دستور رئیس‌ جمهور درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان صادر شد
دستور رئیس‌ جمهور درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان صادر شد

همسان‌ سازی حقوق یا یکسان‌ سازی دریافتی بازنشستگان از دهه ۸۰ در میان گروه‌های مختلف مورد بحث قرار گرفته است. هدف این اقدام کاهش تفاوت‌های قابل توجه میان دریافتی بازنشستگان و شاغلان و همچنین افزایش حقوق آن‌ها به سطح دریافتی شاغلان و تطابق با نرخ تورم کشور بوده است.

رئیس‌ جمهور در اولین نشست خبری خود در ارتباط با متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان توضیحاتی ارائه داد. در این راستا، وحید محمدزاده، بازنشسته کشوری، گفت: “اطلاعات ارائه‌شده توسط سازمان برنامه و بودجه به رئیس‌جمهور درباره میزان اعتبار پیش‌ بینی‌ شده در قانون بودجه ۱۴۰۳ ممکن است صحیح نباشد. در این صورت، پاسخ رئیس‌جمهور ممکن است بر اساس اطلاعات نادرستی بوده باشد که لازم است مجلس، جداول تفصیلی قانون بودجه ۱۴۰۳ را بازبینی و بررسی کند تا مشخص شود رقم پیش‌ بینی‌ شده برای متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان ۵۰ همت بوده یا ۲۰ همت. اگر پاسخ رئیس‌جمهور به خبرنگاران بر اساس اطلاعات نادرست باشد، مجلس باید مراتب را با ذکر دقیق منابع اختصاص‌ یافته در قانون بودجه و کد ها به رئیس‌جمهور اعلام کند.”

او افزود: نکته مهم دیگر، پاسخ رئیس جمهور در خصوص پیدا کردن راهکار تامین منابع و پرداخت متناسب سازی است که ایشان اشاره می‌کند ممکن است از محل مجوز مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی بتوان مشکل را حل کرد.

محمدزاده تاکید کرد: اگر قرار است از صندوق ذخیره ارزی برداشت کنند، چه زمانی قرار است این کار انجام شود؛ بالاخره زمان تامین منابع کی هست و چرا احکام جدید بازنشستگان علیرغم گذشت شش ماه از سال جدید صادر نشده؛ بازنشستگان پاسخ این سوالات را می‌خواهند.

وام-بازنشستگان

مجلس پشت بازنشستگان درآمد

روز گذشته عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عدم پرداخت منظم حقوق بازنشستگان علیرغم ابلاغ مصوبه قانونی همسان‌سازی، گفت: “مقام معظم رهبری در یک دیدار ویدیو کنفرانسی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم فرمودند که تعامل بین دولت و مجلس به این معناست که مجلس بار اضافی بر دوش دولت نگذارد و دولت نیز نسبت به اجرای مصوبات مجلس متعهد و مقید باشد. در خصوص قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، مصوبه‌ای تصویب شده و منابع مالی آن نیز مشخص شده است. حتی ما در مجلس منابع پایدار برای اجرای این مصوبه پیش‌بینی کردیم، اما هنوز در اجرای آن توسط دولت عقب‌ماندگی وجود دارد.”

عضو کمیسیون اجتماعی و هیات رئیسه مجلس ادامه داد: البته در دولت گذشته این قانون ابلاغ و به صورت نیم‌بند اجرا شد، اما به صورت کامل اجرا نشده است. انتظار مجلس شورای اسلامی از دولت این است که در اجرای این مصوبه تسریع کند تا بیش از این بازنشستگان ما در انتظار تحقق مصوبه قانونی و دارای منابع مالی پایدار مجلس نباشند.

همچینن پیمان فلسفی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود به این نکته اشاره کرد که متأسفانه هنوز همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان به درستی انجام نشده است. او افزود: با اینکه دولت آیین‌نامه اجرایی این قانون را تصویب و ابلاغ کرده، اما هنوز پرداخت حقوق بازنشستگان به صورت منظم صورت نمی‌گیرد و حقوق شهریور ماه آنها نیز در نظر گرفته نشده است که این موضوع نیاز به اصلاح دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با طرح اینکه نمی‌دانیم این وضع تا چه زمانی می‌خواهد ادامه پیدا کند، ادامه داد: همه بازنشستگان معتقدند دولت منابع مالی همسان‌سازی حقوق آنها را دارد و از محل آن یک درصد ارزش افزوده تأمین اعتبار می‌شود.

وی در بحث پرداختی‌های گندمکاران ضمن تشکر از وزیر جهاد کشاورزی که در این مدت پیگیری‌های بسیار خوبی داشته گفت: تاکنون ۸۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده اما آنچه هشداردهنده است این است که به موجب قانون تا پایان شهریور ماه باید تمام اینها تسویه شود.

فلسفی در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه هفته دفاع مقدس هستیم لازم است درخصوص حق و حقوق ایثارگران و جانبازان توجه بیشتری شود.


منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]