نفتکش بالاترین درصد جابه‌جایی مایعات را به خود اختصاص می‌دهند. این کشتی‌ها با داشتن پمپ فرآیند بارگیری و تخلیه سریع‌تری برای نفت دارند،  نفتکش‌ها برای حمل‌ونقل نفت و فرآورده‌های آن هستند که در دو دسته نفت خام و فرآورده‌های خامی در حمل‌ونقل دریایی استفاده می‌شوند.

کشتی رورو؛ حاوی سکوی مخصوص برای انتقال کالا و مسافر

کشتی‌های رورو برای انتقال افراد و کالاها استفاده می‌شوند، حمل کالا و مسافران روی سکوی مخصوص این نوع کشتی حمل‌ونقل انجام می‌شود. در این کشتی طبقات و سکوهای متحرکی طراحی شده است تا کاربری کشتی بهبود پیدا کند. انتقال مسافران به‌همراه خودرو شخصی، ماشین آلات و محموله‌های نیازمند تجهیزاتی است که در کشی‌ رورو وجود دارد.

کشتی‌های کانتینربر؛ راهکاری ایمن برای انتقال مواد حساس

در کشتی‌های کانتینربر مواد حساس به‌وسیله انواع کانتینر یخچالی، روباز و مخصوص کالاهای فله انتقال پیدا می‌کنند. جلوگیری از فاسد شدن محموله‌ها امتیاز اصلی حمل‌ونقل دریایی کالا با این نوع کشتی‌ها است. کشتی‌های کانتینربر برای انتقال مواد غذایی و داروها با استفاده از کانتینر یخچالی به مقصد کاربرد دارند. بارگیری، حمل و تخلیه کالای داخل کانتینر به‌آسانی و بدون آسیب‌های احتمالی در زمان جابجایی انجام می‌شود.

کشتی‌های LNG؛ یکی از روش‌های استاندارد جابجایی گاز

مایع LNG ماده‌ای است که از میعان گاز طبیعی تشکیل می‌شود و تنها با کشتی‌های مخصوص قابل حمل است. ویژگی‌های مهم ساختاری کشتی LNG شامل دیواره دوجداره و طراحی ایمن با استانداردهای صنعتی می‌شود. بعد از تخلیه، LNG مجدد به مایع تبدیل می‌شود.

هزینه کم و ایمنی بالا

با استفاده از روش حمل‌ونقل دریایی کالا شما می‌توانید حجم بالایی از کالاها را با هزینه کم جابه‌جا کنید. هزینه ترابری کالا از راه دریا در مقایسه با روش‌های زمینی مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ در مواردی امکان انتقال حجم بالایی از کالاها به‌وسیله روش‌های زمینی امکان‌پذیر نیست.

مقررات و ضوابط حمل بار با کشتی به صورتی است که از سلامت کالا، خدمه کشتی و محیط زیست اطمینان حاصل می‌شود. کانتینرهای حمل بار درزبندی و قفل می‌شوند تا هر نوع محموله‌ای به‌ویژه مواد خطرناک به راحتی انتقال پیدا می‌کنند. حمل‌ونقل دریایی روشی از جابه‌جایی کالا است که سلامت محیط زیست را حفظ می‌کند. کشتی‌های حمل بار نسبت به هواپیماها کربن کمتری می‌سوزانند و گرمای کمتری نیز تولید می‌کنند.

انعطاف‌پذیری کم و ردیابی دشوار

مسیرها و زمانبندی کشتی‌های باری انعطاف‌پذیر نیستند، علاوه‌بر کند بودن زمان انتقال محموله با کشتی، شرایط هوایی دریا نیز بر زمانبندی رسیدن بار به بندر مقصد تاثیر دارند. حمل‌ونقل چندگانه از معایب دیگر حمل‌ونقل دریایی است؛ برای نمونه در روش‌هایی مانند ترانشیپ از راه‌های زمینی نیز برای انتقال محموله‌ها استفاده می‌شود. ردیابی پیشرفته کالاهای شما در حمل‌ونقل آبی امکان‌پذیر نیست.

