چرا فایل کوین پیچیده ترین پروژه بلاکچین است؟
چرا فایل کوین پیچیده ترین پروژه بلاکچین است؟
در دنیای پرسرعت امروز، همه ابزارها و برنامه‌ها به سمت مدرنیته و دیجیتال شدن پیش می‌روند. اگر سال‌ها پیش در مورد خیلی از تجهیزات امروز بحثی به میان می‌آمد، هیچکس باور نمی‌کرد و همه با دنیای تخیلی روبرو می‌شدند.

اما همین دنیای تخیلی امروزه در اکثر موقعیت‌ها به واقعیت پیوسته. یکی از این تخیلات که اکنون واقعی شده، ارز دیجیتال است که وجود خارجی نداشته و مانند ارز واقعی به‌صورت فیزیکی قابل لمس و درک نیست.

فایل کوین نیز یکی از ارزهای دیجیتال است که به‌عنوان یک سیستم ذخیره‌سازی غیرمتمرکز طراحی شده تا برای ذخیره اطلاعات مهم بشر مورد استفاده قرار گیرد. آیا می‌دانید فایل کوین چیست یا از نحوه عملکرد و کاربرد آن اطلاعاتی دارید؟ ما در این مقاله از سایت نوبیتکس قصد داریم در مورد فایل کوین پیچیده ترین پروژه بلاکچین صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا درمورد این پروژه بیشتر بدانیم.

فایل کوین چیست؟

Filecoin در واقع یک شبکه مشترک بدون سرور مرکزی است که تمام کاربران می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و شبیه یک سرور برای دیگران عمل می‌کند. این شبکه از یک ساختار انگیزه اقتصادی در خود برخوردار است که اطمینان حاصل می‌کند تمام اطلاعات و فایل‌ها به‌صورت قابل اعتماد در طول زمان ذخیره می‌شوند. کاربران برای ذخیره اطلاعات خود در ماینرهای فایل کوین موظف به پرداخت هزینه هستند. ماینرها همان کامپیوترهایی هستند که برای ذخیره صحیح و دقیق فایل‌ها و محافظت کامل از آن‌ها در گذر زمان استفاده می‌شوند.

بنابراین اگر یک کاربر بخواهد فایل‌های خود را ذخیره کند یا برای ذخیره‌سازی فایل‌های سایر کاربران، دستمزد بگیرد، می‌تواند از شبکه فایل کوین بهره ببرد. مخازن ذخیره‌سازی داده‌ها و همچنین هزینه این ذخیره‌سازی، توسط هیچ منبع خاصی کنترل نمی‌شود، لذا یک بازار ایده‌آل برای کسانی است که علاقه‌مند به فعالیت در زمینه ذخیره اطلاعات هستند. فایلکوین از بلاکچین و رمزارز اختصاصی FIL برخوردار است و ماینرها در ازای ذخیره‌سازی اطلاعات رمز ارز FIL دریافت می‌کنند.

تاریخچه ارز دیجیتال فایل کوین

پروژه فایل کوین توسط خوان بنت دانشمند و متخصص علوم رایانه، در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. این پروژه برخلاف سایر ارزهای دیجیتال پر سر و صدا نبود و به مدت ۳ سال آهسته و دور از هیاهو فعالیت کرد. در سال ۲۰۱۷ بالاخره با یک جهش عالی به‌صورت عرضه اولیه سکه معرفی شد و در اکتبر سال ۲۰۲۰ در لیست ارزهای دیجیتال صرافی‌ها با نام اختصاری FIL قرار گرفت.

توسعه‌دهندگان پروژه فایل کوین در سال ۲۰۱۷ یک نقشه راه مفصل و جامع برای آن ارائه دادند که تا کنون به‌روزرسانی نشده است. این وایت پیپر ۳۶ صفحه‌ای درمورد چگونگی کسب توکن فایل کوین، نحوه کار ماینرها و به‌صورت کلی نحوه عملکرد این شبکه است. ایده ذخیره امن و بدون واسطه اطلاعات، نقش فایل کوین را در سال‌های اخیر پررنگ‌تر کرده و ارزش آن را بالا برده است. از نظر فعالان عرصه ارزهای رمزنگاری شده، این پروژه به احتمال زیاد پیچیده‌ترین چیزی خواهد بود که تا کنون بلاک‌چین به بازار عرضه کرده است.

