بازار اقلیم دروازه توسعه صادرات استان کردستان| سرمایه گذاری کردها در ایران حمایت می شود
بازار اقلیم دروازه توسعه صادرات استان کردستان| سرمایه گذاری کردها در ایران حمایت می شود

سنندج- بازار اقلیم کردستان عراق یکی از مهمترین ظرفیت ها در راستای توسعه صادرات از مرزهای استان کردستان به شمار می رود و به همین دلیل دو طرف آماده افزایش همکاری ها در این بخش هستند.

بازار؛ گروه استان ها: اقلیم کردستان عراق و کردهای ایران از گذشته های دور تاکنون روابط گرم و صمیمی داشته اند و با توجه به اشتراکات زیاد در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، در صورت وجود برنامه مدون می توان از این ظرفیت ها در راستای تحکیم هر چه بهتر روابط بین دو طرف بهره برداری کرد.
وجود ظرفیت های متعدد از جمله مرزهای مشترک، ظرفیت های بالای کشورمان در زمینه های مختلف و همچنین نیاز بازار اقلیم کردستان عراق به تولیدات ایرانی، می تواند زمینه را برای تقویت و توسعه صادرات از استان کردستان به اقلیم کردستان عراق را فراهم کند، موضوع بسیار مهمی که متاسفانه تاکنون خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.
تاکنون و در طول سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران همواره حامی و همراه کردهای عراق بوده است و این مهم را در مقاطع مختلف به خوبی نشان داده و هر زمان که کردهای عراق نیاز به حمایت داشته اند، جمهوری اسلامی ایران در صحنه میدان حاضر بوده است.
در طول سالهای اخیر نیز در راستای توسعه و تحکیم روابط بین کردهای عراق و جمهوری اسلامی ایران اقدامات و فعالیت های زیادی صورت گرفته و صدها و شاید هم بیشتر نشست در این راستا برگزار شده است که متاسفانه تاکنون از ظرفیت های موجود به خوبی بهره برداری نشده و سطح روابط دو طرف نیازمند توجه جدی و برنامه ریزی بهتر است.
نشست استانداران مرزی ایران با مسئولان اقلیم کردستان عراق
طی یکی دو ماه گذشته و به دنبال برگزاری نشست های بین دو طرف ایرانی و کردهای عراقی، موج تازه ای در راستای توسعه و تحکیم روابط آغاز شده است و پیش بینی می شود که به دلیل جدیت دو طرف، این بار شاهد افزایش همکاری ها به ویژه در زمینه های سیاسی و اقتصادی خواهیم بود.
نچیروان بارزانی رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق ماه گذشته و در سفری چند روزه به تهران، ضمن دیدار با مسئولان نظام، از آمادگی اقلیم برای افزایش همکاری ها در تمامی بخش ها با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
بعد از این سفر، نشست استانداران مرزی ایران با مسئولان اقلیم کردستان عراق نیز طی هفته جاری در شهر اربیل برگزار شد و در این نشست نیز بار دیگر دو طرف از آمادگی در راستای افزایش سطح همکاری ها به ویژه در زمینه های اقتصادی و سرمایه گذاری خبر دادند.
در جریان سفر هیات ایرانی به اقلیم کردستان عراق استانداران استانهای کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی به همراه نمایندگان شهرهای مرزی ایران و اقلیم و همچنین شماری از فعالان اقتصادی نیز حضور داشتند و در نشست های مختلف شرایط برای تحکیم و توسعه روابط مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کردستان بهشت سرمایه گذاری برای کردهای عراق است
اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان در خصوص انجام این سفر و همچنین دستاوردهای آن، اظهار کرد: کردستان ایران بهشت سرمایه گذاری خارجی به ویژه برای کردهای همسایه ما در اقلیم، است
وی از نگاه ویژه رییس جمهور شهید در تحکیم روابط میان کردستان ایران با اقلیم کردستان عراق تقدیر کرد و گفت: تصویب مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان از دستاوردها خادم جمهور در راستای تحقق همان تفکر به شمار می رود.
استاندار کردستان با تاکید بر ایجاد منطقه مشترک تجاری میان اقلیم با استان کردستان توضیح داد که راه اندازی خط باربری ریلی و ادامه پروژه راه آهن همدان – سنندج تا مرز بین المللی باشماق و اتصال به خط سراسری به توسعه و تسهیل در حجم تناژ و امنیت حمل و نقل باری کمک می کند.
زارعی کوشا راه اندازی خطوط هوایی فرودگاه شهدای سقز از یادگارهای ماندگار خادم جمهور را در گسترش مبادلات تجاری – بازرگانی مهم خواند و به رییس اقلیم کردستان عراق از امنیت سرمایه‌ گذاری کردهای عراقی در بازده سود اقتصادی در تمام شهرستان های استان اطمینان خاطر داد.