حمل‌ونقل دریایی راهکاری کم‌هزینه برای انتقال محموله

حمل‌ونقل دریایی فقط به یک روش و حرکت یک کشتی از مبدا به مقصد انجام نمی‌شود در برخی موارد که بندرگاه مقصد کوچک یا تحریم باشد، روش‌های دیگری مثل ترانسشیپ، کراس استافینگ و چارترینگ کاربرد دارند. حمل‌ونقل از مسیر آبی هزینه کمتری نسبت به‌راه‌های زمینی و هوایی دارد، این روش برای انتقال کالاهای حجیم کاربرد بیشتری را به خود اختصاص داده است. برای استفاده از انواع روش‌های حمل‌ونقل دریایی با شرکت‌های کشتیرانی تماس بگیرید.

تاریخچه حمل و نقل دریایی اعم از حمل کالا یا مسافر به دیر زمانی از تاریخ بر می‌گردد حتی پیش از آن که ساخت کشتیهای جدید امکان انتقال انواع کالا را فراهم کند، استفاده از کشتی برای حمل مسافر و کالاهای متوسط و مقاوم کاملا مرسوم بوده است.

تاریخ توسعه کشورها به میزان قابل توجهی با قدرت ناوگان دریایی گره خورده است. برای نمونه کشور انگلستان به لطف ناوگان دریایی که داشت توانست به بخش‌های مختلفی از جهان به واسطه راه آبی مسافرت کند و کشورهای مختلفی را به استعمار خود در آورد. استفاده از حمل و نقل دریایی در انتقال کالا و با هدف رشد تجارت بین‌المللی، نتایج مطلوبتری نسبت به تاریخچه انتقال مسافر به همراه دارد.

به کمک حمل دریایی کالا، کشورهای مختلف موفق شدند که محصولات مختلف را هر کدام به دست آورند و تاجران توانستند از روش حمل و نقلی که صرفه اقتصادی داشته باشد، بهره‌مند شوند. قوانین دریایی بین‌المللی، به نسبت دیگر حوزه‌های حقوقی، از توسعه قابل توجهی برخوردار هستند و مقررات بین‌المللی تنظیم و مورد توافق و حمایت کشورها قرار گرفته‌اند.

حمل‌ونقل دریایی راهکاری کم‌هزینه برای انتقال محموله

جایگاه حمل و نقل دریایی در ایران

حمل و نقل دریایی برای هر کشوری که به آب‌های آزاد دسترسی داشته باشد اهمیت بالایی دارد. کشور ایران نیز به واسطه بنادر جنوبی به آب‌های آزاد دسترسی دارد حمل و نقل دریایی در اقتصاد و تجارت ایران نقش بسیار بالایی دارد.  دریای خزر نیز مرز آبی مشترک بین ۵ کشور را ایجاد کرده است، به کمک کشتیرانی در آب‌های خزر نیز امکان مراودات تجاری با کشورهای حوزه دریای خزر برای ایران مهیا شده است. در نظر داشته باشید که صادرات نفت در اقتصاد ایران پررنگ بوده است انتقال نفت خام اصولا به کمک کشتی‌های نفتکش انجام می‌شود. با تلفیق هر دو مورد کشتیرانی از آبهای خلیج فارس و دریای عمان برای انتقال انواع مرسولات و به ویژه نفت از مبدا ایران به مقصدهای مختلف از دنیا، برای اقتصاد و تجارت ایران چه نقش پررنگی ایفا میکند.

حمل و نقل دریایی همانطور که بررسی کردیم، برابر است با انتقال انواع کالا و مرسولات به کمک انواع کشتی و از راه آبی. هر کدام از روشهای چهارگانه یاد شده نسبت به یکدیگر نقاط ضعف و قوتی دارند. اما به صورت کلی مزایای حمل و نقل دریایی کاملا چشمگیر هستند.

صرفه اقتصادی

حمل و نقل دریایی نسبت به حمل هوایی ارزان‌تر و به صرفه تر است. دلیل این امر در تفاوت قیمت سوخت هواپیما به نسبت کشتی است. کشتی قابلیت انتقال انواع کالا با حجم و وزن‌های سنگین را دارد که در نتیجه امکان انتقال مرسولات بیشتری در یک مرتبه مهیا می‌شود. هر چه میزان مرسولات در یک مرتبه سفر دریایی بیشتر باشد، هزینه حمل و نقلی که به هرکدام از مرسولات وارد می‌شود کمتر است.

