شانزدهمین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی معرفی شد/ از کوی دانشگاه تا حوادث ۱۴۰۱ در جلسه رای اعتماد به ظفرقندی
شانزدهمین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی معرفی شد/ از کوی دانشگاه تا حوادث ۱۴۰۱ در جلسه رای اعتماد به ظفرقندی

محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت در کابینه مسعود پزشکیان شد.

به گزارش خبرآنلاین، جلسه بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت چهاردم امروز به پایان رسید و محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را بگیرد. نمایندگان مجلس با ۱۶۳ رای موافق تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به او سپردند.
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز ۱۵ وزیر بر مسند وزارت بهداشت تکیه زده‌اند و حالا محمدرضا ظفرقندی به‌عنوان شانزدهیمن وزیر سکاندار وزارت بهداشت شده است، او فوق تخصص جراحی عروق، و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است. قبل از شروع جلسات رای اعتماد در مجلس، سیرضا رئیس کرمی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به خبرآنلاین گفته بود: «فردی به عنوان وزیر بهداشت معرفی شده که سابقه مثبت  و طولانی در حوزه سلامت دارد، فعالیت اجرایی در دانشگاه، ریاست سازمان نظام پزشکی و سال‌ها فعالیت کاری در حوزه پژوهش، آموزش و درمان  را در کارنامه خود دارد. بنابراین مناسب‌ترین گزینه در این زمان‌ برای وزارت بهداشت به مجلس معرفی شده است.»

حوادث سال ۱۴۰۱ نقطه اعتراض مجلس به ظفرقندی
محمدرضا ظفرقندی در میان همه وزرای کابینه مسعود پزشکیان کمترین رای را از نمایندگان مجلس گرفت، شاید مواضع او در گذشته یکی از دلایل رای پایین بود، در جریان جلسه رای اعتماد به وزرا، روح‌الله عباسپور به‌عنوان مخالف محمدرضا ظفرقندی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: آقای ظفرقندی در جایگاه  دبیرکل جامعه اسلامی پزشکیان درباره اتفاقات سال ۱۴۰۱ بیانیه صادر می‌کند و آن را به عنوان جنبش پاک در جهت عدالت‌خواهی  تعریف می‌کند. این یک اقدام ضد ارزشی آن هم در شرایطی است که دشمن تمام ظرفیت‌ها وقابلیت‌هایش را به کار گرفته است.»
همچنین مالک شریعتی به عنوان مخالف محمدرضا ظفرقندی در مجلس و در بخشی از صحبت‌های خود گفت: تخصص و توانمندی آقای ظفرقندی برای همه ما محرز است منتها این شرط لازم بوده و کافی نیست. آقای ظفرقندی یک فرد سیاسی است که مواضعش از کوی دانشگاه ۷۸، فتنه ۸۸ و حتی اتفاقات سال گذشته روشن است او از سران فتنه حمایت می‌کند که خط قرمز رهبری است و اغتشاشات ۱۴۰۱ را جنبش پاک قلمداد کرده است و حتی معتقد است که این اغتشاشات ناشی از اعتراض مردم تحت ستم است. آقای ظفرقندی می‌خواهد از مجلسی رای بگیرد که معتقد است انتخابات مجلس دوازدهم مهندسی شده و انتخابات در جمهوری اسلامی ایران مفهوم خود را از دست داده است. این یعنی به باور ایشان ما نمایندگان مشروعیت سیاسی نداریم؛ آقای ظفرقندی در کمیسیون‌ها همچنان به مواضع خود پافشاری کرد ای کاش او برای رای اعتماد به مجلسی نمی‌آمد که برای آن مشروعیت سیاسی قائل نیست.»
وی ادامه داد: آقای ظفرقندی سابقه تند سیاسی دارد که مطالبش در فضای مجازی موجود است ایشان در ماجرای اغتشاشات توییتی منتشر کرد که آمبولانس‌ها تحت اختیار نیروهای انتظامی و نظامی است و بعد از آن چندین آمبولانس آتش زده شده و خسارات وارد شد و همه هم به خاطر این صحبت بود؛ آقای ظفرقندی شما رئیس بیمارستان خوبی هستید اما وزیر بهداشت خوبی نیستید.»
هفت وزیر بهداشت ظفرقندی را تایید کردند
رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان در موافقت با ظفرقندی در مجلس و در بخشی از صحبت‌های خود گفت: دکتر ظفرقندی را رئیس‌جمهوری معرفی کرده که خودش وزیر بهداشت و فوق تخصص جراحی قلب است و می‌فهمد. آقای ظفرقندی به مجلس می آید و حال حاضر خود را برای نمایندگان مجلس توضیح می دهد؛ اصل حال حاضر افراد است. جامعه پزشکی و نخبگان آقای ظفرقندی را تایید کردند. دکتر مرندی، خانم دستجردی و دکتر هاشمی ظفرقندی را تایید کردند. وزرای پیشنهادی مگر از مراجع امنیتی، وزرات اطلاعات و اطلاعات سپاه تاییدیه نگرفته‌اند؟»
همچنین بابک رضازاده، نماینده مجلس به عنوان موافق در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «آقای پزشکیان افرادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده که همچون خودش عدالت‌محور است؛ وقتی از وفاق ملی صحبت می‌کنیم بدان معناست که از آن حمایت کنیم نه این‌که تنها وقتی به نفع‌مان باشد به حمایت بپردازیم. هفت وزیر قبلی بهداشت و درمان از او حمایت کردند که این نشان‌دهنده سابقه علمی و مدیریتی ایشان است.»

