پل های مستعد سرقت در تهران شناسایی شد
پل های مستعد سرقت در تهران شناسایی شد

اکوایران :‌مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران گفت: تعدادی پل مستعد سرقت هستند که آنها را شناسایی کرده و اقدامات پیشگیرانه انجام دادیم به‌گونه‌ای که سعی کردیم مکان‌هایی که سارقان می‌توانند از آن برای سرقت تجهیزات پل استفاده کنند را رفع کنیم.

محمدصادق خیرخواه، مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در نشست خبری با بیان این که  تهران ۷۷۰ پل دارد که ۴۴۰ تقاطع این پل ها را در بر گرفته اند گفت :‌ این پل‌ها به ازای عمری که از آنها می گذرد نیاز به نگهداری دارند. باتوجه به تغییر قوانین در نگهداشت زیرساخت ها، این اتفاق افتاد که در سال‌های اخیر پل های مستحکمی را بسازیم. البته پل های قدیمی نیز مطالعه شدند و ۶۶ پل مورد مطالعه قرار گرفتند. مطالعات آنها از سال ۸۵ شروع شده که ۵۲ پل مورد مطالعه قرار گرفتند و حدود ۳۰ پل مقاوم سازی شد مانند پل کریمخان.

وی ادامه داد: پل ها عملکرد خود را در مسیر و حمل و نقل عادی دارند ولی در قواعد جدید حوزه سازه و زلزله باتوجه به طبقه زلزله ما موارد سخت گیرانه تری در مقاوم سازی پل ها در نظر می گیریم. این پل ها بر اساس ضوابط جدید باید مورد بازسازی قرار می‌گرفتند. ۱۴ پل باقی مانده نیز تا پایان سال مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

خیرخواه با اشاره به اینکه در این دوره مدیریت شهری تکمیل و احداث ۹۸ تقاطع غیر همسطح مطرح شد، گفت: این پروژه به عنوان یک ابر پروژه تعریف شد و طبق روال ما در صف اول این پروژه ها برای طراحی بودیم. برای مثال در انتهای اتوبان باقری به دلیل عدم ارتباط با اتوبان بابایی ۷ برابر مسیر به شهروندان تحمیل می‌شود. در حال حاضر ۲۸ تقاطع انجام و ۸۰ تقاطع طراحی شده است. مابقی آن نیز تا پایان امسال به عنوان عملکرد جاری ارائه خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران پروژه تونل شهید متوسلیان بیش از ۱۰ سال است که مورد مطالعه قرار گرفته است. در حوزه مطالعات فاز یک کار به اتمام رسانده شده است. پروژه متوسلیان از ابتدای میدان سپاه قسمت تونل حرکت می کند و در امتداد خیابان مصطفی خمینی به میدان شوش و در نهایت به ازادگان می‌رسد. مسیر ۹.۱ دهم کیلومتری است و از زیر دو ایستگاه مترو در زیر میدان ابن سینا عبور می‌کند و باید عمق زیادی در این قسمت داشته باشد؛ حدود ۴۰ متر. تمامی اقدامات متناسب با حوزه طراحی انجام شده اما در حوزه اجرا مسائلی وجود دارد که با حل آنها امیدواریم پروژه در سال جاری عملیاتی بشود.

وی گفت: این پروژه صرفا به یک نهاد ربطی ندارد و ملی است. ذی نفعان متفاوتی دارند و مسیرهای گوناگونی را طی می‌کنند. بنابراین ممکن است در عملیاتی شدن اینگونه پروژه ها تاخیر داشته باشیم. برآورد اولیه برای سال ۱۴۰۲ در این پروژه حدود ۳۰ تا ۴۰ همت است و ساخت آن ۴ تا ۵ سال به طول خواهد انجامید.

خیرخواه با بیان اینکه پروژه بعثت نیز به واسطه معارضین در دوره قبلی ادامه پیدا نکرده، عنوان کرد: در دوره اخیر نگاه مدیریت شهری به تمام مناطق است. مسیر بزرگراه بعثت سخت و پر ترافیک است و شهردار به ما تاکید کرده که در مسیر بهسازی این نقشه ها عمل کنیم تا سریع تر به نتیجه برسیم. ما نیاز داریم که در برخی از این مسیر تعریض داشته باشیم. هماهنگی های لازم با صاحب املاک در حال انجام است. همزمان هم عملیاتی اجرایی آن شروع خواهد شد تا ظرف ۲ سال کار به انجام برسد.

