شاخص CPI چیست؟ انواع شاخص CPI
شاخص CPI چیست؟ انواع شاخص CPI
شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI تغییرات ماهانه در قیمت‌های پرداختی توسط مصرف کنندگان آمریکایی را اندازه‌گیری می‌کند.

اداره آمار کار آمریکا این آمار را به صورت میانگین وزنی قیمت‌ها برای سبدی از کالا و خدمات که نماینده مجموع هزینه‌های مصرف کنندگان آمریکایی است، محاسبه و گزارش می‌کند.

شاخص CPI یکی از محبوب‌ترین معیارهای تورمی است این گزارش از حدود ۸۰ هزار قیمت که از بیش از ۲۳ هزار خرده فروشی و موسسه خدمات جمع آوری شده، محاسبه می‌شود. همچنین قیمت اجاره بها را برای ۵۰ هزار واحد مسکونی جمع آوری می‌شود تا در این آمار مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین در زمینه قیمت املاک، از فاکتور مالکیت معادل اجاره استفاده می‌شود. چرا که مسکن یک کالای سرمایه‌ای است و در محاسبه CPI هزینه‌های مصرفی مد نظر است. با این تغییر مسکن به عنوان یک کالای مصرفی در نظر گرفته می‌شود تا بتوان آن را در محاسبات CPI اندازه‌گیری کرد.

انواع شاخص CPI

انواع شاخص CPI

اداره کار آمریکا هر ماه دو شاخص منتشر می‌کند. CPI-U که نشان دهنده شاخص قیمت مصرف کننده برای همه مصرف کنندگان شهری است که ۹۳ درصد از جمعیت ایالات متحده را شامل می‌شود. این شاخص کسانی را که در مزارع، موسسات یا پایگاه‌های نظامی زندگی می‌کنند، پوشش نمی‌دهد. آمار دیگر CPI-W است. این آمار نشان دهنده شاخص قیمت مصرف کننده برای همه حقوق بگیران شهری و کارگران اداری است. این افارد ۲۹ درصد از جمعیت ایالات متحده را شامل می‌شود که عمدتا درآمد آنها از مشاغل اداری یا مشاغل با دستمزد ساعتی است. این آمار عمدتا برای تعدیل پرداخت‌های تامین اجتماعی و همچنین سایر مزایا و مستمری‌های فدرال استفاده می‌شود. چرا که این دسته حقوق‌بگیران کسانی هستند که عمده مزایا و مستمری‌های فدرال را استفاده می‌کنند. شاخصی که عمدتا در بازارهای مالی مورد استناد قرار می‌گیرد. CPI-U است.

فرمول های CPI

برای محاسبه CPI باید دو دسته محاسبه انجام شود. اولین محاسبه برای تعیین هزینه جاری سبد میانگین وزنی محصولات است. این محاسبات برای این انجام می‌شود تا متوجه شویم هر کالا و خدمات با چه وزنی توسط مصرف کنندگان مصرف می‌شود. به عنوان مثال هزینه‌های مسکن، خوراک و حمل و نقل به طور متوسط ۷۰ درصد از هزینه‌های خانوارهای آمریکایی را شامل می‌شود.

محاسبات دوم برای تعیین نرخ تورم استفاده می‌شود. در این محاسبات قیمت کالا و خدمات را بر اساس میانگین وزنی آن درون فرمول اول گذاشته و شاخص CPI محاسبه می‌گردد.

در نهایت تغییرات این شاخص در ماه جاری را نسبت به ماه گذشته و همینطور سال قبل همین موقع محاسبه کرده و گزارش می‌کنند.

از آمار CPI چگونه استفاده می‌شود؟

از آمار CPI چگونه استفاده می‌شود؟

فدرال رزرو از داده‌های CPI برای تعیین سیاست‌های پولی خود استفاده می‌کند. یکی از سیاست‌های پولی فدرال رزرو، تعیین نرخ تورم ۲ درصد است. در صورتی که نرخ تورم پایین‌تر از این هدف باشد، سیاست‌های انبساطی در پیش می‌گیرد و هنگامی که نرخ تورم از این هدف بالاتر باشد، به سمت سیاست‌های انقباضی حرکت می‌کند. ابزار اصلی فدرال رزرو برای تغییر سیاست‌ها نرخ وجوه فدرال است.

همچنین سایر سازمان‌های دولتی که مزایای تامین اجتماعی و مستمری‌های منظم به بازنشستگان، ازکار افتادگان، کهنه سربازان و سایر افراد آمریکایی ارائه می‌کنند، از آمار تورم برای تعیین میزان مستمری استفاده می‌کنند.

