درخواست طلاق از طرف مرد چگونه است؟
درخواست طلاق از طرف مرد چگونه است؟

مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در قانون، با مراجعه به دادگاه، تقاضای طلاق همسرش را داشته باشد. به عبارت دیگر، مرد می‌تواند هر زمان که بخواهد، با استناد به دلایل موجه و مشخص، همسر خود را طلاق دهد.

به گزارش بازار، مطابق با ماده ۱۱۳۳ در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، حق طلاق با مرد است، به این معنی که مرد میتواند با ثبت دادخواست طلاق یک طرفه و پرداخت حق و حقوق زوجه از خانم جدا شود و طلاق از طرف مرد بدون رضایت زن انجام بپذیرد. 
در ادامه به معایب طلاق غیابی، مدارک لازم برای ثبت درخواست طلاق از طرف مرد و همچین مراحل آن آشنا خواهیم شد.

 مراحل درخواست طلاق از طرف مرد
پس از ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، باید منتظر ارجاع به شورای حل اختلاف باشید. (تمام مواردی که گفته می‌شود به صورت پیامک از عدل ایران دریافت خواهید کرد و همچنین در سامانه ثنا قابل مشاهده می‌باشد)
پس از ارجاع شدن پرونده به شعبه‌ای از شورای حل اختلاف، اعضای شورای حل اختلاف برای شما زمانی را مشخص خواهند کرد و ابلاغیه جلسه رسیدگی شامل ساعت و روز جلسه را برای شما ارسال می‌کنند.

نمونه درخواست طلاق از طرف زوج (آقا)

پس از طی کردن این مرحله، درخواست طلاق شما به دادگاه خانواده ارجاع داده خواهد شد و منشی دادگاه زمان جلسه را به شما ابلاغ خواهد کرد و بعد از برگزاری جلسه دادگاه، شما به داوری ارجاع داده خواهید شد و در نهایت با گذراندن تمامی مراحل، گواهی عدم امکان سازش صادر خواهد شد.
گواهی عدم امکان سازش همان رای دادگاه برای طلاق می‌باشد. در نظر داشته باشید رای طلاق از طرف مرد به زن ابلاغ می‌شود و زن می‌تواند به رای صادره در مهلت قانونی اعتراض نماید. گواهی عدم امکان سازش ظرف ۲۰ روز قابل تجدید نظرخواهی در دادگاه تجدید نظر استان و بعد از آن ظرف ۲۰ روز دیگر قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور می‌باشد.
در صورت اعتراض زن به رای طلاق پرونده برای رسیدگی به دادگاه دیگر ارسال خواهد شد و در صورت عدم اعتراض و اتمام مهلت اعتراض، رای طلاق قطعی شده و آماده ثبت در دفاتر طلاق می‌باشد.

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف مرد

سند ازدواج (در صورت نبودن اصل سند می‌توانید به دفتر ازدواج خود مراجعه کرده و رونوشت برابر اصل سند عقدنامه خود دریافت نمایید)
مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)

حقوق زن در طلاق از طرف مرد
مواردی که دادگاه خانواده در دعوی طلاق یک طرفه از جانب آقا به آنها رسیدگی می‌کند عبارتند از:

مهریه
نفقه
اجرت المثل ایام زناشویی
نحله
 تنصیف اموال
حضانت فرزند
ملاقات فرزند

طلاق از طرف مرد چقدر طول میکشد
در زمان انجام طلاق یک طرفه از سمت مرد، موارد زیادی دخیل است. اگر خانم اعتراض نکند و مراحل به صورت صحیح انجام شود، میتوان زمان تقریبی ۴ ماه را در نظر گرفت.

معایب طلاق از طرف مرد
زمانی که مرد درخواست طلاق می‌دهد باعث می‌شود تمامی موارد مالی سند ازدواج و همچنین حق و حقوق زن مورد بررسی قرار گیرد، یکی از موارد مهمی که مورد بررسی قرار می‌گیرد تنصیف اموال است، با توجه به اینکه این مورد در سند ازدواج به صورت شرط ضمن عقد می‌باشد و از پیش در سند ازدواج چاپ شده است، غالبا در زمان ازدواج به امضا زوجین می‌رسد.

تنصیف اموال چیست؟
تنصیف اموال در عقد نکاح به این معنی است که هر موقع مرد بدون دلیل مورد قبول و بدون هر گونه حکمی از دادگاه مبنی بر تخلف زن از انجام وظایف زناشویی بخواهد به صورت یک طرفه از زن جدا شود، دادگاه می‌تواند رای بدهد که تا نصف دارایی‌های منقول و غیر منقول مرد را که پس از ازدواج بدست آورده است، با زن تقسیم کند.  
دلایل مناسب برای طلاق از طرف مرد چیست؟

سوء رفتار زن ( آزار و اذیت روحی و روانی مرد)
بیماری زوجه (بیماری‌هایی که درمان ندارد و موجب آزار و اذیت مرد می‌شود)
عقیم بودن خانم (زوج توانایی بچه دار شدن نداشته باشد)
خیانت زن
اعتیاد زن 
تخلف از انجام وظایف زناشویی (ترک منزل و عدم تمکین)

نقش وکیل پایه یک دادگستری در دعوی درخواست طلاق از طرف مرد
با توجه به پیچیدگی‌های زیاد طلاق یک طرفه از سمت آقا و موارد حق و حقوق مالی متعلق به خانم  در این دعوی، وکیل طلاق گروه حقوقی دادارمنش در تهران می‌تواند با علم و تجربه‌ای بالا قبل از ثبت درخواست تمام چالش‌ها را پیش بینی کرده و بعد از بررسی موارد با موکل، ثبت دادخواست طلاق شما را انجام دهد.
وکیل خانواده حرفه‌ای در تهران می‌تواند با توانایی‌های قانونی خود مراحل انجام طلاق را تسریع ببخشد، همچنین با توجه به اینکه این مراحل و اقدامات میتواند برای مرد از لحاظ روحی آزار دهنده باشد، تمامی مراحل طلاق توسط وکیل پایه یک دادگستری از ثبت دادخواست تا درج در شناسنامه بدون حضور شما انجام خواهد شد. همچنین با پشتیبانی اختصاصی شما از روند پرونده خود و تمامی مراحل و اقدامات انجام شده به صورت تماس صوتی و پیامک با خبر خواهید شد، امیدواریم این امر باعث شود این دوران با هزینه مالی، زمانی و روحی کمتری برای شما پشت سر گذاشته شود.
می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد طلاق یک طرفه به سایت گروه حقوقی دادارمنش مراجعه فرمایید. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]