وی با اشاره به حجم آسفالت ریزی پایتخت گفت: تمام بزرگراه ها و خطوط بی ار تی و خیابان های مهم که ۵ هزار ۵۰۰ کیلومتر خط است سالانه اسکن می‌شوند و در صورت نیاز آسفالت ریزی خواهند شد. ما در شرف خرید دستگاه بروزی هستیم که فقط یک دستگاه از آن در کل کشور وجود دارد. تمام تلاشمان را می‌کنیم که امسال این دستگاه را خریداری کنیم. ۵ سال است که ۱۵ روز در ایام عید این دستگاه را اجاره می‌کردیم. این دستگاه با برداشت آسفالت به اسکن هر بخش از شهر می‌پردازد.

خیرخواه در پاسخ به این سوال که آیا فکری برای طراحی ایرانی اسلامی برای بدنه پل ها در راستای زیباسازی انجام شده، گفت: در کیفیت بدنه پل‌ها بهترین رنگ در نمایه پل‌ها رنگ بتن است. مهم این است که پیمانکار بتواند با کیفیت مناسب بتن را استفاده کند. ممکن است در مواقعی دیوار به خاطر قالب بندی ها و رنگ بتن ها خوشایند نباشد. بتن باید تنفس داشته باشد و جریان هوا موجب استحکام بتن در طول سالیان می‌شود. بنابراین روی بتن با اکسپوز نباید پوشانده بشود. ما رسما اعلام کردیم که به هیچ عنوان حق استفاده از پوشش ندارند. تنها یک نوع پوشش تایید شده که در قالب رنگ در پروژه های جدید می بینیم. در پروژه شیپوری حرم عبدالعظیم رنگ های خوبی روی بتن مشاهده می‌شود.

خیرخواه افزود: پل حافظ در قالب بهسازی لرزه ای طراحی لازم برایش انجام گرفته است. نقشه ها در اختیار متولیان امر قرار گرفته است. گزینه جمع آوری پل و جایگزینی هم طراحی و آماده است. تمام سناریوهای مرتبط با پل حافظ آماده شده اما محدودیت هایی وجود دارد که باید در حوزه ترافیک تصمیم بگیرند.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در جواب به این پرسش که طراحی پل یخ زدای بی ۹ موفقیت آمیز بود یا خیر، اظهار کرد: این یک تجربه بود و با توجه به موقعیت این پل و گرفتاری های خدمات شهری منطقه یک با استفاده از طرح پاشش محلول ضد یخ کار را اجرا کردیم. در پل بی ۱۰ قرار است به روش دیگری این طرح را جلو ببریم؛ احتمالا گرمایش از کف. اگر طبق مطالعات مجاب به گسترش به تمام پل های شهر تهران شدیم در دیگر پل ها نیز این را نهادینه می‌کنیم. ما صرفا در شمال شهر مشکل برای زدن معابر و پل ها را داریم. به همین خاطر این موضوع در دستور کار مهندسی قرار گرفت و در پل B9 شاهد این عمل موفقیت امیز بودیم.

خیرخواه یا بیان اینکه ۷۷۰ پل شهر تهران با یک برنامه جامع پایش می‌شود، گفت: هر سه ماه یکبار مناطق چک لیستی از وضعیت پل ها تهیه می‌کنند. کلیه خرابی هایی که ممکن است یک پل داشته باشد، توسط نماینده شهرداری بررسی و گزارش می‌شود. اگر موضوع جدی باشد در دستور کار سازمان قرار می‌گیرد. 

مدیر عامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران با بیان اینکه در مورد سرقت‌ها نیز چک‌لیستی داریم، گفت: یک تعداد پل مستعد سرقت هستند که آنها را شناسایی کرده و اقدامات پیشگیرانه انجام دادیم به‌گونه‌ای که سعی کردیم مکان‌هایی که سارقان می‌توانند از آن برای سرقت تجهیزات پل استفاده کنند را رفع کنیم. البته دقت داشته باشید که تعداد سرقت‌ها افزایش پیدا نکرده است.

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]