اگر دخالت بزرگان نبود پزشکیان رئیس جمهور نبود
محمدرضا ظفرقندی در جلسه دفاع از برنامه‌های خود در مجلس در بخشی از صحبت‌های خود گفت: امروز آمده ام تا به عرصه مدیریت خطیری وارد شوم که با جان انسان‌ها در ارتباط است.  امروز آماده ام با تمام توان و ظرفیت و تجربه و همراهی و حمایت گسترده جامعه سلامت کشور تلاش کنم تا مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند.
وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: به عنوان یک پزشک یاد گرفتم که حامی مردم باشم مردمی که علی‌رغم تمامی پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه سلامت همچنان در برخی از نقاط کشور با کمبودها و محدودیت‌های جدی مواجه هستند. پذیرفتن مسئولیت در شرایط فعلی کشور تفاوت زیادی با حضور در تیم‌های اضطراری در زمان جنگ ندارد که شرط آن از خودگذشتگی و جهاد برای خدمت به مردم و کشور است.
وی تاکید کرد: وظیفه دولت کسب رضایت مردم است که حوزه سلامت از مهم‌ترین ارکان برای کسب رضایت مردم محسوب می‌شود؛ اکنون آمده‌ام تا تمام تلاش و توان، تجربه و همت خود را برای ارتقاء حوزه سلامت و کاهش رنج مردم به کار گیرم.
ظفرقندی یادآور شد: موضوع مهاجرت همین امروز در بخش پرستاری و پزشکی به صورت یک معضل جدی خود را نشان داده است. ما می‌توانیم این مهاجرت را کم و نهایتا معکوس کنیم.  عده ای فرمودند چرا ما افزایش دانشجو مخالفت کردیم؟ درحالی که هیچ وقت با افزایش دانشجو مخالفت نکردم .با هیچ قانونی هم مخالفت نکردم. فقط می‌گفتیم که افزایش دانشجو به پیوست دو تا مطلب اتفاق بیفتد. یکی اینکه بودجه‌ را بدهیم و  یکی اینکه استاد کافی داشته باشم و اگر نداشته باشیم این کار باعث کاهش کیفیت می‌شود. ما در حوزه سلامت کاهش کیفیت رو نمی‌توانیم بپذیریم وگرنه ما هیچ وقت با افزایش دانشجو مخالفت نکردیم. هم‌چنین گفتند ایشان هرجا رفته سیاست کاری کرده است. شما نگاه کنید من هشت سال رئیس دانشگاه بودم. تمام آن هایی که از گروه مقابل بودن، اسم نمی‌برم اما همه معاون من بودند. 
او گفت: آقای دکتر پزشکیان که الان رئیس جمهور هستند در همان انتخابات رد صلاحیت شدند و اگر دخالت بزرگان نبود امروز آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور این مملکت نبود. بالاخره ما نمی‌توانیم واقعیات را کتمان بکنیم. 
۲۳۳۲۳۳

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]