کاربردهای فایل کوین

همانطور که ذکر شد، فایل کوین اطلاعات ذخیره شده در فایل کوین توسط هیچ شرکتی کنترل نمی‌شوند و در واقع این شبکه با هدف خارج کردن کنترل اطلاعات از زیر نظر و قدرت تکنولوژی‌های پیشرفته و قدرتمندی نظیر فضای ذخیره‌سازی ابری راه‌اندازی شده است. با این هدف، اطلاعات به‌صورت قطعات جداگانه در رایانه ماینرها ذخیره می‌شود و در زمان نیاز ماینر های بازیابی، داده‌های ذخیره شده را بازیابی کرده و در دسترس کاربران قرار می‌دهند.

ذخیره‌سازی اطلاعات در بخش‌های مجزا و کوچک‌تر این مزیت را دارد که قابلیت هک شدن نداشته و اگر یک ماینر بخواهد به اطلاعاتی دسترسی داشته باشد و از آن سواستفاده کند، تنها با بخش کوچکی از این اطلاعات مواجه می‌شود که در واقع نامفهوم هستند و قابل استفاده نیستند. همین موضوع باعث شده فایل کوین پیچیده ترین پروژه بلاکچین محسوب شود.

کاربردهای فایل کوین

چگونگی عملکرد فایل کوین

زمانیکه فایل کوین از طرف برخی از شرکت‌ها به‌عنوان یک راهکار برای سرمایه‌گذاری انتخاب شد. قیمت و جایگاه آن نیز در میان سایر رمزارزها به رشد چشمگیری دست یافت. هدفی که شرکت Protocol Labs از طراحی و توسعه فایل کوین در نظر داشت، خارج شدن سیستم ذخیره‌سازی اطلاعات از زیر نظر یک مالک مرکزی بود که با بررسی شواهد موجود در حال محقق شدن است.

هدف شبکه فایل کوین، رقابت با خدمات ذخیره‌سازی ابری، نظیر خدمات ارائه شده توسط دروپ‌باکس یا گوگل است. هر دو شبکه یک مقدار مشخص از فضای ذخیره‌سازی ابری را به‌صورت رایگان به کاربران خود ارائه می‌دهند، به این صورت که دروپ‌ باکس به کاربران خود اجازه ذخیره اطلاعات تا ۲ گیگ را به‌صورت آنلاین می‌دهد. این فایل‌ها به مراکز ذخیره‌سازی داده در ایالات متحده ارسال شده و کاربران زمانی که به آن‌ها نیاز دارند، برای بارگیری اطلاعات اقدام می‌کنند.

فایل کوین با رویکرد حذف جنبه ذخیره‌سازی مرکزی اطلاعات طراحی شده و به کاربران این فرصت را می‌دهد که با استفاده از برنامه‌هایی نظیر اسلات، درخواست دسترسی به فضای ذخیره‌سازی را بدهند. پس از این اقدام ماینرها گزینه‌های متعددی را برای ذخیره اطلاعات ارائه می‌دهند که معمولا از نظر قیمت و سرعت در رقابت با هم هستند. در این مرحله مشتری ماینر ذخیره‌سازی مناسب را انتخاب می‌کند و اطلاعات خود را جهت ذخیره کردن، برای او ارسال می‌نماید.

این ماینرها باید علاوه بر ارائه فضای ذخیره‌سازی، باید مدرکی را نیز ارائه دهند تا بتوانند اطلاعات سایر مشتریان را نیز به شکل صحیح ذخیره کنند. این اقدام در شبکه تایید خواهد شد و هر بلوک از داده‌هایی که صحیح نباشند، رد می‌شوند. با توجه به این عملکرد قطعا شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که فایل کوین پیچیده ترین پروژه بلاکچین به نظر می‌رسد.

مزایای فایل کوین

بزرگترین مزیتی که فایل کوین دارد همان استراتژی با ارزش آن بوده که به هدف خارج کردن ذخیره اطلاعات از حالت انحصاری طراحی شده است. سایر مزایای آن عبارتند از:

۱- ذخیره‌سازی با قابلیت تایید و پیگیری

فایل کوین از فرایندهای داخلی برای بررسی تاریخچه پرونده‌ها و صحت ذخیره‌سازی صحیح آن‌ها در طول زمان برخوردار بوده و بر اساس این قابلیت، هر ماینر با ارائه مدارک معتبر ثابت می‌کند که فایل‌های ذخیره شده را در یک پنجره ۲۴ ساعته حفظ می‌کند. با این شرایط، مشتریان قادر خواهند بود که این سابقه را اسکن کنند و از ذخیره صحیح داده‌های خود مطمئن شوند.