مقررات بین‌المللی منعطف

در حمل و نقل هوایی، نسبت به حمل و نقل هوایی و زمینی به نسبت قابل توجهی با مقررات کمتر و در نتیجه آزادی بیشتر مواجه هستیم. انتقال بسیاری از کالا‌ها مانند کالاهای سمی و خطرناک یا کالاهای رادیواکتیو، به وسیله هواپیما میسر نیست و منع قانونی دارد. انتقال این مرسولات با کشتی، زمانی  که از مقررات حفاظت دریا و محیط زیست پیروی شود ممکن است.

امکان انتقال مرسولات سنگین و بزرگ

کشتی‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. تنوع ساخت کشتی از نظر ابعاد و گنجایش و نیز از نظر قابلیت انتقال انواع کالا و مرسوله، این نتیجه را دارد که بتوان انواع کالا اعم از سنگین یا سبک، کوچک یا حجیم را با کشتی منتقل ساخت.

سرعت انتقال کم

انتقال مرسولات به روش دریایی و به کمک کشتی، نسبت به انتقال کالاها با هواپیما، سرعت کمتری دارد. به همین دلیل زمانی که سرعت در انتقال کالا حائز اهمیت است، انتخاب روش حمل و نقل دریایی مناسب نیست.

مخاطرات دریایی

مخاطرات دریایی انواع مخاطرات انسانی و طبیعی هستند، به نسبت مخاطرات انتقال مرسولات از طریق هوایی قابل توجه هستند. نباید فراموش کنید که مخاطرات طبیعی، مانند طوفان‌های دریایی و ناآرام شدن اقيانوس، برای حمل دریایی کالاها یک خطر و احتمال است.

اهمیت بیمه حمل و نقل دریایی

در روش حمل و نقل دریایی اهمیت بیمه مرسوله به حدی است که گاهی حتی با اصل مبلغ قرارداد برابری میکند. بیمه مرسولات در حمل و نقل دریایی از دیر باز وجود داشته است. حتی پیدایش بیمه به مفهوم امروزی، به ریسک انتقال دریایی مرسولات بر می‌گردد. در زمانی که حمل و نقل دریایی تازه روزهای رونق گرفته بود، بسیاری از مالکان کشتی و یا مرسوله از خطر غرق شدگی یا دزدی دریایی در هراس بودند. در آن زمان افرادی پیدا شدند که پیشنهاد کردند ریسک انتقال مرسوله را آنها تقبل کنند. در این توافق طرفین، بنا بر آن شد که چنانچه مرسوله به سلامت به مقصد رسید، بیمه‌گر میزانی از سود آن را دریافت کند اما اگر به هر دلیلی از دست رفت ضرر وارده به مالک مرسوله یا کشتی را جبران کند.

از حیث نوع کالا

انتخاب روش حمل و نقل کالا با توجه به نوع کالا، بیش از هر چیز به ابعاد، حجم، جنس و ماهیت و شرایط نگهداری و حمل کالا وابسته است. برای نمونه انتقال کالاهای بهداشتی، دارویی و غذایی اصولا به کمک هواپیما انجام می‌ شود. در حالی که انتقال مرسولات سمی و خطرناک معمولا از طریق دریایی انجام می‌شود. حجم و وزن مرسوله نیز ممکن است امکان انتقال آن به یک روش را از بین ببرند. برای نمونه کالاهای سنگین و حجیم تنها از طریق زمینی و دریایی قابلیت انتقال دارند.

از حیث بسته‌بندی کالا

بسته‌ بندی کالا که با توجه به ماهیت، حجم و ابعاد کالا انجام می‌ شود، ممکن در برخی کالاها و در برخی دیگر کلا منتفی شود.

نحوه بسته‌­بندی کالا مانند بسته‌بندی در ابعاد کوچک و بزرگ، بسته‌بندی در جعبه‌های چوبی یا داخل بشکه، تماما در انتخاب روش حمل تاثیر‌گذار است. روش بسته‌بندی همچنین بر هزینه انتقال تاثیر می‌گذارد که بر انتخاب روش حمل کالا موثر است. نوع مرسوله از نظر ابعاد و امکان بسته‌بندی و نیاز به شرایط نگهداری خاص، بر انتخاب وسیله نقلیه و حتی مسیر حمل و نقل تاثیر دارد.

