رشد قیمت نفت ادامه می‌یابد؟
رشد قیمت نفت ادامه می‌یابد؟

اکوایران: فایننشال تایمز در گزارشی به بررسی روند قیمت نفت در روزها و هفته‌های آینده پرداخته است. قیمت نفت در روزهای اخیر به بیش از ۹۰ دلار به ازای هر بشکه افزایش یافته بود.

به گزارش اکوایران، معامله‌گران در حال مطرح کردن این سوال هستند که پس از افزایش قیمت نفت به بیش از ۹۰ دلار به ازای هر بشکه برای نخستین‌بار از اکتبر، قیمت نفت تا چه میزان افزایش خواهد یافت.

به نوشته فایننشال تایمز،‌ نفت خام برنت که یک معیار بین‌المللی است، در روز جمعه (۱۷ فروردین) از سطح ۹۱ دلار به ازای هر بشکه عبور کرد تا رشد کلی قیمت طلای سیاه در سال جاری میلادی به ۱۸ درصد افزایش پیدا کند. در این مدت، نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم ۲۱ درصد رشد داشته است.

روند رو به افزایش قیمت نفت طی دو هفته اخیر، به نگرانی‌های فزاینده درباره گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه مربوط می‌شود و این نگرانی‌ها به دنبال حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق -پایخت سوریه- افزایش یافته است.

تحلیل‌گران معتقدند این احتمال وجود دارد حتی اگر تنش‌های سیاسی کاهش پیدا کند، قیمت نفت در سطح بالا باقی بماند زیرا رشد اقتصادی در آمریکا، اروپا و چین می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای نفت شود.

تازه‌ترین پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد  تولید نفت توسط کشورهای خارج از اوپک پلاس در سال جاری میلادی به ۱/۶ میلیون بشکه در هر روز خواهد رسید که کمتر از میزان ۲/۴ میلیون بشکه‌ای در سال ۲۰۲۳ است.

یکی از کارشناسان به بلومبرگ اعلام کرده: «در حالیکه اوپک پلاس همچنان سیاست کاهش تولید نفت را حفظ کرده است،‌ این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها تا زمانی که اقتصادهای توسعه‌یافته دچار رکورد شدید نشوند، در سطح بالا باقی خواهد ماند. همچنین اگر قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار افزایش کند، کشورهای اوپک پلاس احتمالا محدودیت‌های تولید نفت خود را کاهش خواهند داد تا از کاهش صادرات خود جلوگیری کنند.»

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]