زارعی کوشا از سطح عالی روابط میان اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران، ابراز خوشحالی کرد و بر گسترش فعالیت‌های بازرگانی و حمل و نقل در مرزهای مشترک تأکید کرد.
افزایش خطوط مستقیم پروازی، گسترش همکاری در زمینه ‌های پزشکی، توریسم درمانی، اکوتوریسم به همراه بازگشایی یک منطقه آزاد تجاری از دیگر مواردی بود که استاندار کردستان به رییس اقلیم کردستان عراق پیشنهاد داد.
زارعی کوشا از حسن همکاری اقلیم کردستان در تردد زائران اربعین حسینی به کربلای معلی تقدیر کرد و گفت: انتخاب مرز رسمی باشماق مریوان به عنوان یکی از گذرگاه های عبور زائران یکی دیگر از خدمات ماندگار دولت سیزدهم و خادم جمهور در تاریخ به شمار می رود.
وی ابراز امیدواری کرد که این همکاری دو جانبه با توجه به شمار زائران حسینی در ماه محرم سال جاری تقویت و تحکیم تر شود.
استاندار کردستان اقلیم کردستان عراق را دوست و برادر جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد که او از هر نوع تحکیم و تقویت روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی ورزشی میان استان کردستان و اقلیم استقبال و حمایت می کند.
استقبال نچیروان بارزانی با توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران
نچیروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق نیر در این نشست، با اشاره به اشتراکات فراوان میان اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران خواهان تقویت روابط و همکاری‌های مشترک میان دو طرف شد.
از سوی دیگر و همزمان با تاکید مسئولان دولتی در راستای توسعه و تحکیم روابط در زمینه های مختلف، رئیس اتاق بازرگانی سنندج نیز از آمادگی حضور موثر بخش خصوصی در راستای توسعه روابط بین دو طرف خبر داد.
علی اکبر عبدالملکی در گفت‌ و گو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به سفر هیات ایرانی و نشست استانداران مرزی کشورمان با مسئولان اقلیم کردستان عراق، اظهار کرد: کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق اشتراکات فرهنگی، زبانی، قومیتی و تاریخی زیادی دارند و به همین دلیل در طول تاریخ روابط نزدیکی داشته ‌اند و در بسیاری از موارد به عنوان دوست‌ روزهای سخت عمل کرده ‌اند.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در زمینه های مختلف از جمله مبارزه با داعش، پناه دادن استان کردستان به پناهندگان عراقی در جنایات رژیم بعث گرفته تا همکاری ‌های اقتصادی و تجاری، حمایت‌ های فرهنگی و اجتماعی همچون جشن‌ ها و مراسم ‌های فرهنگی مشترک، مانند نوروز، همکاری‌های سیاسی، تبادلات علمی، آموزشی و همکاری‌های دانشگاهی روابط نزدیکی داشته ‌اند.
تاکید بر اشتراکات بهترین امکان برای توسعه همکاری ها با اقلیم کردستان عراق است
رئیس اتاق بازرگانی سنندج بیان کرد: روابط نزدیک و همکاری‌ های گسترده در زمینه ‌های مختلف نشان می‌دهند که کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق در بسیاری از مواقع به عنوان دوستان روزهای سخت عمل کرده‌ اند و تلاش ‌های مشترکی برای مقابله با چالش‌ ها و تهدیدات داشته‌ اند و این ارتباطات نزدیک، پایه ‌گذار یک همبستگی قوی و پایدار بین دو منطقه است که در مواجهه با مشکلات و بحران‌ ها به یکدیگر تکیه می ‌کنند.

وی بیان کرد: استان کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق اشتراکات متعددی در زمینه‌ های فرهنگی و زبانی، دینی، اقتصادی به ویژه در حوزه ‌های کشاورزی، دامداری و انرژی و اشتراکات تاریخی متعدد هستند.
وی اقلیم کردستان را برای ایران با اهمیت ارزیابی کرد و گفت: اقلیم کردستان عراق از لحاظ اقتصادی برای ایران اهمیت بسزایی دارد که در این میان تجارت و بازار مصرف و صادرات کالاها از مهمترین این عوامل است چرا که اقلیم کردستان عراق بازار مهمی برای صادرات کالاهای ایرانی، به ویژه محصولات غذایی، مصالح ساختمانی، دارو و محصولات صنعتی است و بسیاری از کالاهای ایرانی به راحتی از طریق مرزهای زمینی به اقلیم صادر می ‌شوند.
با توجه به عزم دو طرف و به دلیل نیازهای ایجاد شده در عصر حاضر، پیش بینی می شود که در صورت وجود برنامه ریزی مناسب، می توان امیدوار بود که سطح روابط کردهای ایران با کردهای عراق در زمینه های مختلف افزایش یابد و در این راستا می توان اقلیم و بازار این منطقه را دروازه ای برای توسعه صادرات کشورمان از جمله استان کردستان عنوان کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]