دیدار شورایی ها با پزشکیان؛رییس شورای عالی استانها دستیار ویژه رییس جمهور شود
دیدار شورایی ها با پزشکیان؛رییس شورای عالی استانها دستیار ویژه رییس جمهور شود

اکوایران : رئیس شورای عالی استان‌ها به رییس جمهور منتخب گفت :‌رییس این شورا به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور استان‌ها در هیئت دولت حضور داشته باشد.

جمعی از جامعه شورایی با رئیس‌جمهور منتخب دیدار کردند .  شهرام دبیری رئیس شورای عالی استان‌ها در این  نشست  با بیان این که جامعه شورایی در اکثر نقاط کشور از جنابعالی حمایت کرده و آن‌ها هم که حمایت نکردند شما رو دوست دارند و مردم و نظام شورایی، امیدوارند با حضور شما در رأس قوه مجریه، در کشور تحول ایجاد شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به طرح مدیریت یکپارچه شهری، گفت: جامعه شورایی کشور با ۱۲۷ هزار عضو، ظرفیت بزرگی برای دولت است و واگذاری امور اجرایی دولت در شهرها به مدیریت شهری و شوراها، موجب رضایتمندی بیشتر مردم، کاهش هزینه‌ها، سبک‌سازی دولت و کاهش تورم خواهد شد و شورای عالی استان‌ها موظف است طرح لازم جهت واگذاری امور به مدیریت شهری را تهیه و به دولت یا مجلس شورای اسلامی ارائه دهد که در همین راستا این اقدام انجام شده است.

دبیری افزود: با عملیاتی شدن طرح مدیریت یکپارچه شهری، قدم بزرگی برای خدمت به مردم برداشته می‌شود و این موضوع در دنیا هم اینگونه است و تجربیات موفقی در این زمینه وجود دارد.

وی اضافه کرد: دولت‌های قبل هم قول مساعد برای انجام این طرح داده بودند اما عملی نشده و مقاومتی در بدنه دولت‌ها شکل می‌گیرد و امیدواریم در دولت چهاردهم این خواسته با نظر مثبت شما عملیاتی شود و اجرای آن در واقع به نفع همه است.

دبیری خطاب به رئیس‌جمهور منتخب، عنوان کرد: شما را به عنوان شخصیتی شوراباور و شورایاور می‌شناسیم و از شما خواستاریم حضور رئیس شورای عالی استان‌ها به عنوان دستیار ویژه جنابعالی در امور استان‌ها در هیئت دولت را جامه عمل بپوشانید که این امر، خواسته جامعه شورایی است. 

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است یک نسخه از برنامه بودجه سالانه و برنامه پنج ساله توسعه را در اختیار شورای عالی استان‌ها قرار دهد، گفت: این موضوع برای آن است تا شورای عالی استان‌ها پیشنهادات اصلاحی خود را به سازمان برنامه و بودجه ارائه دهد اما اکنون این تکلیف به درستی انجام نمی‌شود که امیدواریم در دولت چهاردهم به آن عمل شود.

دبیری تصریح کرد: مجلس یازدهم به طور عجولانه در روز آخر کار خود، دوره چهار ساله شوراها را برای دوره هفتم به سه سال کاهش داد تا همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۷ شود اما خواسته ما این است که مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم، دوره فعلی را تا آن زمان تمدید کند تا دوره شوراها کاهش پیدا نکند.

رئیس شورای عالی استان‌ها در پایان با تأکید بر اینکه جامعه شورایی کشور با تمام قوا در کنار شماست، بیان داشت: مردم به شجاعت، صداقت و پاکدستی شما رأی داده‌اند و طرح شما برای تشکیل دولت وفاق ملی و حضور کارشناسان و  متخصصین از جناح‌های مختلف سیاسی باعث امیدواری فراوان شده و برای حضرتعالی در جایگاه خطیر ریاست جمهوری آرزوی موفقیت دارم.

دراین دیدار ،موسی الرضا حاجی بگلو نایب رئیس شورای عالی استان‌ها و رئیس شورای استان خراسان رضوی به نمایندگی از شوراهای فرادست همایش شوراها با رئیس‌جمهور منتخب،با بیان اینکه شوراهای روستا مظلوم واقع شده اند گفت: ما بر اساس قانون اساسی و قوانین موجود تقاضا داریم دولت چهاردهم توجه ویژه به شوراها داشته باشد و سعی بر اجرای قوانین داشته باشد.