از حیث روش انتقال کالا

روش انتقال کالا همانطور که اشاره کردیم عبارت است از روش حمل دریایی، روش حمل زمینی، روش حمل هوایی و نیز روش حمل ترکیبی است. انتخاب روش مناسب با توجه به انواع معیارهای مسافت دو کشور، موقعیت جغرافیایی دو کشور، نوع کالا از نظر جنس و ماهیت و حجم و ابعاد تعیین می‌شود.

با توجه به ماهیت کالا و دیگر عوامل موثر همچون کشورهای مبدا تا مقصد و نیز موقعیت جغرافیایی کشورها، روش حمل مناسب انتخاب می‌شود. اگر بیش از یک روش برای تامین مقصود ما کافی است، حمل و نقل هوایی گران‌ترین روش انتقال کالا است.

هزینه‌های ارسال بار دریایی

هزینه حمل و نقل بر ارسال‌کننده، گیرنده یا مالک کالا تحمیل می‌شود. هزینه‌های حمل و نقل از اولین قدم شروع و تا تحویل به مقصد نهایی ادامه دارد. با توجه به نوع خدماتی که انتخاب شده است این هزینه‌ها می‌تواند متفاوت باشند. به صورت کلی هزینه حمل و نقل دریایی می‌تواند از عوامل ۹‌گانه‌ای که در ادامه معرفی می‌کنیم تشکیل شود، کلیه این موارد غیر از هزینه حمل کالا، با توجه به توافقات طرفین قابل حذف و جایگذاری هستند. برای مثال ممکن است که بسته‌بندی و ترخیص و بارگیری کالا را مالک راسا بر عهده بگیرد و یا آن که به شرکت حمل و نقل مطمئن واگذارکند.

عوامل ۹ ‌گانه یاد شده عبارتند از:

  • هزینه دریافت کالا
  • هزینه ترخیص از گمرک مبدا
  • هزینه بارگیری
  • هزینه بسته­‌بندی
  • هزینه انتقال
  • هزینه تخلیه
  • هزینه ترخیص از گمرک مقصد
  • هزینه انتقال تا مقصد نهایی
  • هزینه بیمه و خدمات جانبی

آیا شرکت‌های کشتیرانی ملزم به تخفیف یک درصدی هزینه­‌های THC به شرکت­‌های عضو یا دارای مجوز حمل و نقل بین‌المللی هستند؟

براساس با آیین‌نامه هزینه‌­های کانتینری سال ۱۴۰۲، چنانچه هر دو شرکت فورواردی عضو و دارای مجوز حمل و نقل بین‌­المللی باشند، از تخفیف یاد شده بهره‌مند می‌شوند.

تعرفه تفکیک بارنامه به چه صورت باید محاسبه شود؟

هزینه تفکیک یک بارنامه به چند بارنامه با توجه به تعداد تفکیکی تعیین می‌شود. با توجه به ردیف چهارم تعرفه هزینه‌های حمل دریایی کانتینری سال ۱۴۰۲ مورخ ۰۷/۰۳/۱۴۰۲ به شماره ۳۰۰۰/۰۲/۳۸۸ /ص هزینه تفکیک محاسبه می‌شود.

آیا شرکت کشتیرانی می‌تواند چک‌های مربوط به بارنامه­‌های قبلی مشتری را تا زمان ترخیص آخرین بار در بارنامه­های متفاوت، hold کند؟

اگر طرفین بر این موضوع توافق نکرده باشند، شرکت حمل و نقل چنین اختیاری ندارد.

آیا شرکت کشتیرانی ملزم به درج HSCODE در قبض انبار / ترخیصیه می‌باشد؟ آیا می‌­تواند هزینه اصلاحی بگیرد؟

در صورتی که پیش از این در بارنامه قید نشده باشد و بعدا درخواست شو، بله با دریافت هزینه میتوان این امر را انجام داد.

جهت استعلام کرایه حمل دریایی چه اطلاعاتی باید ارائه گردد؟

حداقل اطلاعاتی که باید ارائه شود شامل مبدا و مقصد، نوع محموله، حجم و وزن محموله، روش انتقال و نیز زمان انتقال مرسوله و خدمات مورد نظر هستند.

