کیک ایران خودرو برای بازار خودرو / متقاضیان شوکه شدند
کیک ایران خودرو برای بازار خودرو / متقاضیان شوکه شدند

اکو ایران : بررسی وضعیت تولید ایران خودرو تا پایان تیر ۱۴۰۳ نشان می دهد این خودروساز تغییراتی را در سبد محصولاتی خود ایجاد کرده است.

به گزارش اکو ایران، بررسی کیک تولید ایران خودرو در پایان تیر ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد سهم گروه پژو افت حدود ۱۷ درصدی را تجربه کرده است.

ایران خودرویی ها تا پایان تیر ۱۴۰۲ در مجموع بیش از ۱۰۳ هزار دستگاه از محصولات خود با برند پژو تکمیل کردند. اما تا پایان اولین ماه از تابستان سال جاری تیراژ گروه پژو به حوالی ۶۵ هزار و ۹۰۰ دستگاه سقوط کرده است.

گروه سورن اما مسیری متفاوت با گروه پژو را طی کرده است. گروه سورن که سال گذشته با نام گروه سمند در صورت های مالی ایران خودرو حاضر بود، صعودی حدود هشت درصدی را در تیراژ تولید تجربه کرده است.

آبی های جاده مخصوص طی چهار ماه ابتدایی سال جاری در مجموع ۲۷ هزار و ۹۰۰ دستگاه انواع سورن (سمند) تولید کردند.

تیراژ تولید این گروه خودرویی در مدت مشابه سال گذشته حول و حوش ۱۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه بود. بنابراین شاهد هستیم که ایران خودرویی ها در سال ۱۴۰۳ تمرکز بیشتر خود روی تولید گروه سورن (سمند) قرار داده اند.

سری به وضعیت تولید دنا در بازه زمانی مورد بررسی بزنیم. خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص در پایان تیر امسال حدود ۲۷ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع دنا را خطوط تولید خود تکمیل کرده است. این خودروساز سال گذشته تا پایان  ماه تیر نزدیک به همین تیراژ تولید را برای دنا در صورت های مالی خود ثبت کرده بود اما به دلیل کاهش تیراژ تولید کل سهم تولید دنا در پایان تیر ۱۴۰۳ در قیاس با مدت مشابه سال گذشته رشدی دو درصدی را به خود دیده است.

سهم تولید رانا هم در بازه زمانی مورد بررسی رشدی حدود یک درصد را به خود دیده است. آبی های جاده مخصوص در پایان تیر ۱۴۰۳ حدود ۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه رانا تولید کردند تا سهم رانا از تیراژ کل ۱۴۰۳ حدود چهار درصد باشد اما تیراژ تولید رانا در پایان تیر پارسال نزدیک به پنج هزار و ۶۰۰ دستگاه بوده است تا سهم رانا سال گذشته از تیراژ کل در محدوده سه درصد باقی بماند.

تارا هم توانسته بود سهم خود را از کیک تولید ایران خودرو در سال جاری به نسبت سال گذشته حدود هفت درصد افزایش دهد.

سهم تارا سال گذشته از کل تولید تا پایان تیر حدود هفت درصد بود اما امسال با توجه به افزایش تیراژ تولید سهم تارا تا حوالی ۱۴ درصد بالا آماده بود.

سهم تولید هایما به زبان درصد تغییری به خود ندیده است. هایما سال گذشته و امسال سهمی حول و حوش سه درصدی را از تولید کل به خود اختصاص داده بود.

عمده ترین تغییر را باید کاهش سهم تولید گروه پژو از سبد محصولاتی ایران خودرو دانست. این افت حدود ۱۷ درصدی  تا حدی به سبد محصولاتی سورن و تارا اضافه شده است. البته کاهش تیراژ تولید کل در پایان تیر امسال در قیاس با تولید سال گذشته را نیز نباید فراموش کنیم.

تغییرات اتفاق افتاده متقاضیان محصولات این خودروساز را تا حدودی شوک زده کرد. گروه محبوب پژو با کاهش سهم از کیک تولید مواجه شده و دنا نیز سهمش تغییر نکرده است.

به نظر می رسد متقاضیان، هر چند سخت باید به خروج برخی از محصولات ایران با برند پژو از سبد محصولاتی عادت کنند و سایر محصولات این خودروساز را به عنوان گزینه خرید مدنظر قرار دهند.

کم شدن سهم گروه پژو از کیک تولید ایران خودرو تا پایان تیر ۱۴۰۳ در قیاس با مدت مشابه سال گذشته می تواند روی قیمت های بازاری محصولات ایران خودرو با برند پژو اثرگذار باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]