حاجی بگلو گفت: اگر شوراها و دهیاران بتوانند در روستاها آبادانی ایجاد کنند به نام دولت نوشته می‌شود و شوراها هم در کنار دولت هستند تا مشکلات را حل کنند. از این‌رو رو تقاضا داریم برای قدردانی از فعالیت شوراهای روستاها، بیمه برای اعضای شورا برقرار شود.

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شوراها انتخابی هستند و موجودیت خود را از مردم می‌گیرند گفت: درست است که تخلفاتی وجود دارد و نباید یک تخلف هم وجود داشته باشد اما فشار برخی دستگاه‌های نظارتی بر روی شوراها زیاد است و اصل  بر گناهکار بودن شوراها گذاشته می‌شوند و به اندازه‌ای فشار وارد می‌شود که شوراها جرات نمی‌کنند وظایف خود را کنند.

وی تاکید کرد: انتخاب رئیس شورای عالی استان‌ها به عنوان دستیار رئیس جمهور در امور استان‌ها گام بسیار بزرگی است و درخواست داریم که رئیس جمهور این درخواست را اجابت کند.

فاروق اعظمی سخنگوی شورای عالی استان‌ها و نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها هم دراین دیدار گفت :‌ به عنوان یک نماینده جامعه شورایی از سیستان و بلوچستان سه نکته را خدمت شما عرض می‌کنم. نکته اول اینکه مناطق محروم همواره کلیدواژه‌ای در ایام انتخابات برای کسب رأی بوده اما بعد از انتخابات به فراموشی سپرده شده است؛ برای ارتقای شاخص‌های مناطق محروم معاونت مناطق محروم را پویا کنید و توجه واقعی به این مناطق شود. شما بالاترین رأی را از مناطق محروم داشتید و آن‌ها به صداقت شما رأی دادند و انتظار دارند مورد توجه قرار گیرند. نکته دوم این است که بدون توجه به حزب و قومیت و همان‌گونه که وعده داده‌اید، دولتمردان خود را انتخاب کنید. یک خانم اصالتا بلوچ در کشور امارات به وزارت آموزش و پرورش رسیده است و در ایران هم می‌تواند این اتفاق رخ دهد. ما بلوچیم و پرچم ایران کفن ما است، همه برای ایران هستیم.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در پایان، اظهار داشت: نکته سوم هم اینکه شکاف را در استان سیستان و بلوچستان ترمیم کنید که دیگر منطقه ما تحمل شکاف بیش از این ندارد، همه ما سیستان و بلوچستان آباد را می‌خواهیم.

احمد صادقی نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها در نشست جمعی از شوراییان با رئیس جمهور منتخب با قدردانی از حضور ایشان گفت: امام خمینی (ره) پیش از وقوع انقلاب دستور داد مبانی اداره کشور به صورت شورایی مطالعه شود و در اصل زیربنای اداره کشور بر اساس تفکر امام خمینی (ره) اداره شورایی کشور بود و ایشان معتقد بودند انجام کارهایی که می‌شود توسط مردم انجام شود از سوی دولت حرام است.

وی خطاب به رئیس جمهور منتخب گفت: هم آن‌هایی که به شما رأی دادند و هم آن‌هایی که به شما رأی ندادند به ویژه جامعه شورایی محکم پای کار هستند و کنار شما می ایستند تا کارهای کشور پیش برود.

صادقی اظهار کرد: در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد ۳۶ مورد از وظایف دولت که می‌شود به مدیریت شهری واگذار شود احصا شد که متأسفانه تاکنون انجام نشده است و امیدوارم این اتفاق مبارک به دست شما انجام شود و این مهم از شما به یادگار بماند.

ایرج سلیمان زاده نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها هم دراین نشست گفت :‌ شوراها منتخبین و معتمدین مردم هستند اما اختیاراتی که در قانون اساسی به این نهاد مردمی داده شده است، اجرایی نشده و معطل مانده است. از این رو انتظار داریم دولت، شوراها را کنار خود ببیند. همانطور که دکتر پزشکیان در جمع شورائیان آذربایجان شرقی اظهار کردند شوراها ظرفیتی غیر سیاسی است و می‌تواند برای کشور مفید باشد.

سلیمان زاده اظهار کرد: خرد جمعی مهم است و باید شوراهایی که هر روز توسط سایرین ضعیف تر می‌شوند، تقویت شوند و از دولت چهاردهم انتظار داریم جایگاه شوراها در قانون را اجرایی کنند.

نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها گفت: ظرفیت شوراها به ویژه شورای عالی استان‌ها در کشور بالاست و دولت اگر از این ظرفیت استفاده کند موفقیت‌های چشمگیری را شاهد خواهیم بود.

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]