۲- بازار آزاد

دختره سازی داده‌ها در قالب فایل و همچنین بازیابی آن‌ها، در فایل کوین در بازارهای آزاد انجام می‌شود. به‌عبارتی می‌توان گفت هر کسی می‌تواند بدون نیاز به مجوز به شبکه فایل کوین بپیوندد و ماینر تنها به فضای خالی برای ذخیره سازی و اتصال به اینترنت نیاز دارد. با وجود اینکه اکثر تحلیل‌گران معتقدند که فایل کوین پیچیده ترین پروژه بلاکچین است، همین پیچیدگی به مزیت آن تبدیل شده و با طراحی خاص خود موانع ورود و عضویت را کاهش داده تا زمینه حضور ماینرها برای فعالیت در یک فضای پر رونق و مستقل فراهم شود.

۳- قیمت‌های رقابتی

یکی دیگر از مزایای Filecoin، رقابتی بودن قیمت آن است. قیمت در این شبکه نیز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و از سوی شرکت قیمت خاصی اعلام نخواهد شد. بنابراین ذخیره‌سازی مطمئن با قیمت‌های رقابتی و مناسب در دسترس مشتری قرار خواهد گرفت. ماینرها در فایل کوین بر اساس، میزان فضای ذخیره‌سازی، قابل اطمینان بودن و همچنین سرعت بالا، در حال رقابت با هم هستند.

۴- ذخیره‌سازی معتبر

ماینرها در فایل کوین جهت ذخیره اطلاعات وثیقه پرداخت می‌کنند. همین موضوع یک ضامن اقتصادی مناسب برای امنیت فایل‌ها در طول زمان خواهد بود. فایل‌ها معمولا در رایانه‌هایی که از قابلیت اطمینان و اتصال مناسب به اینترنت برخوردار هستند، ذخیره می‌شوند.

۶- انتخاب معامله

در فایل کوین مشتری یا کاربر، حق انتخاب داشته و می‌تواند گزینه‌های مربوط به هزینه، سرعت و نسخه برداری الکترونیکی را با دست باز انتخاب کند. در واقع کاربران با هیچ محدودیتی روبرو نمی‌شوند و می‌توانند فایل‌های خود را بهر ماینری که تمایل دارند برای ذخیره سازی بسپارند.

۷- استفاده از فضای خالی

وFilecoin از فضای خالی استقبال کرده و این فضا را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. همین مزیت موجب ایجاد انگیزه در ماینرها می‌شود. سایر شبکه‌ها این انگیزه اقتصادی را ایجاد. نمی‌کنند به همین دلیل ماینرها برای پیوستن به Filecoin ترغیب می‌شوند. البته یکی دیگر دلایل جذب ماینرها به این شبکه، پیوستن آسان به آن و همچنین مدیریت ذخیره سازی توسط خودشان است. با این روش می‌توانند بدون نظارت انسانی، توکن FIL کسب کنند.

۸- مقاومت در برابر سانسور

فایل کوین در برابر سانسور مقاوم بوده چرا که هیچ ارائه دهنده مرکزی سرویس در شبکه آن وجود ندارد. این شبکه متشکل از رایانه‌های مختلف است که توسط افراد و سازمان‌های مختلفی اداره می‌شود. ارائه‌دهندگان مشکل‌ساز توسط شبکه شناسایی خواهند شد و به‌صورت خودکار حذف می‌شوند.

مقاومت در برابر سانسور

سایر مزایای مزایا ارز دیجیتال فایل کوین

رمز ارز فایل کوین ویژگی‌های متنوعی دارد که آن را به یک سیستم مطمئن و قانع‌کننده برای ذخیره اطلاعات تبدیل می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • فایل کوین به ماینرهای خود برای ذخیره کردن هیچ چیز نیز پاداش می‌دهد. هدف از این کار این است که بلاک‌چین همیشه اطمینان داشته باشد، جای خالی برای ذخیره دادهای بیشتر دارد.
  • در پروژه فایل، احتیاجی به API متفاوت برای هر ارائه دهنده نیست.
  • کاربران به تبلیغ ماینر برای جذب مشتری نیاز ندارند.
  • این بلاکچین به گونه‌ای طراحی شده که حتی تازه واردها هم می‌توانند در ازای استخراج ارز دیجیتال، پاداش دریافت کنند.

