دولت سیزدهم علاوه بر تلاش‌های خوب در افزایش تولید و صادرات انرژی، در زمینه دیپلماسی انرژی نیز فعالیت‌های قابل توجهی داشت. در نشست‌های بین‌المللی انرژی، اعم از دیدارهای سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، رئیس جمهور شهید، به پیشبرد جایگاه ایران در این زمینه پرداختند.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید، اسفند سال گذشته در راستای تقویت همکاری‌ با سازمان‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و گسترش روابط با کشورهای مسلمان و همسو، برای شرکت در نشست سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف)، به الجزایر سفر کرد.

رئیس جمهور فقید که برای دومین بار از ابتدای دولت سیزدهم در  نشست این گروه حضور می‌یافت، به بیان پیشنهادها و ارائه راهبردهایی مهم به اعضای این مجمع پرداخت که یکی از آنها، تبدیل شدن ایران به قطب انرژی منطقه و دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در حوزه بالادست و پایین دست بود. همچنین آمادگی ایران برای تبادل اطلاعات و تجربه‌ها در حوزه استخراج، فرآوری، انتقال و تجارت گاز و و فناوری‌های مرتبط و استفاده صحیح و فراگیر از منابعی همچون گاز طبیعی به‌ عنوان سوخت پاک، ایمن و کارا  و اتخاذ سیاست‌هایی نوین برای انحصارزدایی در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز از جمله پیشنهاداتی بود که توسط شهید رئیسی در آن زمان مطرح شد.

دیپلماسی انرژی شهید رئیسی به دل غرب هراس انداخت

شهید رئیسی با تاکید بر اینکه تعریف مسیرهای جدید تجارت گاز طبیعی ضروری است، در اظهارات خود در مجمع کشورهای صادرکننده گاز، تاکید کرده بود سیاست‌های نوینی در دستور اعضای این مجمع قرار گیرد تا به‌ منظور افزایش صرفه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، شرایط لازم برای انحصارزدایی در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز تسهیل شود.

پیش از آن هم دولت سیزدهم، گام‌های عملی برای ایجاد قطب گازی در خلیج فارس برداشته بود. جواد اوجی، وزیر نفت، در مهر سال گذشته، در حاشیه مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه»، با الکسی میلر، مدیرعامل شرکت گازپروم دیدار کرد و چشم‌انداز تقویت تبادلات انرژی ایران و روسیه و ایجاد کریدور گازی دو طرف از طریق کشورهای همسایه را در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای، مثبت توصیف کرد و با اشاره به دیدگاه مثبت روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه ایجاد قطب گازی در جنوب ایران، برداشتن گام‌های عملی برای ایجاد قطب گازی ایران و روسیه در سواحل شمالی خلیج فارس را خواستار شده بود.

وزیر نفت که در بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران سازمان همکاری‌های شانگهای هم حضور یافت، به رایزنی‌های اولیه با روسیه و کشورهای حوزه آسیای مرکزی درباره توافقی چندجانبه برای سوآپ گاز کشورهای مذکور از طریق ایران پرداخت.

دیپلماسی انرژی شهید رئیسی به دل غرب هراس انداخت

ایران با دارا بودن ۱۸۸۰ کیلومتر مرز آبی از طریق دریای عمان و خلیج فارس با آب‌های آزاد جهان در ارتباط است؛ امتیازی که بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت و فرآورده‌های نفتی از آن بی‌بهره هستند و برای صادرات و فروش نفت و فرآورده‌ها به‌شدت به آن نیاز دارند. همین موضوع و برخورداری از دانش فنی، ایران را به کشوری جذاب برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز تبدیل کرده است که با داشتن نظامی با ثبات سیاسی و قدرتمند و سازوکارهای قانونی حمایت‌کننده، امنیت سرمایه را برای سرمایه‌گذاران تامین می‌کند، ضمن اینکه سبک قراردادهای ایران در این حوزه برای سرمایه‌گذاران جذابیت‌های بسیاری دارد.

با وجود تحریم‌ها علیه ایران در طول سال‌های گذشته، اطلاعات آژانس‌های بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که تولید و صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم، روند رو به رشدی داشته و حتی رکوردهای جدیدی را به نام خود ثبت کرده است. دغدغه اول و آخر رئیس‌جمهور شهید، آیت‌الله رئیسی خدمت به مردم و خنثی کردن اثر تحریم و بهبود معیشت مردم با استفاده از درآمدهای نفتی بود، با این نگاه که تولید و صادرات نفت از ابتدای دولت سیزدهم با رشد مواجه شد و بدون هرگونه مذاکره و امتیاز دادن به نهادهای غربی حل شد.                                 

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]