متهم ردیف اول آلودگی هوای اراک به پایان خط رسید؟
متهم ردیف اول آلودگی هوای اراک به پایان خط رسید؟

اکو ایران: محمد جمالیان نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی از مصوبه اخیر کارگروه ملی آلودگی هوا مبنی بر ممنوعیت مازوت سوزی در نیروگاه شازند خبر داد.

به گزارش اکوایران، سید محمد جمالیان نماینده مردم اراک،‌ کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی از اتخاذ مصوبات کارگروه ملی هوا در خصوص آلودگی هوای استان اراک و شهرهای اطراف خبر داد.

بر اساس مصوبات این کارگروه در استان قم حدود ۳۵۰۰ هکتار منطقه فوق بحرانی در رابطه با ریزگردها تشخیص داده شده است. همچنین در خصوص آلودگی ناشی از فعالیت ریزگردها در تالاب میقان مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده تا بتوان اقدامات مناسبی نظیر رشد گیاهان برای از بین بردن کانون تشکیل ریزگردها انجام شود. اقداماتی نظیر اتوبوس و تاکسی‌های برقی در سطح شهر اراک از دیگر موضوعات مطرح شده در این کارگروه بوده است.

ممنوعیت مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند اراک

 اما مهم ترین مصوبه کارگروه ملی آلودگی هوا که درجریان سفر ماه گذشته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به اراک اتخاذ شد: ممنوعیت مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند اراک.

هرساله با شروع فصل سرما و اوج‌گیری آلودگی هوا متهمان زیادی برای این موضوع معرفی می‌شود. علی رغم اینکه در سال‌های پیش بنزین متهم اصلی آلودگی هوا بود اما آن طور که مسوولان اعلام کردند افزایش کیفیت بنزین، این فراورده نفتی را از گردونه خارج کرده و مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

مازوت چیست؟

هر سال با شروع فصل سرما و به علت کمبود گاز طبیعی، نیروگاه‌ها مجبور به استفاده از سوخت جایگزین می‌شوند. مازوت یا نفت کوره، به دلیل گرمای سوختن بسیار بالا و قیمت ارزان بهترین گزینه ماده سوختنی برای کوره‌ها، تنور نانوایی‌ها، موتورهای دیزلی دریایی و بسیاری از نیروگاه‌ها به‌عنوان سوخت پشتیبان در نظر گرفته می‌شود؛ عملا کشور با مازوت‌سوزی تلاش می‌کند «ناترازی» خود را جبران کند. راه‌حلی که البته خودش عمیقا مساله‌ساز است. 

اثرهای مازوت بر سلامتی انسان چیست؟

در اثر سوزاندن مازوت، گاز سمی دی‌اکسید‌ گوگرد (SO2) منتشر می‌شود که مقادیر زیاد آن سلامت انسان را با خطرهای جدی مواجه می‌سازد. احساس سوزش در بینی و گلو، مشکلات تنفسی، درد قفسه‌ی سینه و افزایش احتمال بیماری‌های قلبی و قرمزی چشم، ازجمله علائمی هستند که در‌ صورت قرارگرفتن در‌معرض غلظت اندک دی‌اکسیدگوگرد با آن‌ها مواجه خواهیم شد.

انتشار بوی بد در هوا به‌معنای افزایش میزان SO2 بیش از حدمجاز در هوا است. در چنین شرایطی، غلظت این گاز در سطح کشنده قرار دارد و خطری بسیار جدی برای سلامت انسان‌ به‌شمار می‌رود.

اثرهای ورود مازوت به محیط‌زیست چیست؟

مازوت علاوه‌بر تأثیر مستقیم روی سلامتی انسان، از‌طریق محیط‌زیست و به‌طور غیرمستقیم زندگی ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. یکی از تأثیرات مهم‌ و آشنای ورود مازوت به محیط‌زیست، بروز پدیده‌ی «باران اسیدی» است.

حل‌شدن فلزات سنگین در خاک مهم‌ترین پیامد باران اسیدی به‌شمار می‌رود و پدیده‌ی فرسایش خاک را به‌دنبال دارد. این پدیده موجب می‌شود تا خاک قدرت خود را برای حفظ ریشه‌ی درختان و گیاهان از دست بدهد. در این شرایط، پوشش گیاهی از بین خواهد رفت و این موضوع باعث خواهد شد تا احتمال بروز سیل افزایش یابد. همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهند ترکیباتی مانند زایلین و بنزن که در‌نتیجه‌ی شکسته‌شدن مازوت وارد خاک می‌شوند، به‌مدت بیش از ۱۰ سال در محیط‌زیست باقی می‌مانند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]