از معایب فایل کوین نیز می‌توان به موانع فنی و مالی در استخراج آن و همچنین نحوه پرداخت این توکن اشاره کرد. این توکن در زمان استخراج نیازمند نرم‌افزار‌های گران‌قیمت است و همچنین نیاز به مهارت و تجربه بالا در استقرار و مدیریت سیستم‌ها دارد. نحوه پرداخت آن نیز یک نقطه ضعف آشکار برای آن محسوب می‌شود.

پیش بینی آینده فایل کوین

با تحلیل و بررسی روند بازار رمز ارزها، از نظر کارشناسان مختلف، قیمت و آینده رمزارز فایل کوین از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱، یک روند صعودی را تجربه خواهد کرد. انتظار می‌رود که با استقبال از این توکن و پذیرش بیشتر آن، حجم معاملات آن نیز افزایش پیدا کند. در پیش‌بینی انجام شده برای قیمت فایل کوین، ارزش آن تا سال ۲۰۲۶ به میانگین قیمت ۴۵٫۹۳ دلار خواهد رسید و تا سال ۲۰۳۰، حداکثر قیمت پیش‌بینی شده برای این ارز دیجیتال، ۲۴۶٫۲۶ دلار است. که افزایش قیمت قابل توجهی را نشان می‌دهد. باوجود اینکه فایل کوین پیچیده ترین پروژه بلاکچین محسوب می‌شود ولی استقبالی که از رمزارز این شبکه شده، آینده روشنی را برای آن رقم خواهد زد.

پیش بینی آینده فایل کوین

نحوه خرید فایل کوین

اولین اقدام برای خرید ارز دیجیتال فایل کوین، انتخاب یک پلتفرم معاملاتی کاربردی یا صرافی ارز دیجیتال معتبر است. با توجه به تحریم‌هایی که علیه کاربران ساکن ایران اعمال شده، صرافی‌های خارجی به این کاربران خدمات ایمنی ارائه نمی‌دهند. اگر قصد خرید فایل کوین را دارید به صرافی‌هایی که از کاربران ایرانی نیز پشتیبانی کرده و به آن‌ها خدمات می‌دهند مراجعه کنید. نوبیتکس یکی از صرافی‌های معتبر دنیا محسوب می‌شود که با پشتیبانی از تعداد زیادی از رمزارزها، خدمات و امکانات ویژه‌ای را در اختیار تریدرهای ایرانی قرار داده است. شما می‌توانید برای خرید و فروش فایل کوین و سایر رمز ارزها به این صرافی مراجعه کنید.

کیف پول FIL

فایل فاکس کیف پول اختصاصی فایل کوین است و امکان ذخیره، ارسال و برداشت رمزارز FIL را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. سایر کیف پول‌های مورد استفاده برای ذخیره توکن فایل عبارتند از:

کیف پول نرم‌افزاری:

۱- کیف پول تراست ولت

۲- اتمیک

۳- مث ولت

۴- ایم توکن

کیف پول سخت‌افزاری

۱- لجر نانو اس

۲- لجر نانو ایکس

نتیجه‌گیری

رمز ارز فایل کوین پیچیده ترین پروژه بلاکچین ارزهای دیجیتال بوده و با توکن بومی خود، یک بازار ذخیره‌سازی غیر متمرکز و همتا به همتا محسوب می‌شود. این توکن به کاربران در سراسر جهان اجازه داده است تا از سیستم‌های خود جهت ذخیره اطلاعات استفاده کرده و در ازای این فعالیت، رمز ارز فایل کوین دریافت کنند. این اقدام یک راهکار منحصربه‌فرد برای بهینه‌سازی سیستم‌های ابری ذخیره داده است که تا قبل از آن، به‌صورت متمرکز خدمات ارائه می‌دادند.

این پروژه پیچیده در سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۷ با عرضه اولیه، موفق شد ۲۵۰ میلیون دلار جذب سرمایه داشته باشد. شبکه اصلی این رمز ارز در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد و نشان داد که این پروژه از ظرفیت‌های بالایی برای پیشرفت و توسعه برخوردار است و آینده روشنی پیش رو دارد. اگر شما نیز درمورد فایل کوین اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]