مالیات نقل و انتقال خودرو با خریدار است یا فروشنده؟
مالیات نقل و انتقال خودرو با خریدار است یا فروشنده؟
یکی از پرداختی‌هایی که باید پیش از تعویض پلاک خودرو انجام دهید، هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو است.
فهرست خبر اقتصادی مالیات نقل و انتقال خودرو با خریدار است یا فروشنده؟

طبق قانون و روال فعلی، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده «فروشنده» آن است که باید این مبلغ را مانند پرداخت خلافی و عوارض خودرو، پیش از تعویض پلاک انجام دهد. البته با اینترنتی‌شدن روند پرداخت مالیات خودرو، انجام این کار بسیار ساده و سریع شده است.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره مالیات نقل و انتقال خودرو به دست آورید.

مالیات نقل و انتقال خودرو

مالیات نقل و انتقال خودرو برای خودروهای داخلی و خارجی، کمی تفاوت دارد:

  • مالیات نقل و انتقال خودرو برای خودروهای داخلی، معادل ۱ درصد ارزش خودرو است.
  • مالیات نقل و انتقال خودرو برای خودروهای خارجی، معادل ۲ درصد ارزش خودرو است.

همان‌طور که می‌توان انتظار داشت، در راستای حمایت از تولید داخلی و هم‌وطنانی که محصولات داخلی استفاده می‌کنند، مالیات معامله خودروهای خارجی بیشتر از خودروهای داخلی است. در معاملات خودرو پیش از فروردین ۱۴۰۱، امکان به تعویق انداختن مالیات نقل و انتقال ماشین وجود داشت؛ اما از آن زمان به بعد، این مالیات باید پیش از تعویض پلاک، در سامانه مربوط به سازمان مالیاتی کشور پرداخت شود.

توجه داشته باشید که مالیات مربوط به نقل و انتقال ماشین، چیزی متفاوت از مالیاتی است که برای خودروهای بالای یک میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که باید به صورت سالیانه پرداخت شود.

چطور باید مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت کرد؟

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، در معامله خودرو، فروشنده مسئول استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو است. برای پرداخت این مالیات، فروشنده باید اطلاعات خود را در سامانه مربوط به استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو ثبت کند و مبلغ مربوط به آن را به‌صورت اینترنتی پرداخت کند. تسویه حساب مالیاتی نقل و انتقال خودرو، مانند پرداخت خلافی و پرداخت عوارض سالیانه شهرداری خودرو ، برای تعویض پلاک ضروری است.

در غیر این صورت تعویض پلاک صورت نمی‌گیرد و انجام آن، منوط به تسویه حساب مالیاتی برای معامله خودرو خواهد شد. از این رو در صورتی که قصد خرید خودرو دارید، توجه داشته باشید که فروشنده این مبلغ را پرداخت کند تا موقع تعویض پلاک، مشکلی از این بابت برای شما پیش نیاید.

کلام آخر

همان‌طور که در این مطلب دیدیم، مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده فروشنده است و باید پیش از اقدام به تعویض پلاک، حتما پرداخت شود. این مالیات نسبت به رقم کلی معامله، مبلغ کمی است و مطابق با ارزش کارخانه برای خودروهای داخلی و ارزش روز خودرو برای خودروهای خارجی، محاسبه خواهد شد. اگر شما نیز تاکنون مالیات معامله خودرو پرداخت کرده‌اید، نظر و تجربه خود درباره آن را با ما و دیگر کاربران وب‌سایت به اشتراک بگذارید. همین‌طور توصیه می‌کنیم که این مطلب را برای دوستان خود نیز ارسال کنید تا آن‌ها نیز با موضوع مالیات مربوط به نقل و انتقال خودرو و مسئولیت پرداخت آن آشنا شوند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]