فرمانده مرزبانی فراجا: مهاجران غیرمجاز تا پایان سال از کشور خارج شوند
فرمانده مرزبانی فراجا: مهاجران غیرمجاز تا پایان سال از کشور خارج شوند

اکوایران: به گفته احمدعلی گودرزی، فرمانده انتظامی مرزبانی فراجا، اتباع بیگانه غیرمجاز باید تا پایان سال از کشور خارج شوند.

به گزارش اکوایران، احمدعلی گودرزی، فرمانده انتظامی مرزبانی فراجا در نشست خبری صبح امروز (۲۲ مرداد)، از اتباع غیرمجاز خواست که تا پایان سال ۱۴۰۳ کشور را ترک کنند.

او با بیان اینکه «ما کشور مهمان‌نوازی هستیم»، گفت: این افراد مدت‌هاست از همه امکانات در کشور ما استفاده کرده‌اند؛ اما دیگر باید از کشور خارج شوند. این امر، خواسته مردم ماست و در راستای ایجاد امنیت این امر باید محقق شود.

روز گذشته نیز، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، طرح اصلاح قانون مربوط به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران و طرح مبارزه با قاچاق انسان، مهاجران و اعضای بدن و مجازات عبور غیرمجاز از مرزهای کشور اعلام وصول شد.

 موارد اعلام وصولی به شرح زیر است: 

۱- طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس

۲- طرح الحاق دو تبصره به مواد ۱۰۰ و ۱۴۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس

۳- طرح الحاق ۵ تبصره به ماده ۱۶ قانون راجع به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران

۴- طرح اصلاح موادی از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

۵- طرح مبارزه با قاچاق انسان، مهاجرین و اعضای بدن و مجازات عبور غیرمجاز از مرزهای کشور

۶- طرح جهش تولید در شهرک‌های کشاورزی و مناطق ویژه کشاورزی

شناسایی و انتقال اتباع غیرمجاز در دستور کار پلیس

در روزهای اخیر هم سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا با انتشار پستی در حساب کاربری خود با اشاره به اجرای طرح ساماندهی اتباع غیرمجاز در کشور نوشت: «سردار رادان، فرمانده کل انتظامی کشور بر عزم پلیس در شناسایی و انتقال اتباع غیرمجاز به کشور مبدا تاکید دارند. در جهت مطالبه به حق مردم و ارتقاء ایمنی عمومی این طرح با قدرت استمرار خواهد داشت».

احمدرضا رادان، فرمانده فراجا گفته بود: «درباره اتباع غیرمجاز نیز با توجه به اینکه سیاست و برنامه مبنی بر بازگشت تمامی اتباع غیرمجاز به کشورشان است، این عزیزان باید تا پایان سال کشور را ترک کرده و به کشور خود بازگردند».

اما موضوعی که در حال حاضر توجه عموم مردم را به خود جلب کرده است، نحوه بازداشت و ردمرز اتباع است، در روزهای اخیر تصاویری از بازداشت یک نوجوان منتشر شد که سروصدای بسیاری همراه داشت. این ویدئو نحوه دستگیری سیدمهدی موسوی، نوجوان کم‌شنوا توسط پلیس است که مادرش التماس می‌کند پسرم ناشنواست. نحوه بازداشت این نوجوان با موجی از انتقادات کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. طالبان هم به آن واکنش نشان داد و پس از آن، سرپرست وزارت امورخارجه امارت اسلامی در کابل و همچنین سرپرست سفارت افغانستان در تهران به دیدار سید مهدی رفتند. طبق گزارش‌ها طالبان به این نوجوان هزار دلار کمک نقدی کرده است.

پیش‌تر سید رسول موسوی، دیپلمات کشور در صفحه اجتماعی ایکس در واکنش به نحوه برخورد با اتباع افغانستانی در ایران نوشت: «با اطلاع می‌گویم در جمهوری اسلامی ایران هیچ مقام و نهادی مهاجرستیزی را قبول نداشته و آن را مغایر سنت برادری اسلامی و فرهنگ مهمان دوستی دانسته و مهاجرستیزی را پروژه بیگانگان می‌دانند.»

حضور مهاجرین در ایران باید ساماندهی شده و با انضباط باشد

ماجرای حضور اتباع غیرمجاز به موضوع مورد بحث انتخابات تیرماه نیز ورود کرد. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، زمانی که نامزد انتخابات بود در پاسخ به پرسش کاربری درباره حضور اتباع بیگانه در ایران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«دولت من ان‌شاءالله سه اقدام همزمان را در رابطه با مهاجرین افغانستانی پیش می‌برد:

١- انسداد کامل مرزها و جلوگیری از مهاجرت بیشتر که مسئولین محوری با وزارت کشور خواهد بود.

٢- ساماندهی مهاجرین موجود. نباید انکار کرد که تعداد زیادی از برادران افغان نقش موثری در اقتصاد ایران دارند یا در جنگ تحمیلی و … فداکاری کرده ‌اند ولی حضور آنها در ایران باید ساماندهی شده و با انضباط باشد. 

٣- مذاکره با کشورهای اروپایی برای پذیرش بخشی از مهاجرین (یا حداقل تقبل هزینه‌های حضور آنها در ایران). غرب باید مسئولیت آنچه در افغانستان انجام داده و منجر به مهاجرت میلیون‌ها افغانستانی شده است را بپذیرد. دلیلی ندارد که مردم ایران هزینه سیاست‌های غلط دیگران را بپردازند.»

حالا باید دید دولت پزشکیان در خصوص حضور مهاجران چه اقدامی خواهد کرد. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]