بازارهای مالی نیز تحت تاثیر امار CPI قرار می‌گیرند. آمار CPI آینه تمام نمای اقتصاد یک کشور است. به همین خاطر تحلیلگران بازارهای مالی از نزدیک این آمار و جزئیات آن را بررسی می‌کنند. آمار تورمی ظرفیت تولیدی اقتصاد، قدرت مصرف کنندگان، اقتدار بانک مرکزی و بسیاری عوامل دیگر را نشان می دهد. همچنین همانطور که گفته شد، تورم بالا در اقتصادهای پیشرفته به معنای افزایش قریب الوقوع نرخ بهره است و افزایش نرخ بهره می‌تواند بر بازارهای مالی تاثیر شدیدی بگذارد.

نقد روش شناسی CPI

از آنجایی که شاخص CPI بر روی سیاستگذاری و تصمیم‌گیری اقتصادی بسیار حیاتی است، روش‌شناسی آن مدت‌ها بحث برانگیز بوده است. منتقدان ادعا می‌کنند که این شاخص تاثیر تورم بر کیفیت زندگی افراد جامعه را به خوبی نشان نمی‌دهد. همچنین این شاخص نشان نمی‌دهد که افزایش هزینه‌ها در یک بخش بخصوص بر کدام قسمت از جامعه بیشترین تاثیر را می‌گذارد. به عنوان مثال تورم در بخش آموزشی تاثیر منفی زیادی بر روی جوانان خواهد گذاشت در حالی که افزایش هزینه مراقبت از سالمندان توسط گروه دیگری از جامعه احساس می‌شود.

تاثیر شاخص CPI بر ارزهای دیجیتال چیست؟

رابطه بین CPI و ارزهای دیجیتال به سختی قابل تعیین است. با این حال، می‌توان استدلال کرد از آنجایی که ارزهای دیجیتال نوعی دارایی مالی هستند و ارزش دارایی‌های مالی به سرمایه‌ای است که وارد آن می‌شود، افزایش تورم به طور کلی می‌تواند ورود سرمایه به این دارایی‌ها را حداقل برای کوتاه مدت محدود کند.

چرا که افزایش تورم به معنای افزایش قریب الوقوع نرخ بهره است و این موضوع می‌تواند منجر به حرکت سرمایه به سمت دارایی‌های ریسک گریز باشد. بدین ترتیب سرمایه از دارایی‌های ریسک پذیر مانند ارزهای دیجتال خارج می‌شود.

شاخص CORE CPI چیست؟

شاخص CORE CPI یا تورم خالص همان آمار تورمی است که قیمت سوخت و غذا از آن حذف شده است. از آنجایی که این دو فاکتور نوسان شدیدی دارند و می‌توانند افزایش و کاهش قابل توجه (و عمدتا کوتاه مدت) را در آمار کلی تورم ایجاد کنند، با حذف آن تاثیر این عامل کاهش پیدا کرده و سیاستگذاران می‌توانند دید بهتری نسبت به کلیت اقتصاد داشته باشند.

در کنار شاخص CORE CPI، شاخص SUPER CORE CPI را نیز داریم که به معنای تورم فوق خالص است. این آمار علاوه بر سوخت و غذا، قیمت مسکن را نیز از آمار حذف کرده تا تنها هزینه‌های عمومی خانوارها نظیر آموزش، هتل و… گزارش شود.

مردم عادی چگونه از آمار CPI استفاده می‌کنند؟

مردم عادی با رصد آمار تورمی، روند افزایش یا کاهش تورم را پیش‌بینی کرده و بر اساس آن، دارایی‌های شخصی خود را از ریسک‌های تورمی مصون می‌داند. یکی از اقداماتی که افراد می‌توانند در مقابله با تورم انجام دهند، خریداری ابزار پوشش تورم نظیر اوراق قرضه پوشش دهنده تورم و همینطور خرید دارایی‌های سخت نظیر طلا است.

همچنین در دورانی که تورم رو به کاهش است، خانوارها می‌توانند با سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ریسک پذیر، از این موضوع منتفع شوند.

نتیجه گیری

به طور خلاصه شاخص CPI یک داده مهم در اقتصاد کشورهاست و معامله‌گران بازارهای مالی از جمله فارکس باید گزارشات شاخص CPI را حتما دنبال کنند زیرا در زمان انتشار این شاخص نوسانات زیادی در بازار رخ می‌دهد. بنابراین تحلیل درست این شاخص بر روی نتایج معاملات معامله گران تاثیر زیادی دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]