ضرورت مدیریت پیامدهای حذف ارز ترجیحی از صنایع غذایی
ضرورت مدیریت پیامدهای حذف ارز ترجیحی از صنایع غذایی

عضو کمیسیون تخصصی بنکداران مواد غذایی و دخانیات اتاق اصناف ایران گفت: حذف یکباره ارز ترجیحی برخی اقلام صنایع غذایی بدون در نظر گرفتن پیامدهای اقتصادی، مشکلات عدیده‌ایی را در کشور ایجاد می‌کند.

به گزارش بازار، عضو کمیسیون تخصصی بنکداران مواد غذایی و دخانیات اتاق اصناف ایران با اشاره به حذف ارز ترجیحی از حدود ۳۰۰ قلم کالای حوزه صنایع غذایی و پیامدهای این اقدام گفت: بی‌شک حذف یکباره ارز ترجیحی برخی اقلام صنایع غذایی بدون در نظر گرفتن پیامدهای اقتصادی و روانی این اقدام در جامعه، نه تنها باعث افزایش ناگهانی قیمت مواد غذایی در بازار می‌شود بلکه مشکلات عدیده‌ایی را در کشور ایجاد می‌کند.
احمدرضا بخشی افزود: با توجه به اینکه اکثر قریب به اتفاق تجار و بازرگانان، همچنین کارشناسان اقتصادی بر این عقیده هستند که ارز ترجیحی زمینه ایجاد رانت را فراهم می‌کند، لذا خواهان حذف ارز ترجیحی هستندد اما چگونگی حذف آن به منظور جلوگیری از افزایش انفجاری قیمت‌ها بسیار حائز اهمیت است.
به گفته وی یکی از راهکارهایی که می‌تواند به کاهش تبعات حذف ارز ترجیحی کمک کند، پایین آوردن یا حذف برخی از تکالیف دولتی در زمینه واردات این نوع از کالاها است؛ برای مثال دولت می‌تواند با کاهش ضرایب مالیاتی یا ضرایب گمرکی یا سایر تکالیف مالیاتی مرتبط با حوزه واردات، علاوه بر حذف ارز ترجیحی از اقتصاد کشور، قیمت‌ها را به گونه‌ایی در بازار مدیریت کند که مانع رشد انفجاری قیمت‌ها شود.
وی تأکید کرد: کمیسیون تخصصی بنکداران مواد غذایی و دخانیات اتاق اصناف ایران آمادگی دارد تا در کنار انجام وظایف خود در اتاق اصناف ایران، در بخش‌های مربوطه مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، سازمان امور مالیاتی و سایر ارگان‌ها و نهادهای تصمیم‌ساز کمک و همفکری لازم را با دولت در جهت سیاست‌گذاری در این بخش‌ها داشته باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]