صاحبان خودروهای فرسوده با یک اتفاق سوپرایز شدند / فکر بِکر برخی متقاضیان برای خرید محصولات ایران خودرو
صاحبان خودروهای فرسوده با یک اتفاق سوپرایز شدند / فکر بِکر برخی متقاضیان برای خرید محصولات ایران خودرو

اکو ایران : قرعه کشی اولین طرح فروش ایران خودرو بعد از حذف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برگزار شد.

به گزارش اکو ایران، صاحبان خودروهای فرسوده ای که در طرح جدیدترین طرح فروش ایران خودرو شرکت کردند بعد از اعلام نتایج کلی قرعه کشی ایران خودرو سوپرایز شدند.

براساس اعلام خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص در مجموع حدود ۲۵۳ هزار نفر از دارندگان خودروهای اسقاطی به دنبال جایگزینی خودروی در اختیار خود با محصولات عرضه شده ایران خودرو هستند.

ایران خودرویی ها به دنبال این هستند تا حول و حوش ۱۲۰ هزار دستگاه از محصولات خود را در جدیدترین طرح فروش خود عرضه کنند.

سهم متقاضیان خودروهای فرسوده از این تعداد نزدیک به ۲۴ هزار دستگاه (۲۰ درصد) است. چنانچه فرض کنیم تمام متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده که در طرح فروش ایران خودرو نام نویسی کردند واجد شرایط باشند به ازای هر دستگاه خودروی عرضه شده برای این دسته متقاضیان صفی حدود ۱۱ نفره تشکیل می شود.

این صف برای متقاضیان عادی با حول و حوش ۴۶ نفر تشکیل می شود. متقاضیان عادی در جدیدترین طرح فروش ایران خودرو نزدیک به یک میلیون و ۶۶۱ هزار نفر نام نویسی کردند. آن طور که ایران خودرویی ها برنامه ریزی کردند نزدیک به ۳۶ هزار دستگاه خودرو در دسترس متقاضیان عادی قرار دهند. این تعداد خودرو نزدیک به ۳۰ درصد از کل خودروهای عرضه شده ایران خودرو در این طرح فروش را تشکیل می دهد.

مشمولان واجد شرایط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۵۰ درصد خودروهای عرضه شده ایران خودرو در این طرح فروش را در اختیار خواهند گرفت. بنابراین حدود ۶۰ هزار دستگاه خودرو به مادران دارای دو فرزند و بیشتر اختصاص پیدا می کند. اما آمارهای منتشر شده توسط ایران خودرو درباره قرعه کشی نشان می دهد در مجموع حول و حوش یک میلیون و ۶۹ هزار نفر از متقاضیانی که خود را واجد شرایط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می دانند در این طرح فروش نام نویسی کردند.

بنابراین به ازای هر دستگاه خودرویی که آبی های جاده مخصوص برای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کنار گذاشتند نزدیک به ۱۸ مادر منتظر هستند.

حال سراغ فکر بِکر برخی از متقاضیان شرکت کنند در این طرح فروش برویم. ایران خودرویی ها از متقاضیان درخواست کردند تا نسبت به انتخاب مدل خرید خود اقدام کنند. متقاضیان می توانستند از میان خرید فوق العاده (تحویل خودروها در بازه ۹۰ روز کاری) و پیش خرید (واگذاری خودروها در بازه زمانی چهار تا ۶ ماه کاری) یکی را انتخاب کنند.

نگرانی اکثر متقاضیان شرکت کننده در جدیدترین طرح فروش ایران خودرو این بود که پیش از افزایش قیمت کارخانه ای بتوانند خودروی مورد نظر خود را دریافت کنند. آمارهای اعلام شده توسط مدیران ایران خودرو با توجه به این نگرانی نشان می دهد حدود دو میلیون و ۲۴۶ هزار نفر به دنیال دریافت خودروی مورد نظر خود از مسیر فروش فوق العاده باشند.

اما بررسی صف تقاضا برای پیش خرید نشان می دهد این صف حدود ۸۰۷ هزار نفر را در خود جای داده است.

اما چه شده که تنها حول و حوش ۳۵ درصد متقاضیان خرید فوق العاده به دنبال تحویل گرفتن خودروی مورد نظر خود از مسیر پیش فروش ایران خودرو بودند؟ به نظر می رسد متقاضیان پیش خرید این تصور داشتند که با توجه به اینکه تازه دولت چهاردهم تشکیل شده و وزیر جدید صمت به تازگی سکان هدایت این وزارتخانه را در دست گرفته با چالش های متعددی روبرو هستند و تعیین قیمت کارخانه ای خودرو اولویت اول محمد اتابک محسوب نمی شود. بنابراین با توجه به بازه واگذاری خودروهای پیش فروش شده اگر متقاضیان اندکی خوش شانس باشند و بازه زمانی واگذاری خودروی مورد نظر آنها چهار ماهه باشد این احتمال وجود دارد که خودروهای واگذار شده با قیمت های فعلی برای متقاضیان فاکتور شود.

باید منتظر ماند و دید تا چه حد طرفداران پیش خرید از مسیر این ایده خود موفق می شوند تا خودروی مورد نظر خود را با قیمت فعلی کارخانه ای دریافت کنند؟

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]