هزینه EFS چیست؟

EFS یا Environment Fuel Surcharge به عنوان یک هزینه مازاد بر مالک یا فرستنده یا گیرنده کالا تحمیل می‌شود. این هزینه به دلیل استفاده از خدمتی که به شما اجازه می‌دهد سوخت مصرفی کشتی را تغییر دهید البته سوخت جایگزین، مناسب برای محیط زیست است و در واقع این اقدام عملی در راستای مراقبت از محیط زیست است.

جبران خسارت در صورت تاخیر در حمل دریایی

مطابق با قوانین داخلی و بین‌المللی، چنانچه شخصی سبب ورود خسارت به دیگری را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم فراهم آورد، از مسئولیت برخوردار است. در واقع در اصل جبران خسارت‌ها هیچ اختلافی نیست، اختلاف در میزان مسئولیت شخص و در نحوه جبران خسارت است.

در صورت تاخیر در حمل بار دریایی کانتینر آیا می‌­توان تقاضای جبران خسارت از متصدی حمل و نقل نمود؟

مطابق با توافقات طرفین، متصدی حمل و نقل تحویل کالا تا زمان مشخصی را متعهد شده باشد، این امر امکان‌پذیر است.

در صورت تاخیر شرکت کشتیرانی در صدور موقت کانتینر وضعیت دموراژ چگونه است؟

شرکت‌های کشتیرانی وظیفه ارائه تصویر پروانه ورود موقت کانتینر را پس از صدور و دریافت آن از گمرک بر عهده دارند. ذی‌نفع بارنامه همزمان با ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز برای درخواست ترخیصیه باید رسما تقاضای خروج کانتینر از محوطه بندری را ارائه می‌کند و برای دریافت پروانه به مرجع صادرکننده ترخیصیه درخواست می‌دهد.

درباره جبران خسارات ناشی از حمل و نقل دریایی، ماده ۱۹۴ از قانون دریایی کشور ایجاد شدها ست، براساس با این ماده، جبران خسارات تنها زمانی که محمل قانونی یا عرفی برای درخواست خسارت وجود داشته باشد میسر است.

مراحل حمل و نقل دریایی کالا

حمل و نقل دریایی کالا با هدف انتقال مرسوله و کالا به روش دریایی از نقطه مبدا تا مقصد انجام می‌ شود، خود شامل چندین مرحله هستند. این مراحل در ۷ گام تقسیم‌بندی شده‌اند:

  • انتخاب کشتی مناسب
  • تحویل بار به متصدی
  • بسته‌بندی مخصوص
  • بارگیری و صدور بارنامه
  • حمل بار تا مقصد
  • تخلیه بار

مراحل حمل و نقل دریایی کالا

حمل و نقل دریایی کالا با آریا حمل

هر روش حمل و نقل کالا مزایا و معایب خاص خودش را دارد  شما با داشتن اطلاعات کافی در مورد هر یک از روش‌های حمل و نقل می‌توانید مناسب‌ترین روش را برای ارسال بار خود انتخاب کنید.

شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل یکی از شرکت‌های مطرح درحوزه حمل و نقل بین المللی کالا در جهان است، کارکنان شرکت آریا حمل با داشتن شعبه‌های مختلف در کشور‌های طرف تجاری ایران و داشتن تجربه و مهارت بالا در حوزه تجارت کالا می‌توانند به شما کمک کنند تا تجارت خود را به خوبی پیش ببرید و بتوانید کالاهای خود را بدون مشکل به کشور‌های مختلف صادر و یا به ایران وارد کنید.

ما در آریا حمل سرویس‌های مختلف حمل و نقل دریایی را با بهترین قیمت‌ها در اختیار تولیدکنندگان و واردکنندگان قرار می‌دهیم. چنانچه شما کالای خود را به صورت FOB ،Ex Works  و یا CFR از کشور چین یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا خریداری نموده‌اید، ما مدعی هستیم که در سریعترین زمان و با رقابتی‌ترین نرخ‌های کرایه حمل دریایی، قادر به ارسال کالای شما به ایران می‌باشیم.

ضمناً شما به راحتی می‌توانید با وارد نمودن کد رهگیری خود در وب‌سایت ما، محموله خود را در هر لحظه رهگیری نمایید.

تلفن: ۸۶۱۲۱۰۰۰-۰۲۱

وب‌سایت: ariahaml.com

https://ariahaml.com/?p=229

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]